 
         
         Abstract
         
         The formation of a transjugular intrahepatic portosystemic shunt (TIPS) is a well-established
            procedure in the management of complications of severe portal hypertension. It is
            also performed if portal hypertension is a result of acute portal vein thrombosis.
            We report the case of an acute cerebrovascular incident after TIPS formation in a
            patient with partial portal vein thrombosis. Even when no patent foramen ovale (PFO)
            is detectable the presence of PFO and thus the risk of cerebrovascular incident cannot
            be excluded. We therefore propose to inform patients with preexisting portal vein
            thrombosis prior to undergoing this intervention that TIPS procedure may be associated
            with the risk of cerebral embolization.
         
         Zusammenfassung
         
         Die Anlage eines transjugulären porto systemischen Shunts (TIPS) ist ein etabliertes
            Verfahren in der Behandlung der Komplikationen einer schweren portalen Hypertension.
            Der Eingriff wird auch durchgeführt, wenn die Ursache der portalen Hypertension eine
            akute Pfortaderthrombose ist. Wir berichten hier den Fall eines akuten Schlaganfalls
            nach TIPS-Anlage bei einem Patienten mit partieller Pfortaderthrombose. Auch wenn
            ein persistierendes Foramen ovale (PFO) nicht nachgewiesen wird, kann ein PFO und
            damit das Risiko eines Apoplexes bei Pfortaderthrombose und TIPS-Anlage nicht ausgeschlossen
            werden. Wir empfehlen daher, Patienten mit Pfortaderthrombose vor dem Eingriff auch
            über das Risiko eines möglichen Schlaganfalls aufzuklären.
         
         Key words
esophageal varices - TIPS - ascites - PFO - acute cerebrovascular incident
Schlüsselwörter
Ösophagusvarizen - TIPS - Aszites - PFO - Schlaganfall