Arzneimittelforschung 1999; 49(11): 900-904
DOI: 10.1055/s-0031-1300524
Originalarbeit
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Comparison of Two Dosages of Ginkgo biloba Extract EGb 761 in Patients with Peripheral Arterial Occlusive Disease Fontaine’s Stage IIb

Johannes Schweizer
a   Krankenhaus Dresden-Friedrichstadt, Munich, Germany
,
Christian Hautmann
b   Dresden, and GKM Gesellschaft für Therapieforschung mbH Munich, Germany
› Author Affiliations
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Publication History

Publication Date:
28 December 2011 (online)

Summary

Background:

Rheologically-active drugs are widely used in the therapy of peripheral arterial occlusive disease (pAOD) Fontaine’s stage II. Several clinical trials have demonstrated the efficacy of Ginkgo biloba extract in the treatment of pAOD Fontaine’s stage II. A pilot study indicated the superiority of 240 mg Ginkgo biloba extract daily compared with the standard dosage of 120 mg to 160 mg daily. This trial was conducted to confirm the superiority of the higher dosage of Ginkgo biloba extract in patients with pAOD Fontaine’s stage IIb statistically.

Patients and methods: 74 patients were analysed. Thirty-eight patients received the standard dosage (EGb 761 120 mg/d), and 36 patients received 240 mg EGb 761 daily. The primary efficacy criterion was the difference of the pain-free walking distance between the start of treatment and after 24 weeks measured on a treadmill under standardised conditions.

Results:

The pain-free walking distance improved in both groups. There was a mean increase of 60.6 m in the group of patients who received 120 mg Ginkgo biloba extract daily and a statistically significant higher (p = 0.0253) mean increase of 107.0 m in the group of patients who were treated with the higher dosage.

Conclusion:

Both dosage regimens investigated in this trial led to a clinically relevant improvement of the pain-free walking distance after 24 weeks of treatment. The superiority of the higher dosage over the standard dosage was statistically significant. Both treatment variations were safe and well tolerated.

Zusammenfassung

Vergleich zweier Dosierungen des Ginkgo biloba-Extraktes EGb 761 bei Patienten mit peripherer arterieller Verschlußkrankheit im Stadium IIb nach Fontaine / Eine randomisierte, doppelblinde, multizentrische klinische Studie

Hintergrund:

Rheologika werden häufig zur Therapie der peripheren arteriellen Verschlußkrankheit (pAVK) im Stadium II nach Fontaine eingesetzt. Die Wirksamkeit von Ginkgo biloba Extrakt bei pAVK im Stadium II nach Fontaine wurde in mehreren Studien nachgewiesen. Eine Pilotstudie erbrachte Anhaltspunkte dafür, daß eine Tagesdosis von 240 mg Ginkgo biloba Extrakt der Standarddosierung von 120−160 mg überlegen ist. Ziel dieser Studie war es, die Überlegenheit der höheren Dosierung des Ginkgo biloba Extraktes bei Patienten mit pAVK im Stadium IIb nach Fontaine statistisch nachzuweisen.

Patienten und Methodik:

74 Patienten wurden ausgewertet. Achtundreißig Patienten erhielten die Standarddosierung (EGb 761 120 mg/d) und 36 Patienten erhielten 240 mg EGb 761 täglich. Das primäre Wirksamkeitskriterium war die Differenz der schmerzfreien Gehstrecke zwischen dem Beginn der Therapie und nach 24 Wochen Therapie, ermittelt unter standardisierten Bedingungen auf einem Laufband.

Ergebnisse:

In beiden Gruppen stieg die schmerzfreie Gehstrecke an. In der Gruppe der Patienten, die 120 mg Ginkgo biloba Extrakt täglich erhielten, verbesserte sich die schmerzfreie Gehstrecke im Mittel um 60.6 m. Unter der Therapie mit 240 mg Ginkgo biloba Extrakt täglich kam es zu einem signifikant höheren Anstieg der schmerzfreien Gehstrecke um 107.0 m (p = 0.0253). Schlußfolgerung: In beiden Gruppen kam es zu einer klinisch relevanten Zunahme der schmerzfreien Gehstrecke nach 24wöchiger Therapie. Die Überlegenheit der höheren Dosierung gegenüber der Standarddosierung war statistisch signifikant. Beide Dosierungen wurden gut vertragen.