Mit der renalen Sympathikusdenervation steht seit 2009 ein neues interventionelles
minimal-invasives Verfahren zur Behandlung von therapieresistenten Hypertonikern zur
Verfügung. Die bisherigen Follow-up-Untersuchungen bis 3 Jahre nach Intervention zeigen
anhaltende relevante Blutdrucksenkungen, positive Auswirkungen auf hypertensive Zielorganschäden
sind ebenso zwischenzeitlich beschrieben. Bei hoher prozeduraler Sicherheit sind die
Langzeitauswirkungen der Ablation auf die Nierengefäße noch nicht hinreichend geklärt.
Ebenso besteht weiterhin Optimierungsbedarf hinsichtlich der Auswahl der am besten
für dieses Verfahren geeigneten Patienten, hier müssen insbesondere sekundäre Hypertonieformen
bzw. Patienten mit Pseudoresistenz vor Intervention identifiziert werden, um unnötige
Interventionen zu vermeiden.
Renal denervation (RD) by minimal-invasive catheter ablation seems to enhance our
therapeutic armamentarium to treat patients with true-resistant arterial hypertension.
Long-term follow up data up to 36 months after intervention demonstrate persistent
and relevant blood pressure reductions as well as beneficial effects on target organ
damage in patients treated with RD. Despite a favorable procedural safety profile
in the acute setting our knowledge concerning long-term consequences of initially
applied intimal lesions on the integrity of renal arteries remains limited and warrants
further investigation. Which patient groups benefit most from this procedure is also
a matter of ongoing debate. In this regard it seems prudent to avoid unnecessary renal
denervation in patients with otherwise treatable secondary hypertension forms respectively
in patients with pseudo-resistant hypertension.
Key words
Arterial hypertension - sympathetic nervous system - kidney - therapy