Abstract
Background: This non-interventional real-life study (NCT00884689) compared budesonide/formoterol
(Symbicort®) maintenance and reliever therapy (SMART™) with a free combination of inhaled corticosteroid
(ICS) + long-acting β2-agonist (LABA) (in separate inhalers) and as-needed short-acting β2-agonist (SABA) in adult asthma patients with an exacerbation in the past 24 months.
Methods: Asthma patients received SMART™ or free-combination ICS + LABA and as-needed SABA
for 6 months. Allocation of patients and doses prescribed were at physician’s discretion.
No other restrictions applied. Primary endpoint: mean no. of rescue medication puffs/day.
Results: 482 patients were included (SMART™ n = 310; free combination n = 172). SMART™ patients
used less rescue medication vs the free-combination group (mean difference – 0.27
puffs/day; p = 0.013). Severe asthma exacerbations were rare (mean rate 0.20 vs 0.17/year
for SMART™ vs free combination). The mean ICS dose was 615 µg in SMART™ and 678 µg
in free-combination group.
Conclusions: In this real-life setting, SMART™-treated patients used less rescue medication despite
a lower ICS burden vs conventional asthma management with three different inhalers.
Zusammenfassung
Hintergrund: Diese nicht-interventionelle Studie (NCT00884689) verglich Budesonid/Formoterol (Symbicort®
maintenance and reliever therapy, SMART™) mit der freien Kombination eines inhalativen
Kortikosteroids (ICS) und langwirksamem Beta2-Sympathomimetikums (LABA) in separaten
Inhalatoren in Verbindung mit einem kurzwirksamen Beta2-Sympathomimetikum (SABA)
als Bedarfsmedikation.
Methode: Die Zuteilung von erwachsenen Patienten und die verschriebene Dosis lagen im Ermessen
des Arztes. Primärer Endpunkt war die mittlere Anzahl der Hübe der Notfallmedikation
pro Tag.
Ergebnisse: 482 Patienten wurden in die Studie eingeschlossen (SMART™ n = 310; freie Kombination
n=172). Die SMART™ Gruppe verwendete weniger Notfallmedikation als die freie Kombinationsgruppe
(mittlere Differenz – 0,27 Hübe/Tag; p = 0,013). Schwerwiegende Asthma-Exazerbationen
waren selten (mittlere Rate 0,20 vs. 0,17/Jahr für SMART™ vs. freie Kombination).
Die mittlere ICS-Dosis (BDP Äquivalent) betrug 615 µg (SMART™-Gruppe) und 678 µg (freie
Kombination).
Schlussfolgerung: Unter Alltagsbedingungen im Vergleich zur freien Kombination verwendeten Patienten
unter SMART™ Regime, trotz einer geringeren ICS-Gesamtdosis, weniger Notfallmedikation.