Dtsch Med Wochenschr 1969; 94(38): 1903-1908
DOI: 10.1055/s-0028-1110362
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Die Revaskularisation des Myokards bei koronarer Herzkrankheit

Surgical revascularization of the myocardium in the treatment of coronary-artery diseaseG. Hegemann, K. Bachmann, H. Dittrich
  • Chirurgische Klinik mit Poliklinik (Direktor: Prof. Dr. G. Hegemann) und Medizinische Klinik mit Poliklinik (Direktor: Prof. Dr. L. Demling) der Universität Erlangen-Nürnberg
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Publication Date:
21 April 2009 (online)

Zusammenfassung

40 Patienten mit diffusen hochgradigen Koronararterienstenosen wurden durch Einpflanzungen extrakardialer Arterien (A. mammaria, A. gastroepiploica) in das ischämische Myokard behandelt. Die Diagnostik der koronaren Herzkrankheit erfolgte durch selektive Koronarangiographie. Diese objektive Untersuchungsmethode wurde ebenfalls nach Revaskularisation zur Erfolgsbeurteilung angewandt. Durch die vermehrte Blutzufuhr zum Herzen über Kollateralen des Implantates und interkoronare Anastomosen verliert der Patient die Angina pectoris; diese Operation scheint gegenwärtig die beste Prophylaxe gegen einen Herzinfarkt oder ein Infarktrezidiv darzustellen.

Summary

Implantion of extracardiac (mammary or gastroepiploic artery) into the ischaemic myocardium was performed in 40 patients with severe diffuse coronary arterial stenosis, the diagnosis having been made pre-operative by selective coronary arteriograhpy. The surgical results were similarly checked by postoperative arteriography. Indications and contra-indications of the operation are discussed. Personal results and those of published series are presented and compared. It is concluded that this method of myocardial revascularization at present provides the best means of preventing myocardial infarction or recurrent infarction.

Resumen

La revascularización del miocardio en la cardiopatía coronaria

A 40 pacientes con intensas y difusas estenosis de las arterias coronarias se les implantaron arterias extracardíacas (A. mamma-ria, A. gastro-epiploica) en el miocardio isquémico. El diagnóstico de la cardiopatia coronaria resultó por coronariografía selectiva. Este método objetivo de exploración se empleó igualmente después de la revascularización con objeto de juzgar el éxito de la implantación. La angina de pecho del paciente desapareció por el mayor aporte sanguíneo al corazón a través de las colaterales de la implantación y de las anastomosis intercoronarias; esta operación parece representar en la actualidad la mejor profilaxia frente a un infarto cardíaco o recidiva del mismo.

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