Gesundheitsökonomie & Qualitätsmanagement 2014; 19(3): 109-113
DOI: 10.1055/s-0033-1335753
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Neurotoxizität von chinolinhaltigen Antiinfektiva: eine unterschätzte Belastung der Gesundheitssysteme Afrikas?

Neurotoxicity of Quinoline-related Anti-Infectives: an Underestimated Burden of the Health Care Systems in Africa?
G. Pollach
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
11. November 2013 (online)

Zusammenfassung

Ziel der Studie: Eine hohe Prävalenz psychischer und neurologischer Störungen ist eine große Belastung jedes Gesundheitswesens. In vielen Staaten Afrikas findet eine parallele Therapie verschiedener wichtiger Infektionskrankheiten (Malaria, Aids, Bilharziose, Sepsis, Typhus) durch mehrere, von den Chinolinen abgeleiteten Substanzen, mit jeweils psychotropen oder neurotoxischen Wirkungen statt. Diese bislang nicht gesehene Tatsache herauszuarbeiten und ihre Bedeutung für die ressourcenarmen Gesundheitssysteme Afrikas darzustellen, war Ziel dieser Arbeit.

Methodik: Internetbasierte und konventionelle Literaturrecherche in Pub-Med, British National Formulary, Rote Liste, FDA Safety Informations, ausgewählten tropenmedizinischen Werken, der “International Union of Pure and Applied Chemistry” sowie malawischen Quellen.

Ergebnisse: Trotz der großen tropenmedizinischen Bedeutung der Medikamente und den wohlbekannten neuropsychiatrischen Nebenwirkungen der Einzelsubstanzen fanden sich keine Informationen über deren neuropsychiatrischen Wechselwirkungen und deren Bedeutung für afrikanische Gesundheitssysteme. Diese Bedeutung liegt neben der individuellen diagnostischen und therapeutischen Problematik in der iatrogen verursachten Prävalenzsteigerung neuropsychiatrischer Erkrankungen mit der durch sie folgenden Belastung des Haushalts, der Personalsituation und der apparativen Ausstattung, der sowieso völlig überlasteten afrikanischen Gesundheitssysteme. Unseres Wissens nach wird hierauf erstmalig aufmerksam gemacht.

Schlussfolgerungen: Die chemische Verwandtschaft, die neuropsychiatrischen Nebenwirkungen der Einzelsubstanzen, der bekannte Einfluss von Chinolinsäure auf psychische Vorgänge und die pharmakologischen Interaktionen der Chinoline im Bereich der Kardiologie sollten Grund sein, nicht nur Resistenzmechanismen, sondern auch ihre noch unbekannten neuropsychiatrischen Interaktionen und deren wirtschaftliche Folgen in einer umfassenderen Studie für afrikanische Länder wie Malawi zu untersuchen.

Abstract

Aim of the study: A high prevalence of psychological and neurological disturbances is a significant burden for each health system. In many African countries we see a parallel therapy of several important infectious diseases (malaria, AIDS, bilharzia, sepsis, typhoid fever) with different quinoline related drugs – each of them possessing psychotropic or neurotoxic side effects. To demonstrate this not appreciated fact and to raise attention for the importance of this problem for the resource deprived health systems in Africa was the aim and objective of this study.

Method: Internet-based and conventional literature research in Pub-Med, British National Formulary, Rote Liste, FDA Safety Informations, important books on tropical medicine, the “International Union of Pure and Applied Chemistry” as well as in Malawian sources.

Results: Despite the enormous importance of the used substances in tropical medicine and the well-known neuropsychiatric sideeffects of the single substances we did not find any informations on the neuropsychiatric interactions of these substances and the significance of these interactions for the African health systems. This significance is based, besides the individual problems in diagnostics and therapeutics, in the iatrogenically induced enhanced prevalence of neuropsychiatric conditions and the challenges for the budget, the staff establishment and the available technical equipment for the already extremely stretched African health systems. To the best of our knowledge this is the first time that attention is raised towards this point.

