Rofo 2014; 186(9): 876-880
DOI: 10.1055/s-0033-1356383
Musculoskeletal System
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Clinical Significance of Conventional Rib Series in Patients with Minor Thoracic Trauma

Klinische Signifikanz des radiologischen Nachweises von Rippenfrakturen im Rahmen von Bagatelltraumata
P. Hoffstetter
1   Radiology, Asklepios Medical Center Bad Abbach
3   Radiology, University Medical Center Regensburg
,
C. Dornia
1   Radiology, Asklepios Medical Center Bad Abbach
3   Radiology, University Medical Center Regensburg
,
M. Wagner
3   Radiology, University Medical Center Regensburg
,
M. H. Al Suwaidi
2   Rheumatology/Clinical Immonology, Asklepios Medical Center, Bad Abbach
,
C. Niessen
3   Radiology, University Medical Center Regensburg
,
L. M. Dendl
3   Radiology, University Medical Center Regensburg
,
C. Stroszczynski
3   Radiology, University Medical Center Regensburg
,
A. G. Schreyer
3   Radiology, University Medical Center Regensburg
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Weitere Informationen

Publikationsverlauf

15. August 2013

10. Dezember 2013

Publikationsdatum:
19. März 2014 (online)

Abstract

Background: Conventional rib series (RS) represent a dedicated radiographic technique to visualize the bony parts of the chest wall. The method is commonly used to evaluate minor thoracic trauma, frequently in combination with chest radiographs (CRs). The aim of this study is to asses the clinical relevance of rib fractures diagnosed by RS in minor thoracic trauma.

Methods: Retrospective study of 669 patients who received RS for the evaluation of minor thoracic trauma. 405 of the 669 patients received an additional CR. Radiological reports were classified into fracture versus no fracture. Patients were divided into four groups depending on the clinical follow-up. The findings of RS and CR were analyzed using the McNemar test. The statistical significance between the results of the radiographic examinations and the clinical follow-up was analyzed by the Chi-Square test and the Kruskal-Wallis test.

Results: We included 669 patients (61.4 % men, 38.6 % women, median age: 51 years, range: 13 – 92 years). Analyzing the reports of 669 patients who received RS, 157 (23.5 %) patients were diagnosed with at least one fractured rib while no fracture was found in 512 (76.5 %) patients. Considering the 157 patients with fractured ribs, 73 (46.8 %) had a single fracture, 38 (24.4 %) and two fractures and 45 (28.8 %) had more than two fractures. When assessing the 405 CRs, we detected 69 (17 %) fractures while the corresponding RS of the same patients revealed 87 (21.5 %) fractures (p < 0.05). Concerning all patients with rib fractures, 63.1 % received medical therapy, while 64.5 % of those patients without a radiologically documented fracture also received therapy (p = 0.25).

Conclusion: Our results suggest a limited clinical value of detected rib fractures based on RS. Despite being superior compared to CR in diagnosing rib fractures, the results from RS seem to have no significant influence on further clinical management and therapeutic measures. Minor thoracic trauma should be evaluated by CR to exclude fracture-associated complications such as hemo- and pneumothorax.

Key Points:

• RS are commonly used in minor thorax trauma.

• RS reveals more rib fractures than CR.

• The results have low clinical significance.

• CR should be preferred to rule out fracture associated complications.

Citation Format:

• Hoffstetter P, Dornia C, Wagner M et al. Clinical Significance of Conventional Rib Series in Patients with Minor Thoracic Trauma. Fortschr Röntgenstr 2014; 186: 876 – 880

Zusammenfassung

Hintergrund: Hemithoraxaufnahmen (HT) sind eine spezielle radiografische Technik zur Darstellung der knöchernen Anteile der Thoraxwand. Die Technik findet häufig Anwendung in der Evaluation von Bagatelltraumen des Thorax, oft in Kombination mit Thoraxübersichtsaufnahmen (THÜ). Ziel dieser Studie war es, die klinische Relevanz des radiologischen Nachweis von Rippenfrakturen im Rahmen von Bagatelltraumen zu evaluieren.

Methoden: Retrospektive Studie mit 669 Patienten, die eine HT erhielten, davon 405 eine zusätzliche THÜ. Die Befundberichte wurden hinsichtlich Frakturnachweis und -Ausschluss kategorisiert. Alle untersuchten Patienten wurden hinsichtlich ihres weiteren Therapieregimes in 4 Gruppen eingeteilt. Die Ergebnisse von HT und THÜ wurden mit dem McNemar-Test analysiert. Die Signifikanz zwischen den radiologischen Befunden und dem klinischen Verlauf wurde mit dem CHI-Quadrat- und Kruskal-Wallis-Test ermittelt.

Ergebnisse: 669 Patienten wurden eingeschlossen (61,4 % Männer, 38,6 % Frauen, Medianalter 51 Jahre, Spannweite 13 – 92 Jahre). In den Befunden der 669 HT wurden 157 (23,5 %) Patienten mit mindestens einer frakturierten Rippe identifiziert, bei 512 (76,5 %) ergab sich kein Frakturnachweis. Von den 157 Patienten mit Frakturen hatten 73 (46,8 %) eine solitäre, 38 (24,4 %) zwei und 45 (28,8 %) mehr als zwei frakturierte Rippen. In den 405 THÜ wurden in 69 (17 %) Fällen Frakturen nachgewiesen, in den korrespondierenden HT ergaben sich 87 (21,5 %) Frakturnachweise (p < 0,05). Der Anteil der Patienten mit Therapie betrug bei positivem Frakturnachweis 63,1 %, bei negativem Nachweis 64,5 % (p = 0,25).

Schlussfolgerung: Unsere Ergebnisse deuten auf eine geringe klinische Relevanz von diagnostizierten Rippenfrakturen mit HT. Obwohl sie signifikant mehr Frakturen als THÜ nachweisen, scheint ihr Ergebnis keinen signifikanten Einfluss auf die therapeutische Entscheidungsfindung zu haben. Bagatelltraumen des Thorax sollten mit THÜ evaluiert werden, um frakturbegleitende Komplikationen wie Pneumo- oder Hämatothorax auszuschließen.

Kernaussagen:

• HT werden häufig bei thorakalen Bagatelltraumen durchgeführt.

• HT sind sensitiver zum Frakturnachweis als THÜ.

• Die Untersuchungsergebnisse haben jedoch wenig therapeutische Relevanz.

• THÜ sollten vorgezogen werden um frakturbegleitende Komplikationen auszuschließen.

 
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