Dialyse aktuell 2009; 13(10): 546-549
DOI: 10.1055/s-0029-1245072
Transplantation

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Risiken nach Nierentransplantationen – Maximale Nachbetreuung minimiert Infektionswahrscheinlichkeit

Risks after renal transplantations – Maximal aftercare minimizes infection rateWolf–Dieter Illner1
  • 1Chirurgische Klinik und Poliklinik, Klinikum der Universität München Großhadern, München (Direktor: Prof. Dr. Dr. h. c. Karl–Walter Jauch)
Further Information

Publication History

Publication Date:
15 December 2009 (online)

Infektiöse Komplikationen nach einer Nierentransplantation sind häufig. Verursacht werden sie hauptsächlich durch Bakterien und Viren. Die Inzidenz wird in der Literatur mit 20–60 % angegeben. Bedingt werden sie in 1. Linie durch die erforderliche Immunsuppression nach einer Transplantation. Allerdings spielen auch das Alter des Patienten, die Dauer der Dialysezeit sowie andere Faktoren, wie etwa ein Diabetes mellitus und der Lebensstil, eine große Rolle. Hohe Aufmerksamkeit sollten die frühzeitige Erkennung und Behandlung solcher Komplikationen bekommen. Selbstverständlich kann eine zielgerichtete Prophylaxe zur „Eindämmung” einer Infektion beitragen. Deshalb ist es wichtig, dass ein erfahrenes Transplantationsteam die Patienten nach der Transplantation überwacht.

Infection complications remain a significant cause of morbidity and mortality in renal transplant recipients. Among solid–organ transplants, kidney transplantation is associated with the lowest rates of infections. However, it occurs with an incidence of 20–60 %. Epidemiological exposures are identified such as age, time on dialysis or diabetes mellitus. Augmented immunosuppression is associated with an increased risk of infection. The majority of infections occurs in the first posttransplant month and typically developes from bacterial organisms and virus diseases. The recognitation and identification of causative pathogens and the initiation of appropriate empiric antimicrobial therapy as well as prophylaxis of infection is the key to a successful transplantation.

Literatur

  • 1 Wolfe RA, Ashby VB, Milford EL.. Comparison of mortality in all patients on dialysis, patients on dialysis awaiting transplantation, and recipients of a first cadaveric transplant.  N Engl J Med. 1999;  23 1725-1730
  • 2 Stosor V.. Infection in transplant recipients. In: Burt RK, Deeg HJ, Lothian ST et al., eds. On Call in Bone Marrow Transplantation. Georgetown, Tex: Landes Bioscience 1996: 399-425
  • 3 Vasudev B, Hariharan S, Hussain SA. et al. . Bk virus nephritis: risk factors, timing, and outcome in renal transplant recipients.  Kidney Int. 2005;  68 1834-1839

Korrespondenz

Dr. Wolf–Dieter Illner

Transplantationszentrum Klinikum Augsburg Akademisches Lehrkrankenhaus der Ludwig–Maximilians–Universität München

Stenglinstr. 2

86156 Augsburg

Email: wolf-dieter.illner@klinikum-augsburg.de

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