Arzneimittelforschung 1999; 49(1): 30-34
DOI: 10.1055/s-0031-1300354
Originalarbeit
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Effect of Carbohydrate Intake on Serum 3,5,3’-Triiodothyronine-Response to Glucose Ingestion and Its Relation to Glucose Tolerance in Lean Non-lnsulin-Dependent Diabetic Patients

Hideki Koh
Division of Atherosclerosis and Metabolism, Department of Internal Medicine, National Cardiovascular Center, Osaka, Japan
,
Motoo Tsushima
Division of Atherosclerosis and Metabolism, Department of Internal Medicine, National Cardiovascular Center, Osaka, Japan
,
Yutaka Harano
Division of Atherosclerosis and Metabolism, Department of Internal Medicine, National Cardiovascular Center, Osaka, Japan
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
28 December 2011 (online)

Summary

This study was conducted to know the effect of carbohydrate intake on serum 3,5,3’-triiodothyronine (CAS 6893-02-3, T3) -response to glucose ingestion and its relation to glucose tolerance in lean non-insulin-dependent diabetes mellitus (NIDDM) patients. Ten patients, body mass index: 21.8 ± 2.2 (mean ± SD) kg/m2, were given a control diet (2012 kcal/day(d); carbohydrate (CHO): 299 g/d) on admission. Several days later, they were given a low-calory and low-CHO diet (Low-CHO) (1156 kcal/d; CHO: 139 g/d) and 2 weeks later, they received a low-calory and high-CHO diet (High-CHO) (1154 kcalld; CHO: 176 g/d) and another 2 weeks later, they were given Low-CHO again for 2 weeks. They received oral 75 g glucose tolerance tests after completion of each diet. (mmol/l) decreased from 54.3 ± 11.9 (control) to 42.5 ± 7.5 after Low-CHO and reached 34.5 ± 10.4 after High-CHO but increased to 36.4 ± 11.1 after the 2nd Low-CHO (F = 7.46, p = 0.0005). (nmol/l) increased from -0.18 ± 0.52 (control) to 0.12 ± 0.67 after Low- CHO and reached 0.92 ± 0.59 after High-CHO but decreased to 0.36 ± 0.65 after the 2nd Low- CHO (F = 5.92, p = 0.0022). Serum insulin and body weight remained unchanged throughout the study. Negative correlation between and (r = -0.493, n = 40, p = 0.0012) was found throughout the diet modification. Carbohydrate intake affected serum T3-response to glucose ingestion and the response was closely related to glucose tolerance in lean NIDDM patients.

Zusammenfassung

Wirkung der Kohlenhydrataufnahme auf die Serum-3,.5,3’-Trijodthyronin-Reaktion nach Glukoseingestion und ihre Beziehung zur Glukosetoleranz bei mageren nicht-insulinabhtingigen Diabetikern

Ziel der Studie war es, die Wirkung der Kohlenhydrataufnahme auf die Serum-3,5,3’-Trijodthyronin (CAS 6893-02-3, T3)-Reaktion nach Glukoseingestion und ihre Beziehung zur Glukosetoleranz bei mageren nicht-insulinabhangigen Diabetes mellitus (NIDDM)-Patienten zu untersuchen. Zehn Patienten mit einem Body Mass Index von 21,8 ± 2,2 (M ± SD) kg/m2 erhielten nach Aufnahme eine Kontrolldiät (2012 kcal/d; Kohlenhydrate (CHO): 299 g/d). Einige Tage später wurde eine kalorienund CHO-arme Diät (Low-CHO) verabreicht (1.156 kcal/d; CHO: 139 g/d), zwei Wochen später eine kalorienarme und CHO-reiche Diät (High-CHO) (1154 kcal/d; CHO 176 g/d) und weitere zwei Wochen später erhielten Patienten eine Low-CHO-Diät die zwei Wochen lang verabreicht wurde. Nach jeder Diät wurde ein Glukosetoleranz-Test durchgeführt. (mmol/l) nahm nach der Low-CHO-Diät von 54,3 ± 11,9 (Kontrolle) auf 42,5 ± 7,5 ab, erreichte 34,5 ± 10,4 nach der High-CHO-Diät und erhöhte sich nach der zweiten Low-CHO-D% auf 36,4 ± 11,l (F = 7,469 p = 0,0005). (nmol/l) erhöhte sich nach der Low-CHO-Diät von -0,18 ± 0,52 (Kontrolle) auf 0,12 ± 0,67, erreichte nach der High-CHO-Diät 0,92 ± 0,59 und nahm nach der zweiten Low-CHO-Di&t auf 0,36 ± 0,65 ab (F = 5,92, p = 0,0022). Seruminsulin und Körpergewicht blieben während der gesamten Studiendauer unverändert. Während der Verabreichung der verschiedenen Diäten zeigten und eine negative Korrelation (r = -0,493, n = 40, p = 0,0012). Die Kohlenhydrataufnahme beeinflußte die Serum-T3-Reaktion nach Glukoseingestion, wobei die Reaktion eng mit der Glukosetoleranz magerer NIDDM-Patienten korrelierte.