Zusammenfassung
Studienziel: Die prospektiv randomisierte Doppelblindstudie legt Verlaufsdaten zur vergleichenden
Untersuchung der Wirkung von Kortison gegenüber einem Lokalanästhetikum bei nervenwurzelnaher
Applikation beim chronischen radikulären Lumbalsyndrom vor. Methode: 57 Patienten mit durch Bildgebung gesicherter klinischer Diagnose konnten eingeschlossen
werden. Die Studie wurde zur Prüfung des Langzeiteffekts über einen Zeitraum von 6
Monaten durchgeführt. Der Grad der Behinderung (ODQ), die quantitative und qualitative
Schmerzempfindung zu den Messzeitpunkten wurden getrennt erfasst und mittels T-Test
für intervall- bzw. verhältnisskalierte Variablen, Chi2 -Test für nominal skalierte Variablen und Mann-Whitney-U-Test für ordinal skalierte
Variablen analysiert. Ergebnisse: Signifikante Unterschiede zugunsten des Kortikosteroids fanden sich zu keinem Messzeitpunkt
für die erfassten Parameter. Eine Verbesserung gegenüber dem Zeitpunkt t0 fand sich
für t1 und t2 für alle Parameter in beiden Versuchsgruppen. Schlussfolgerung: Bei der Behandlung des lumbalen Nervenwurzelkompressionssyndroms mit epidural-perineuraler
Injektion ist die alleinige Gabe eines Lokalanästhetikums der Kombination Lokalanästhetikum
plus Kortikosteroid bei chronisch radikulärem Lumbalsyndrom ebenbürtig.
Abstract
Aim: The prospective randomised double-blind study analyses follow-up data of the therapeutic
effects of cortisone versus local anaesthetics using an injection technique close
to the nerve root in chronic lumbar spine syndrome. Methods: 57 patients were included with an MRI-assured clinical diagnosis. The study was performed
over a 6-month period to evaluate long-term effects. The level of disability (ODQ),
the quantitative and qualitative sensations of pain were separately determined. The
t-test was used for interval and relation variables, the χ2 test for nominal variables and the Mann-Whitney-U-test for ordinal variables. Results: Significant differences in favour of cortisone were not found for the measured parameters
at any time. An improvement for all parameters was seen in both groups between the
time t0 and the definite times t1 and t2. Conclusion: The advantage of a combined injection of local anaesthetics and cortisone versus
a injection of local anaesthetics alone in epidural-peridural technique in the inpatient
treatment of the chronic lumbar spine root compression syndrome could not be detected.
Schlüsselwörter
chronisches radikuläres Wurzelsyndrom - prospektive randomisierte Dopppelblindstudie
- Spinalnervenwurzelblockade - Kortikosteroide versus Lokalanästhetikum
Key words
chronic spinal low back pain - prospective randomised double‐blind study - corticosteroid
versus local anaesthetics - spinal nerve blockade
Literatur
1
Bogduk N.
Epidural steroids.
Spine.
1995;
20
845-848
2
Ng L, Chaudhary N, Sell P.
The efficacy of corticosteroids in periradicular infiltration for chronic radicular
pain: a randomized, double-blind, controlled trial.
Spine.
2005;
30
857-862
3
Lutz G E, Vad V B, Wisneski R J.
Fluoroscopic transforaminal lumbar epidural steroids: an outcome study.
Arch Phys Med Rehabil.
1998;
79
1362-1366
4
Tachihara H, Sekiguchi M, Kikuchi S. et al .
Do corticosteroids produce additional benefit in nerve root infiltration for lumbar
disc herniation?.
Spine.
2008;
33
743-747
5
Becker C, Heidersdorf S, Drewlo S. et al .
Efficacy of epidural perineural injections with autologous conditioned serum for lumbar
radicular compression. An investigator-initiated, prospective, double-blind, reference-controlled
study.
Spine.
2007;
32
1803-1808
6
Krämer J, Ludwig J, Bickert U. et al .
Lumbar epidural perineural injection: a new technique.
Eur Spine J.
1997;
6
357-361
7
Neuhauser H, Ellert U, Ziese T.
Chronische Rückenschmerzen in der Allgemeinbevölkerung in Deutschland 2002/2003: Prävalenz
und besonders betroffene Bevölkerungsgruppen.
Gesundheitswesen.
2005;
67
685-693
8
Bush K, Hillier S.
A controlled study of caudal epidural injections of triamcinolon plus procaine for
the management of intractable sciatica.
Spine.
1991;
16
572-575
9
Carette S, Leclaire R, Marcoux S. et al .
Epidural corticosteroid injection for sciatica due to herniated nucleus pulposus.
New Engl J Med.
1997;
336
1634-1640
10
Snoek W, Webber H, Jorgensen B.
Double-blind evaluation of extradural corticosteroid methylprednisolone for herniated
lumbar discs.
Acta Orthop Scand.
1977;
48
635-641
11
Klenerman L R, Greenwood R, Davenport H T. et al .
Lumbar epidural injections in the treatment of sciatica.
Br J Rheumatol.
1984;
23
35-38
12
Wilson-MacDonald J, Burt G, Griffin D.
Epidural steroid injection for nerve root compression.
J Bone Joint Surg [Br].
2005;
87
352-355
13
Watts R W, Silagy C A.
A meta-analysis on the efficacy of epidural corticosteroids in the treatment of sciatica.
Anaest Intens Care.
1995;
23
564-569
14
Young I A, Hyman G S, Packia-Raj L N. et al .
The use of lumbar epidural/transforaminal steroids for managing spinal disease.
J Am Acad Orthop Surg.
2007;
10
228-238
15
Karppinen J, Malmivaara A, Kurunlahati M.
Periradicular infiltration for sciatica: a randomized controlled trial.
Spine.
2001;
26
1059-1067
16
Valat J, Giraudeau B, Rozenberg S. et al .
Epidural corticosteroid injections for sciatica: a randomized controlled clinical
trial.
Ann Rheum Dis.
2003;
62
639-643
17
Dilke T F, Burry H C, Grahame R.
Extradural corticosteroid injection in the management of lumbar nerve root compression.
Br Med J.
1973;
2
635-637
18
Cuckler J M, Bernini P A, Wiesel S W. et al .
The use of epidural steroids in the treatment of lumbar radicular pain.
J Bone Joint Surg.
1985;
67
63-66
19
Koes B W, Scholten R J, Mens J M. et al .
Epidural steroid injections for low back pain and sciatica: an updated systematic
review of randomized clinical trials.
Pain Digest.
1999;
9
241-247
20
Vad V, Bhat A, Lutz G. et al .
Transforaminal epidural steroid injections in lumbosacral radiculopathy. A prospective
randomized study.
Spine.
2002;
27
11-16
21
Ruoff G E.
Depression in the patient with chronic pain.
J Fam Pract.
1996;
43
25-43
22
Willburger R E, Knorth H, Haaker R.
Nebenwirkungen und Komplikationen der Injektionsbehandlung bei degenerativen Erkrankungen
der Wirbelsäule.
Z Orthop.
2005;
143
170-174
23
Tuel S M, Meythaler J M, Cross L L.
Cushing's syndrome from epidural methylprednisolone.
Pain.
1990;
40
81-84
Dr. Wolfram Teske
Orthopädische Universitätsklinik Ruhr-Universität Bochum
Gudrunstraße 56
44791 Bochum
Telefon: 02 34/5 09-30 26
Fax: 02 34/5 09-20 76
eMail: wolfram.teske@ruhr-uni-bochum.de