Abstract
Purpose: Infertility is a widespread disease that often has a negative effect on the mental
health of infertile patients. A common reaction of infertile patients is depression,
but there is still inconclusiveness regarding the level of depression in infertile
patients. The aim of this study was to examine the level of depression in infertile
patients, and to assess existing preventive health services. Material and Methods: Thirty-nine infertile women and 24 infertile men of a Swiss fertility centre completed
self-report questionnaires on depression, physical health, and the degree of suffering
from unfulfilled child wish. Results: A high proportion of the infertile patients reported depressive symptoms. More than
40 % scored above the threshold of mild depression and 26 % showed clinically relevant
depressive symptoms. The depression score of one partner related to the depression
score and the suffering caused by infertility of the other partner. The cause of infertility
was not linked to the levels of depression of infertile patients. Conclusions: A great proportion of Swiss infertile patients experience depressive symptoms reaching
sometimes clinically relevant levels of depression. Offering psychological or pharmacological
support for patients during the medical treatment of infertility seems advisable in
order to prevent and treat the patients' depressive symptoms.
Zusammenfassung
Fragestellung: Infertilität ist eine weitverbreitete Krankheit, welche oft negative Auswirkungen
auf das psychische Befinden infertiler Patienten hat. Eine häufige Reaktion infertiler
Patienten ist Depression, aber es besteht immer noch eine Nichtübereinstimmung bez.
des Levels der Depression infertiler Patienten. Das Ziel dieser Studie ist die Untersuchung
des Depressionslevels infertiler Patienten und die Bewertung bestehender präventiver
Gesundheitsangebote. Material und Methode: 39 infertile Frauen und 24 infertile Männer einer Schweizer Fertilitätsklinik füllten
Fragebögen zu Depression, physischer Gesundheit und zum Ausmaß des Leidens unter dem
unerfüllten Kinderwunsch aus. Resultate: Ein großer Anteil infertiler Patienten berichtete depressive Symptome. Mehr als 40 %
erreichten Werte einer milden Depression und 26 % zeigten klinisch relevante depressive
Symptome. Der Depressionswert eines Partners hing mit dem Depressionswert und dem
Leiden aufgrund der Infertilität des anderen Partners zusammen. Die Ursache der Infertilität
hatte keinen Zusammenhang mit dem Depressionslevel infertiler Patienten. Schlussfolgerung: Viele Schweizer infertile Patienten erleben depressive Symptome, welche manchmal
sogar ein klinisch relevantes Depressionslevel erreichen. Das Anbieten von psychologischer
und pharmakologischer Unterstützung für die Patienten während der medizinischen Behandlung
der Infertilität scheint empfehlenswert zur Vorsorge und Behandlung depressiver Symptome
infertiler Patienten.
Key words
mental distress - infertility - depression - psychological support - assisted reproductive
treatment
Schlüsselwörter
psychische Belastung - Infertilität - Depression - psychologische Unterstützung -
assistierte Reproduktionsbehandlung
References
- 1 WHO World Health Organization .International statistical classification of diseases
and related health problems. Geneva; WHO 1992
- 2
Heffner L J.
Advanced maternal age – How old is too old?.
N Engl J Med.
2004;
351
1927-1929
- 3 WHO World Health Organization .Progress report in reproductive health research.
No. 23. Geneva; WHO 2003
- 4 WHO World Health Organization .The Epidemiology of infertility: Report of a WHO
Scientific Group. Geneva; WHO 1975
- 5
Schmidt L.
Infertility and assisted reproduction in Denmark.
Danish Medical Bulletin.
2006;
53
390-417
- 6
Andersen A N, Gianaroli L, Felberbaum R. et al .
Assisted reproductive technology in Europe, 2002. Results generated from European
registers by ESHRE.
Hum Reprod.
2006;
21
1680-1697
- 7 BFS Bundesamt für Statistik .Behandlungen zur medizinisch unterstützten Fortpflanzung
nahmen 2007 um 13 Prozent zu. Medienmitteilung Nr. 0350-0809-70, 2007. (Accessed February
5, 2009, at www.news.admin.ch/message/index.html?lang=de&msg-id=21703.)
- 8 SGRM Schweizerische Gesellschaft für Reproduktionsmedizin .FIVNAT‐CH. Annual report
2006. (Accessed February 5, 2009, at www.sgrm.org/wb/pages/fivnat/statistiken.php)
2008
- 9
Taylor A.
Extent of the problem.
BMJ.
2003;
327
434-436
- 10
Wischmann T, Stammer H, Scherg H. et al .
Psychological characteristics of infertile couples: a study of the “Heidelberg Fertility
Consultation Service”.
Hum Reprod.
2001;
16
1753-1761
- 11
Eugster A, Vingerhoets A J.
Psychological aspects of in vitro fertilization: a review.
Soc Sci Med.
1999;
48
575-589
- 12
Hautzinger M.
Die CES‐D Skala. Ein Depressionsinstrument für Untersuchungen in der Allgemeinbevölkerung.
Diagnostica.
1988;
34
167-173
- 13
Radloff L S.
The CES‐D Scale. A self-report depression scale for research in the general population.
Appl Psych Meas.
1977;
1
385-401
- 14 BFM Bundesamt für Migration .Bestand der gesamten Wohnbevölkerung in der Schweiz,
Ende Dezember 2006. (Accessed December 5, 2008, at www.news-service.admin.ch/NSBSubscriber/message/attachments/6892.pdf)
Statistikdienst 2006
- 15 Kirchmeyer P.
Psychische Belastungen infertiler Paare bei neuen Verfahren reproduktionsmedizinischer
Behandlung. Ergebnisse einer Querschnittstudie mit 299 Paaren. Beutel ME Schriftenreihe Forschungsarbeiten und Ergebnisse aus der psychosomatischen
Medizin und Psychotherapie. Universität Gießen. Band 1. Hamburg; Verlag Dr. Kovac
2004
- 16
Wischmann T.
Psychosoziale Aspekte bei Fertilitätsstörungen.
Urologe.
2005;
A44
185-194
- 17
Boivin J.
A review of psychosocial interventions in infertility.
Soc Sci Med.
2003;
57
2325-2341
- 18
De Liz T M, Strauss B.
Differential efficacy of group and individual/couple psychotherapy with infertile
patients.
Hum Reprod.
2005;
20
1324-1332
- 19
Haemmerli K, Znoj H, Barth J.
The efficacy of psychological interventions for infertile patients: a meta-analysis
examining mental health and pregnancy rate.
Hum Reprod Update.
2009;
15
279-295
Lic. phil. Katja Hämmerli
Institute of Psychology
Department of Clinical Psychology and Psychotherapy
University of Bern
Gesellschaftsstraße 49
CH-3012 Bern
Switzerland
Email: katja.haemmerli@ptp.unibe.ch