Conclusions: The near chemical relationship, the psychotropic or neurotoxic sideeffects of the single substances, the well known influence of quinolonic acid on psychological processes and the pharmacological interactions of the quinolines in the field of cardiology should be reason enough not to study only mechanisms of drug-resistency, but moreover the hence unknown mechanisms of neuropsychiatric interactions and its economic implications for African countries like Malawi in an extensive study.

 
  • Literatur

  • 1 Kessler RC, McGonagle KA, Zhao S et al. Lifetime and 12-months prevalence of DSM-III-R psychiatric disorders in the United States: Results from the National Comorbidity Survey. Arch Gen Psych 1994; 51: 8-19
  • 2 Lin E, Goering PN, Lesage A et al. Epidemiologic assessment of overmet need in mental health care. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology 1997; 32: 355-362
  • 3 Andrews C, Hall W, Teesson M, Henderson S. The mental health of Australians: National Survey of Mental Health and Wellbeing Report 2, Commonwealth Mental Health Branch, Canberra Act. 1999
  • 4 Wittchen HU, Müller N, Pfister H et al. Affektive, somatoforme und Angststörungen in Deutschland – Erste Ergebnisse des bundesweiten Zusatzsurveys „Psychische Störungen“. Gesundheitswesen 1999; (Sonderheft 2): 61: S216-S222
  • 5 Toovey S. Mefloquine neurotoxicity: A literature review. Travel medicine and Infectious Disease 2009; 7: 2-5
  • 6 Stille W, Brodt H-R, Grohl AH et al. Antibiotikatherapie. 11. Aufl. Stuttgart: Schattauer; 2006
  • 7 Meyer CG. Tropenmedizin. Hamburg: ecomed Verlagsgesellschaft; 2007
  • 8 Pollach G, Downie P. Mefloquin – auch für Ärzte?. FTR 2009; 2: 84-85
  • 9 Chen LH, Wilson ME, Schlagenhauf P. Controversies and Misconceptions in Malaria Chemoprophylaxis for Travellers. JAMA 2007; 297 (20) 2251-2263
  • 10 White NJ. Cardiotoxicity of antimalarial drugs. Lancet Infect Dis 2007; 7: 549-558
  • 11 Davidson RJ, Davis I, Willey BM et al. Antimalarial Therapy Selection for Quinolone Resistance among Escherichia coli in the Absence of Quinolone Exposure in Tropical South America. Plos One 2008; 3 (7) e2727
  • 12 Löscher T, Burchard GD. Tropenmedizin in Klinik und Praxis. Stuttgart: Thieme; 2010
  • 13 Cook G, Zumla AI. Mansons Tropical Diseases. London: Elsevier; 2009
  • 14 British National Formulary. 55, Informations on praziquantel, mefloquin, ciprofloxacin, efavirenz. Ed.: 2009.
  • 15 FDA Safety informations for praziquantel, mefloquin, ciprofloxacin, efavirenz. 2010
  • 16 Moss GP, Powell WH. Revision of the extended Hantzsch-Widmann system of nomenclature for Heteromonocycles. Pure Appl Chem 1983; 55: 409-416
  • 17 Müller N, Schwarz MJ. Immunologische Aspekte bei depressiven Störungen. Nervenarzt 2007; 78: 1261-1273
  • 18 Brunton LL, Chabner B, Knollmann B. Goodman and Gilman’s The pharmacological basis of therapeutics. New York: Mc Graw Hill; 2011. pp 1397, 1456, 1471, 1641
  • 19 Chin JH. Epilepsy treatment in sub-Saharan Africa: closing the gap. Afr Health Sci 2012; 12 (02) 186-192
  • 20 National Malaria Control Programme, Ministry of Health. Training Guide for the 2007 National Guidelines for Diagnosis, Treatmentand Prevention of Malaria in Malawi. Lilongwe: Ministry of Health; 2007
