Zusammenfassung
Die Europäische Gesellschaft für Palliative Care (EAPC) hat den Schwerpunkt dieser
Richtlinie auf standardisierte Normen für Hospize und Palliative Care in Europa gelegt.
Der Inhalt richtet sich an die Gesellschaften und das Personal, die direkt mit der
Palliativversorgung zu tun haben. Der zweite Teil dieses offiziellen Positionspapiers
der EAPC stellt die generellen Anforderungen an Angebote der Palliativversorgung sowie
die spezifischen Anforderungen an die verschiedenen Arten von Versorgungsangeboten
dar. Themenrelevante Inhalte werden in einer Reihe zukünftiger Publikationen detaillierter
behandelt.
… Fortsetzung aus European Journal of Palliative Care (EJPC) 2009; 16.6
Abstract
The focus of this White Paper is on norms and standards for hospice and palliative
care in Europe as recommended by the EAPC. The content has been restricted to those
issues directly related to the distribution of services in the community as well as
the material, staffing and personal equipment of these services. Part two of this
official position paper of the EAPC outlines general requirements for palliative care
services and the specific requirements for each service type. Relevant topics will
be examined in more depth in a series of future papers.
… Continued from the European Journal of Palliative Care (EJPC) 2009; 16.6
Schlüsselwörter
Standards - Normen - Qualität - Delphi Prozedur - European Association for Palliative
Care
Keywords
standards - norms - quality - Delphi procedure - European Association for Palliative
Care
Literatur
1 Kaas-Bartelmes B L, Hughes R, Rutherford M K. Advance care planning: preferences
for care at the end of life.. Rockville: US Department of Health and Human Service,
Agency for Healthcare Research and Quality; 2003
2 Council of Europe .Recommendation Rec (2003) 24 of the Committee of Ministers to
member states on the organisation of palliative care,. 2003 im Internet: http://www.coe.int/t/dg3/health/Source/Rec(2003)24_en.pdf Stand: 30.09.2011
3 Mid-Western Health Board. Report on the National Advisory Committee on Palliative
Care. Department of Health and Children; 2001 im Internet: http://hdl.handle.net/10147/43031 Stand: 30.09.2011
4 National Consensus Project for Quality Palliative Care. Clinical Practice Guidelines
for Quality Palliative Care,. 2004
5 Davies E, Higginson I J eds. Better Palliative Care for Older People.. Copenhagen:
World Health Organization Regional Office for Europe; 2004
6 Jaspers B, Schindler T. Stand der Palliativmedizin und Hospizarbeit in Deutschland
und im Vergleich zu ausgewählten Staaten (Belgien, Frankreich, Großbritannien, Niederlande,
Norwegen, Österreich, Polen, Schweden, Schweiz, Spanien).. Berlin: Enquete-Kommission
des Bundestages „Ethik und Recht der modernen Medizin“; 2005
7 National Institute for Health and Clinical Excellence .Improving supportive and
palliative care for adults with cancer.. The manual, 2004. im Internet: http://www.nice.org.uk/nicemedia/pdf/csgspmanual.pdf Stand: 30.09.2011
8 Tomlinson S. National Action Planning Workshop on End-of-life Care.. Winnipeg: Health
Canada Secretariat on Palliative and End-of-life Care; 2002
9
Ellershaw J.
Care of the dying: what a difference an LCP makes!.
Palliat Med.
2007;
21
365-368
10 Nemeth C, Rottenhofer I. Abgestufte Hospiz- und Palliativversorgung in Österreich..
Wien: Österreichisches Bundesinstitut für Gesundheitswesen; 2004
11
Elsey B, McIntyre J.
Assessing a support and learning network for palliative care workers in a country
area of South Australia.
Aust J Rural Health.
1996;
4
159-164
12
Mitchell G, Price J.
Developing palliative care services in regional areas. The Ipswich Palliative Care
Network model.
Aust Famy Physician.
2001;
30
59-62
13
Schroder C, Seely J F.
Pall-Connect: a support network for community physicians.
J Palliat Care.
1998;
14
98-101
14
Gómez-Batiste X, Porta-Sales J, Pascual A et al.
