NOTARZT 2010; 26(4): 155-158
DOI: 10.1055/s-0029-1223471
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Akutes Lungenversagen nach kindlichem Ertrinkungsunfall

Pediatric Acute Lung Injury After DrowningC.  Reichert1 , C.  Bruch1 , B.  Bungert2 , J.  Brederlau1
  • 1Klinik für Anästhesiologie und operative Intensivmedizin, Klinikum Hanau GmbH
  • 2Kinderklinik, Klinikum Hanau GmbH
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 August 2010 (online)

Zusammenfassung

Dargestellt wird der Ertrinkungsunfall eines 12-jährigen Mädchens. Dieses Ereignis stellt eine für den Rettungsdienst eher seltene Situation dar. Das Ausmaß der Verletzung, vor allem die pulmonale Schädigung, wird dabei leicht unterschätzt. Insbesondere besteht diese Gefahr, wenn der Verunfallte nach der Rettung bei Bewusstsein ist und spontan atmet. Auch nach Stunden kann sich eine rasch zunehmende respiratorische Insuffizienz bis hin zum akuten Lungenversagen entwickeln.

Abstract

The case is a drowning-accident of a 12-year-old girl. For rescue services this incident is a rather rare emergency situation. The dimension of the injury, including the pulmonary damage might easily be underestimated, especially in case of consciousness und spontaneous breathing right after the rescue. Even after hours the development of rapidly increasing respiratory insufficiency is possible which might lead to acute respiratory distress syndrome.

Literatur

  • 1 Van Dorp J MC, Knape J TA, Bierens J JLM. Final Recommendations of the World Congress on Drowning. Amsterdam; The Netherlands 2002 http://www.drowning.nl
  • 2 Groneberg D A, Mönig K, Welte T. Pathophysiologie und Therapie bei Ertrinkungsunfällen.  Intensivmedizin up2date. 2007;  3 229-236
  • 3 De Nicola L K, Falk J L, Swanson M E. et al . Submersion injuries in children and adults.  Crit Care Clin. 1997;  13 477-502
  • 4 Lavelle J M, Shaw K N, Seidl T. et al . Ten-year review of pediatric bathtub near-drowningnbsp;: evaluation for child abuse and neglect.  Ann Emerg Med. 1995;  25 344-348
  • 5 Statistisches Bundesamt (Gruppe VIII A1) .Todesursachenstatistik. 1999
  • 6 Gries A. Notfallmanagement bei Beinahe-Ertrinken und akzidentieller Hypothermie.  Der Anaesthesist. 2001;  11 887-899
  • 7 Orlowski J P, Abuleil M M, Phillips J M. The hemodynamic and cardiovascular effects of near-drowning.  Ann Emerg. 1989;  18 1044-1049
  • 8 Wilken B, Kirschstein M, Gortner L. Ertrinkungsunfälle im Kindesalter.  Monatsschr Kinderheilkd. 1994;  142 692-698
  • 9 The ARDS Network . Ventilation with lower tidal volumes as compared with traditional tidal volumes for acute lung injury and the acute respiratory distress syndrome.  N Englan J Med. 2000;  342 1301-1308
  • 10 Van Berkel M, Bierens J J, Lie R L. et al . Pulmonary oedema, pneumonia and mortality in submersion victims, a retrospective study in 125 patients.  Intensive Care Med. 1996;  22 101-107
  • 11 Sprung C L, Annane D, Keh D. et al . Hydrocortisone therapy for patients with septic shock.  N Engl J Med. 2008;  358 111-124
  • 12 Suzuki H, Ohta T, Iwata K. et al . Surfactant therapy for respiratory failure due to near drowning.  Eur J Pediatr. 1996;  155 383-384
  • 13 Noonan L, Howrey R, Ginsburg C M. Freshwater submersion injuries in children: a retrospective review of seventyfive hospitalised patients.  Pediatrics. 1996;  98 368-371
  • 14 Rimsza M E, Schackner R A, Bowen K A. et al . Can child deaths be prevented? The Arizona Child Fatality Review program experience.  Pediatrics. 2002;  110 e11
  • 15 Kemp A, Sibert J R. Drowning and near drowning in children in the United Kingdom: lessons for prevention.  BMJ. 1992;  304 1143-1146

PD Dr. med. J. Brederlau

Klinik für Anästhesiologie und operative Intensivmedizin

Leimenstraße 20

63450 Hanau

Email: joerg_brederlau@klinikum-hanau.de

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