Rofo 2014; 186(9): 843-846
DOI: 10.1055/s-0034-1366867
Consensus
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Updated S2K AWMF Guideline for the Diagnosis and Follow-up of Obstructive Sialadenitis – Relevance for Radiologic Imaging

Aktualisierte S2k AWMF Leitlinie zur Diagnostik und Therapiekontrolle der Obstruktiven Sialadenitis – Bedeutung für die Radiologische Diagnostik
T. J. Vogl
1   Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University Hospital of Frankfurt
,
B. Al-Nawas
2   Department of Oral and Maxillofacial Surgery, University Medicine Mainz
,
D. Beutner
3   Department of Otolaryngology, University Hospital of Cologne
,
U. Geisthoff
4   Department of Otolaryngology, Hospitals of Cologne
,
O. Gutinas-Lichius
5   Department of Otolaryngology, University Hospital of Jena
,
C. Naujoks
6   Department of Oral, Maxillar and Plastic Surgery, University Hospital of Düsseldorf
,
R. Reich
7   Department of Oral, Maxillofacial and Plastic Surgery, University Hospital of Bonn
,
U. Schröder
8   Department of Otolaryngology, University Hospital of Schleswig-Holstein, Campus Lübeck
,
C. Sproll
6   Department of Oral, Maxillar and Plastic Surgery, University Hospital of Düsseldorf
,
A. Teymoortash
9   Clinic for Otolarnygology, University Hospital of Gießen/Marburg, Gießen
,
J. Ußmüller
10   Otolaryngology, Center for Otolaryngology Regensburg
,
C. Wittekindt
9   Clinic for Otolarnygology, University Hospital of Gießen/Marburg, Gießen
,
J. Zenk
11   Clinic for Otolaryngology, Hospital of Augsburg
,
S. Fischer
1   Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University Hospital of Frankfurt
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

07 May 2014

16 June 2014

Publication Date:
15 August 2014 (online)

Abstract

The interdisciplinarily developed German S2k AWMF guideline for the treatment of obstructive sialadenitis represents a new standard in the guideline program of the AWMF, the German Society for Consultants and the clinical disciplines working in the field of diseases of the head and neck region. In the last few years new diagnostic and therapeutic possibilities have been established in obstructive chronic Sialadenitis offering individually optimized therapeutic strategies. Only a few years ago extirpation of the whole affected gland was the only relevant therapy option. Nowadays therapeutic options such as interventional sialendoscopy and extracorporeal shock-wave lithotripsy (ESWL) are available in combination with marsupialization or incision of the duct. If possible the focus is on preserving the main glandular duct. In the following article the relevant aspects for the diagnostic radiologic procedures are presented.

Key Points:

• Radiological methods are a noninvasive alternative to sialendoscopy and should be given preference in the case of acute inflammation.

• Sonography is the radiological method of first choice.

• The use of intravenous or intraductal contrast agent is not necessary due to the prestenotically dilated duct system.

Citation Format:

• Vogl TJ, Al-Nawas B, Beutner D et al. Updated S2K AWMF Guideline for the Diagnosis and Follow-up of Obstructive Sialadenitis – Relevance for Radiologic Imaging. Fortschr Röntgenstr 2014; 186: 843 – 846

Zusammenfassung

Die interdisziplinär erarbeitete deutsche S2k AWMF Leitlinie zur Behandlung der obstruktiven Sialadenitis stellt einen neuen Stand im Rahmen des Leitlinienprogrammes der AWMF, der deutschen Facharztgesellschaft und den klinischen Disziplinen dar, die mit Erkrankungen der Kopf-Hals-Region befasst sind. Die obstruktive chronische Sialadenitis hat in den letzten Jahren Erneuerungen bezüglich ihrer Diagnostik und auch der therapeutischen Möglichkeiten erfahren. So kann heute durch eine verbesserte radiologische Diagnostik eine individuell optimierte Therapie durchgeführt werden. Noch vor wenigen Jahren war die Exstirpation der gesamten betroffenen Drüse die einzige relevante Therapieoption. Heute liegen Verfahren vor wie die interventionelle Sialendoskopie oder die extrakorporale Stoßwellenlithotripsie in Kombination mit einer Gangschlitzung oder Gangmarsupialisation. Die erstrebenswerte Rekanalisation des Hauptganges der Drüse steht dabei im Vordergrund. Im Folgenden sollen die für die Radiologie relevanten Aspekte vorgestellt werden.

Deutscher Artikel/German Article

 
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