Zusammenfassung
Anliegen: Untersuchung der Häufigkeit von Pflegebedürftigkeit und geriatrietypischer Morbiditätsmuster
bei inzidenten Demenzpatienten im Vergleich zu nach Alter und Geschlecht gematchten
Nichterkrankten.
Methodik: Ausgewertet wurden Routinedaten einer Kasse von 1848 an Demenz erkrankten und 7385
gematchten Personen über 65 Jahren aus dem Inzidenzjahr.
Ergebnisse: Demenzpatienten weisen höhere Prävalenzen bei den meisten geriatrietypischen Merkmalskomplexen
auf als Kontrollen. Auch die Häufigkeit von Pflegebedürftigkeit liegt bei diesen erheblich
höher (44,4 vs. 12,9 %).
Schlussfolgerung: Vermeidung, frühzeitige Erkennung bzw. Behandlung von Begleitsymptomen bei Demenz
sind im ärztlichen und pflegerischen Alltag von besonderer Wichtigkeit.
Abstract
Objective: To provide information about occurrence and patterns of geriatric morbidity and need
for long-term care in patients newly diagnosed with dementia compared to controls
without dementia.
Methods: An analysis of administrative data was conducted to compare the geriatric outpatient
diagnoses and the patterns of care dependency of 1,848 incident dementia patients
and 7,385 matched non-dementia controls older than 65 years in the incidence year.
Results: In most cases the geriatric characteristics show an increased (partly statistically
significant) prevalence in the group with dementia as compared to controls. Moreover,
dementia patients show a higher number of geriatric comorbidities in contrast to non-dementia
controls.
Furthermore, the percentage of persons with need for long-term care in the dementia-group
is significantly higher than for controls (44.4 vs. 12.9 %).
Conclusions: Prevention, early recognition or treatment of attendant symptoms are very important
in daily clinical and nursing care in patients with dementia to ameliorate the progression
of the disease and to improve the patients' quality of life.
Schlüsselwörter Demenz - Geriatrie - Pflegebedürftigkeit - Routinedatenanalyse - Versorgungsforschung
Keywords dementia - geriatrics - need for long-term care - administrative claims - health services
research