  • 21 Keiser J, N’Guessan NA, Adoubryn KD et al. Efficacy and safety of Mefloquine, Artesunate, Mefloquin – Artesunate and Praziquantel against Schistosoma Haematobium: Randomized, Exploratory, Open-Label Trial. Clinical Infectious Diseases 2010; 50 (09) 1205-1213
  • 22 Ministry of Health. Malawi Standard Treatment Guidelines (MSTG). Ministry of Health; 2009 4th Edition.
  • 23 Ministry of Health. Treatment of AIDS, Guidelines for the use of Antiretroviral Therapy in Malawi. Malawi: Ministry of Health; 2006 Second Edition.
  • 24 Achan J, Talisuna AO, Erhart A et al. Quinine, an old anti-malarial drug in a modern world: role in the treatment of malaria. malaria journal
  • 25 Schlagenhauf P, Adamcova M, Regep L et al. Use of Mefloquin in Children – a review of dosage, pharmacokinetics and tolerability data. Malaria Journal 2011; 10: 292
  • 26 Bell DR. Tropical Medicine. 4th Ed. Blackwell Sciences; 2003
  • 27 Musila N, Opiyo N, English M. Treatment of African children with severe malaria – towards evidence-informed clinical practice using GRADE. Malar J 2011; 10: 201
  • 28 Parry E, Godfrey R, Maybe D, Gill G (ed.) Principles of Medicine in Africa. 3rd Edition. Cambridge University Press; 2004: 303
  • 29 Cook GC, Zumla A (ed.), Manson’s Tropical Diseases. 21 ed. saunders; 2003: 1291
  • 30 The Daily Times, Wednesday, June 20, 2012. pp4.
  • 31 Coulibaly JT, N'Gbesso YK, Knopp S et al. Efficacy and Safety of Praziquantel in Preschool-Aged Children in an Area Co-Endemic for Schistosoma mansoni and S. haematobium. PLoS Negl Trop Dis 2012; 6 (12) e1917
  • 32 Gebrauchsinformation, Bayer, Biltricide 600 mg Filmtabletten, Wirkstoff Praziquantel.
  • 33 Eigene Berechnung der minimalen Verwendung von Ciprofloxacin (und anderer Chinoline) in Malawi. Dies in Diskussionen mit erfahrenen Kollegen, die in Malawi arbeiten oder arbeiteten (Prof. T. Heikens, ehemaliger Chefarzt der Pädiatrie, University of Malawi and Queen Elizabeth Central Hospital; Prof. Ousterhout, Dr. J. Bates, Dr. Camilla Rothe, Internisten University of Malawi; Mr. Kabanga, Chefapotheker Queen Elizabeth Central Hospital; Dr. Karl Seydel, Spezialist für pädiatrische Malaria)..
  • 34 Owen R, Ambrose PG. Antimicrobial Safety: Focus on Fluoroquinolines. Clinical Infectious Diseases 2005; 41: S144-57
  • 35 Doussau de Bazignan A, Thiessard F, Miremont-Salamé G et al. Psychiatric adverse effects of fluoroquinolone: review of cases from the French pharmacologic surveillance database (in French). Rev Med Interne 2006; 27 (06) 448-452
  • 36 Mandell G, Bennett J, Dolin R. Principles and Practice of Infectious Diseases. 4th Ed. Livingstone, Philadelphia: Churchill;
  • 37 Ministry of Health. Integrated HIV Program Report July – September 2012, Chapter 20-Appendix (Full National) HIV Program Data. e-version
  • 38 Fumaz CR, Muñoz-Moreno JA, Moltó J et al. Long-term neuropsychiatric disorders on efavirenz-based approaches: quality of life, psychologic issues, and adherence. J Acquir Immune Defic Syndr 2005; 38: 560-565
  • 39 Pers. Mitteilung Prof. T. Heikens Chefarzt der Pädiatrie, Queen Elizabeth Central Hospital.
  • 40 Bowie C et al. A national survey of the prevalence of schistosomiasis and soil transmitted helmints in Malawi. BMC Infect Dis 2004; 4: 49
  • 41 Malawi, Demographic and Health Survey 2004. National Statistical Office, 2005.
  • 42 Pers. Mitteilung verschiedener Kollegen der medizinischen Klinik des Q. E. C. H..