Abstract
Background:
Elternberatung Frühstart is a family-centred care programme for very preterm infants
and seriously ill neonates and their parents. The uniqueness of this programme is
in its consistency and continuity in parental counselling from pregnancy at risk to
follow-up home visits.
Patients and Methods:
Family-centred care is provided by specialised nurses, a social education worker,
a case manager, a psychologist and neonatologists. They give support and information
to parents and facilitate transition to home including co-ordination of health care
services and support networks. The programme starts with information for parents at
risk of preterm delivery to lessen their anxieties and worries. After birth, parental
bonding is encouraged and parents are involved in daily care procedures. The following
weeks focus on communication, information and education in order to enhance parental
competence. Discharge planning and coordinated follow-up visits involve the family
doctor and several members of the welfare and health care system. One of the key objectives
is to prevent re-hospitalisation. Over a 4 year period 330 families participated.
Funding is provided by: 1) the hospital, from admission to discharge equivalent to
one full-time nursing staff, 2) charity donations for follow-up visits and 3) health
care insurance for social medical aftercare (Bunter Kreis) following §43, 2 SGB V
in severe cases.
Results:
As a result of this programme, the median length of stay was reduced by 24 days; the
number of patients that stayed longer than average were reduced by 64% in the group
of patients born < 1 500 g. At the same time the patient throughput increased from
243 to 413.
Conclusion:
To conclude, a family-centred care programme with coordinated follow-up increases
parental satisfaction, reduces the length of the hospital stay and is therefore profitable.
Zusammenfassung
Hintergrund:
Die Elternberatung „Frühstart“ betreut Eltern Frühgeborener und kranker Neugeborener.
Die Einzigartigkeit des Konzepts liegt in der Kontinuität der Betreuung durch das
gleiche Team von der Risikoschwangerschaft bis in die Häuslichkeit.
Patienten und Methoden:
Das Team besteht aus (Fach-) Kinderkrankenschwestern, einer Case Managerin, einer
Sozialpädagogin, einer Psychologin und Neonatologen. Sie unterstützen die Eltern durch
Begleitung, Information, Vernetzung und Organisation. Vor der Geburt werden Ängste
durch Information genommen, nach der Geburt das Bonding unterstützt, die Eltern in
Pflegemaßnahmen einbezogen und die elterliche Kompetenz gestärkt. Das Entlassungsmanagement
umfasst die Organisation und Koordination der ambulanten Versorgung und Vernetzung
aller an der Versorgung beteiligten Akteure mit dem Ziel, Wiederaufnahmen zu verhindern.
Über einen Zeitraum von 4 Jahren wurden 330 Familien betreut. Die Finanzierung bis
zur Entlassung erfolgt durch 1) das Krankenhaus (eine Vollzeitpflegestelle), 2) die
amb. Nachsorge durch Spenden, 3) und als Mitglied des Qualitätsverbundes Bunter Kreis
ist sozialmedizinische Nachsorge in schweren Fällen über die Krankenkassen finanzierbar
(§43, 2 SGB V).
Ergebnisse:
Die mediane Verweildauer der sehr kleinen Frühgeborenen konnte um 24 Tage verkürzt
werden, die Anzahl der Fälle, über der oberen Grenzverweildauer (OGV) wurde um 64%
reduziert bei gesunkener Wiederaufnahmerate Gleichzeitig konnten die Fallzahlen von
243 auf 413 gesteigert werden.
Schlussfolgerung:
Eine familienzentrierte Betreuung mit ambulanter Nachsorge steigert die Zufriedenheit
der Eltern, reduziert die Aufenthaltsdauer kleiner Frühgeborener und lohnt sich daher
auch aus ökonomischer Sicht.
Key words
family-centred care - preterm infants - length of hospital stay - social medical aftercare
Schlüsselwörter
Elternberatung - Frühgeborene - stationäre Aufenthaltsdauer - sozialmedizinische Nachsorge