Palliative Care Advisory Committee of the Standing Advisory Committee for Socio-Health
Affairs, Department of Health, Government of Catalonia. Catalonia WHO palliative care
demonstration project at 15 years (2005).
J Pain Symptom Manage.
2007;
33
584-590
15
Ferris F D, Balfour H M, Bowen K et al.
A model to guide patient and family care: based on nationally accepted principles
and norms of practice.
J Pain Symptom Manage.
2002;
24
106-123
16 Clinical Standards Board for Scotland. Clinical standards: specialist palliative
care.. Edinburgh; 2002
17 Centeno C, Clark D, Lynch T et al. EAPC Atlas of Palliative Care in Europe.. Houston:
IAHPC Press; 2007
18
Radbruch L, Voltz R.
Was ist speziell an der spezialisierten Palliativversorgung? Der Gemeinsame Bundesausschuss
legt Beschlüsse zur spezialisierten ambulanten Palliativversorgung vor.
Der Schmerz.
2008;
22
7-8
19
Centeno C, Clark D, Lynch T et al.
Facts and indicators on palliative care development in 52 countries of the WHO European
region: results of an EAPC task force.
Palliat Med.
2007;
21
463-471
20
Gunten C F von.
Humpty-Dumpty Syndrome.
Palliat Med.
2007;
21
461-462
21 Eychmüller S. Versorgungsstrukturen Palliative Care Schweiz.. palliative ch/Schweizerische
Gesellschaft für Palliative Medizin, Pflege und Begleitung; im Internet: http://www.palliative.ch/fileadmin/user_upload/palliative/fachwelt/E_Standards/versorgungsstrukturen_de.pdf Stand: 30.09.2011
1 Translated from the article „White Paper on standards and norms for hospice and palliative
care in Europe: part 2“ first published in the European Journal of Palliative Care
2010; 17 (1): 22–33, continued from the European Journal of Palliative Care 2009;
16 (6): 278–289. Kindly reproduced by permission of the publishers of the EJPC, who
retain the copyright. All rights reserved. www.ejpc.eu.com
1 Übersetzung des Artikels „White Paper on standards and norms for hospice and palliative
care in Europe: part 2“. Erstpublikation im European Journal of Palliative Care 2010;
17 (1): 22–33. Fortsetzung von „Teil 1“, Erstpublikation im European Journal of Palliative
Care 2009; 16 (6): 278–289, deutsche Übersetzung in Z Palliativmed 2011; 12: 216–227.
Mit freundlicher Genehmigung der Herausgeber der EJPC, die das Copyright behalten.
Alle Rechte vorbehalten. www.ejpc.eu.com
2 Zur Verbesserung der Lesbarkeit erfolgen alle Personenbezeichnungen wie „Patient“
und „Mitarbeiter“ nur in männlicher Form.
3 Dieses Versorgungsangebot „Hospital at home“ ist nicht in allen europäischen Ländern
verfügbar.
4 In der Schweiz ist anstatt Ambulanzen eher der Begriff „Ambulatorien“ gebräuchlich.
5 In Österreich und der Schweiz wird hauptsächlich der Begriff Palliativkonsiliardienst
verwendet [10 ]
[21 ].
6 In der Schweiz und in Österreich ist der Begriff „Mobiler Palliativdienst“ gebräuchlich
und die Teams bestehen aus auf Palliativversorgung spezialisierten Fachleuten mit
oder ohne ehrenamtliche Mitarbeiter [10 ]
[21 ].
7 Bezeichnung in der Schweiz und Österreich: Freiwillige oder Hospizgruppe bzw. Hospizteam
[10 ]
[21 ].
Univ.-Prof. Dr. Lukas Radbruch
Klinik für Palliativmedizin, Universitätsklinikum Bonn
Phone: +49-228-287-13495
Zentrum Palliativmedizin, Malteser Krankenhaus Bonn/Rhein-Sieg
Von-Hompesch-Straße 1
53123 Bonn
Phone: +49-228-6481 9170
Fax: +49-228-6481 9209
Email: lukas.radbruch@malteser.org