Zusammenfassung
Eine 29jährige Patientin wies eine zunächst ungeklärte hypokaliämische, hypochlorämische
Alkalose bei renalem Kaliumverlust und Hyperurikämie auf. Als Ursache konnte ein trotz
gezielter Befragung negierter Diuretika-Abusus durch chemische Harnanalyse nachgewiesen
werden. Bei ätiologisch ungeklärtem renalem Kaliumverlust, insbesondere dann, wenn
er zusammen mit einer Hyperurikämie auftritt, sind Harnuntersuchungen auf Diuretika
angebracht.
Summary
A 29-year-old woman was found to have hypokalaemic, hypochlor-aemic alkalosis with
renal potassium loss and hyperuricaemia. These findings at first remained unexplained,
but chemical analysis of urine demonstrated an excessive intake of diuretics which
had been denied by the patient even on direct questioning. It is suggested that in
unexplained renal potassium loss, especially if it is associated with hyperuricaemia,
urinary analysis for diuretics should be performed.
Resumen
Aortación al síndrome de pérdida renal de potasio
Una paciente de 29 años presentaba una alcalosis hipokaliémica, e hipoclórémica, sin
aclaración en un principio, por pérdida renal de potasio e hiperuricemia. Como causa
pudo comprobarse por el análisis químico de la orina un abuso diurético a pesar de
negarlo en el interrogatorio dirigido. En los casos de pérdida renal de potasio de
causa desconocida, sobre todo si se instaura con hiperuricemia, está indicado explorar
la presencia de diuréticos en orina.