Dtsch Med Wochenschr 1955; 80(26): 1006-1011
DOI: 10.1055/s-0028-1116563
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Herztherapie mit Lanatosid A

Cardiac Therapy with Lanatosid AA. Dönhardt, K. Fettweiss
  • Aus der Med. Abteilung des Allgemeinen Krankenhauses Hamburg-Altona (Ärztlicher Direktor: Prof. Dr. R. Aschenbrenner)
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 May 2009 (online)

Zusammenfassung

Die Einführung der reinen Digitalisglykoside hat es möglich gemacht, durch die Ausnutzung der unterschiedlichen Wirkungsdauer die Therapie dem Einzelfall anzupassen. In der Wirkung ist zwischen dem stark kumulierenden Digitoxin und dem wenig haftenden Lanatosid C das Lanatosid A einzuordnen, dessen Resorption an diejenige des Digitoxins heranreicht, das aber weniger stark kumuliert und daher seltener toxisch wirkt. Erfahrungen an über 500 Herzkranken zeigen, daß Lanatosid A wegen seiner großen therapeutischen Breite zur langdauernden Digitalisierung in der Praxis besonders gut geeignet ist.

Summary

The introduction of the pure glycosides of digitalis has made it possible, by making use of the differences in their effects, of adjusting cardiac therapy to individual requirements. Lanatosid A produces effects that are mid-way between those of digitoxin with its pronounced cumulative action, and those of the fairly short-acting Lanatosid C; its rate of absorption is similar to digitoxin, but, being less cumulative, toxic effects occur less frequently. Experience on 500 patients with heart diseases proved Lanatosid A to be particularly suitable for prolonged digitalis treatment because of its wide therapeutic range.

Resumen

Terapéutica cardíaca con lanatósido A

La introducción de los glucósidos puros de la digital ha permitido adecuar el tratamiento a cada caso aprovechando la diferente duración del efecto de cada glucósido. El efecto del lanatósido A está entre el de la digitoxina, que acumula mucho, y el del lanatósido C que se acumula poco; la absorción del lanatósido A es como la de la digitoxina pero se acumula menos y por consiguiente el efecto tóxico es menor. La experiencia adquirida en 500 cardiópatas enseña que el lanatósido A es singularmente apropiado en la práctica para la digitalización duradera, a causa de su amplia zona manejable.

    >