Dtsch Med Wochenschr 2010; 135(20): 1016-1019
DOI: 10.1055/s-0030-1253691
Kasuistik | Case report
Kardiologie, Angiologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ein Patient mit Aortenstenose und schwerer Ausflussbahn-Obstruktion

Eine diagnostische HerausforderungA patient with aortic valve stenosis and severe obstruction of the left ventricular outflow tractA diagnostic challengeK. Nentwich1 , F. A. Flachskampf2
  • 1Medizinische Klinik 1, Sozialstift Bamberg
  • 2Medizinische Klinik 2, Universitätsklinikum Erlangen
Further Information

Publication History

eingereicht: 22.1.2010

akzeptiert: 23.4.2010

Publication Date:
11 May 2010 (online)

Zusammenfassung

Anamnese und klinischer Befund: Ein 83-jähriger Patient wurde mit Belastungsdyspnoe bei vorbeschriebener hochgradiger Aortenstenose und neu aufgetretenem tachykardem Vorhofflimmern stationär aufgenommen.

Untersuchungen: Es fand sich in der Echokardiographie eine schwere hypertrophe obstruktive Kardiomyopathie und eine mittelgradige Aortenstenose.

Therapie und Verlauf: Nach spontaner Konversion in den Sinusrhythmus war der Patient asymptomatisch und wurde weiter konservativ behandelt.

Folgerung: Die Beurteilung der Komponenten der systolischen Obstruktion ist beim gleichzeitigen Vorliegen einer obstruktiven Kardiomyopathie und Aortenstenose erschwert. Sie ist jedoch wichtig für die optimale Behandlung des Patienten.

Summary

History and admission findings: A 83-year-old male patient was admitted with dyspnoe and paroxysmal atrial fibrillation. A severe aortic stenosis was diagnosed 9 months before.

Investigations: Echocardiography now revealed severe obstruction of the left ventricular outflow tract, as part of an obstructive cardiomyopathy, mild aortic valve stenosis and mark4d left atrial dilatation.

Therapy and course: After spontaneous conversion into sinus rhythm the patient remained asymptomatic and continuing conservative treatment was recommended.

Conclusion: It may be difficult to diagnose the correct components of systolic obstruction when there is both obstructive cardiomyopathy and aortic valve stenosis and thus decide on the optimal management of such a case.

Literatur

  • 1 Bartunek J, Sys S, Rodrigues A. et al . Abnormal systolic interventricular flow velocities after valve replacement for aortic stenosis.  Circulation. 1996;  93 712-719
  • 2 Baumgartner H, Hung J, Bermejo J. et al . Echocardiographic assessment of valve stenosis: EAE/ASE recommendations for clinical practice.  Eur J Echocardiogr. 2009;  10 1-25
  • 3 Hoffmann R, Flachskampf F, Hanrath P. Planimetry of orifice area in aortic stenosis using multiplane transesophageal echocardiography.  JACC. 1993;  22 529-534
  • 4 Patane S, Marte F, Di Bella G. Asymptomatic double site of left ventricular outflow tract obstruction: subvalvular aortic stenosis associated with valvular aortic stenosis.  Int J Cardiol. 2009;  133 e30-e32
  • 5 Topol E, Traill T, Fortuin N. Hypertensive hypertrophic cardiomyopathy of the elderly.  N Engl J Med. 1985;  312 277-282

Dr. Karin Nentwich

Laurenzistr. 30

96049 Bamberg

Email: Karin.Nentwich@t-online.de

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