Sportverletz Sportschaden 2014; 28(03): 139-145
DOI: 10.1055/s-0034-1366873
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Turf-Toe-Verletzung – ein Hyperextensionstrauma der Großzehe

Turf Toe Injury – Extension Sprain of the First Metatarsophalangeal Joint
T. Hotfiel
1   Universität Erlangen-Nürnberg, Abteilung für Orthopädische Rheumatologie, Erlangen
,
H. D. Carl
1   Universität Erlangen-Nürnberg, Abteilung für Orthopädische Rheumatologie, Erlangen
,
A. Jendrissek
1   Universität Erlangen-Nürnberg, Abteilung für Orthopädische Rheumatologie, Erlangen
,
B. Swoboda
1   Universität Erlangen-Nürnberg, Abteilung für Orthopädische Rheumatologie, Erlangen
,
A. Barg
2   Orthopädische Universitätsklinik Basel, Universitätsspital Basel, Basel
,
M. Engelhardt
3   Klinikum Osnabrück, Klinik für Orthopädie, Unfall- und Handchirurgie, Osnabrück
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 July 2014 (online)

Zusammenfassung

Verletzungen der Metatarsophalangealgelenke (MTP-Gelenke) sind im Bereich der Sportverletzungen eher selten anzutreffen. Der Begriff Turf Toe steht für eine Verletzung des MTP-1-Gelenkes, dessen Traumamechanismus auf eine Hyperextension zurückzuführen ist. Davon abzugrenzen ist die „Sand- Toe”-Verletzung, die ein Hyperflexionstrauma darstellt. Die Verletzung tritt vor allem in Feldsportarten auf, die auf synthetischem Untergrund (Kunstrasen) ausgeführt werden. Die Inzidenz hat in den letzten Jahren deutlich zugenommen. Je nach Ausmaß der Lasteinwirkung auf die plantare Fußfläche im Bereich des MTP-1-Gelenkes können kapsuläre, ligamentäre aber auch ossäre Strukturen verletzt werden. Die Therapie richtet sich in erster Linie nach dem Ausmaß der Verletzung sowie dem Beschwerdebild des Patienten. In der Regel können die meisten Verletzungen konservativ behandelt werden. Bei höhergradigen Verletzungen ist eine operative Therapie jedoch unabdingbar. Die Turf-Toe-Verletzung sollte frühzeitig diagnostiziert und adäquat therapiert werden, um die Belastungsfähigkeit des MTP-1-Gelenkes wiederherzustellen und schwerwiegende Langzeitfolgen zu vermeiden.

Abstract

Injuries of the first metatarsophalangeal (1MTP) joint in the performance of sports are normally rare. The term turf toe injury designates a sprain of the first metatarsophalangeal (1MTP) joint. The trauma mechanism describes a hyperextension in contrast to a "sand-toe"-injury which is caused by a hyperflexion. Injuries to the metatarsophalangeal (MTP) joint of the great toe have increased in incidence over the last years following the introduction of synthetic surfaces and the establish use of lighter footwear. Although most common in American football players, similar injuries can also be found in sporting activities like basketball, soccer, gymnastics or dance. The trauma mechanism leads to varying degrees of sprain or disruption of the supporting soft-tissue structures. Furthermore damage to the articular cartilage and adjacent bone can be detected. An assessment of the extent of soft-tissue disruption or even damage of the cartilage is essential in treatment planning. The conservative treatment methods including relative rest, shoe modification, and insoles are in most cases successful. But in case of an advanced stage or failure of conservative treatment, surgical treatment is mostly necessary. The turf toe injury must be diagnosed early and evaluated properly. The injury leads to a loss in sports time and competition and can progress to chronic osteoarthritis of the first metatarsal joint.

 
  • Literatur

  • 1 Bowers Jr KD, Martin RB. Turf-toe: a shoe-surface related football injury. Med Sci Sports 1976; 8 (02) 81-83
  • 2 Coughlin MJ, Kemp TJ, Hirose CB. Turf toe: soft tissue and osteocartilaginous injury to the first metatarsophalangeal joint. PhysSportsmed 2010; 38 (01) 91-100
  • 3 Frey C, Andersen GD, Feder KS. Plantarflexion injury to the metatarsophalangeal joint ("sand toe"). Foot Ankle Int 1996; 17 (09) 576-581
  • 4 Altman A, Nery C, Sanhudo A et al. Osteochondral injury of the hallux in beach soccer players. Foot Ankle Int 2008; 29 (09) 919-921
  • 5 McCormick JJ, Anderson RB. Turftoe: anatomy, diagnosis, and treatment. Sports Health 2010; 2 (06) 487-494
  • 6 Watson TS, Anderson RB, Davis WH. Periarticular injuries to the hallux metatarsophalangeal joint in athletes. Foot Ankle Clin 2000; 5 (03) 687-713
  • 7 McCormick JJ, Anderson RB. The great toe: failed turf toe, chronic turf toe, and complicated sesamoid injuries. Foot Ankle Clin 2009; 14 (02) 135-150
  • 8 Coker TP, Arnold JA, Weber DL. Traumatic lesions of the metatarsophalangeal joint of the great toe in athletes. Am J Sports Med 1978; 6 (06) 326-334
  • 9 Clanton TO, Butler JE, Eggert A. Injuries to the metatarsophalangeal joints in athletes. Foot Ankle 1986; 7 (03) 162-176
  • 10 George E, Harris AH, Dragoo JL et al. Incidence and risk factors for turf toe injuries in intercollegiate football: data from the national collegiate athletic association injury surveillance system. Foot Ankle Int 2014; 35 (02) 108-115
  • 11 Rodeo SA, O'Brien S, Warren RF et al. Turf-toe: an analysis of metatarsophalangeal joint sprains in professional football players. Am J Sports Med 1990; 18 (03) 280-285
  • 12 Kaplan LD, Jost PW, Honkamp N et al. Incidenceandvariance of foot and ankle injuries in elite college football players. Am J Orthop (Belle Mead NJ) 2011; 40 (01) 40-44
  • 13 Clanton TO, Ford JJ. Turftoe injury. Clin Sports Med 1994; 13 (04) 731-741
  • 14 Frimenko RE, Lievers WB, Riley PO et al. Development of an injury risk function for first metatarsophalangeal joint sprains. Med Sci Sports Exerc 2013; 45 (11) 2144-2150
  • 15 Horisberger M, Valderrabano V. Verletzungen der Metatarsophalangealgelenke. In: Fuß & Sprunggelenk und Sport. Köln: Deutscher Ärzte Verlag; 2009: 195-203
  • 16 Anderson RB, Hunt KJ, McCormick JJ. Management of common sports-related injuries about the foot and ankle. J Am Acad Orthop Surg 2010; 18 (09) 546-556
  • 17 McCormick JJ, Anderson RB. Rehabilitation following turftoe injury and plantar plate repair. Clin Sports Med 2010; 29 (02) 313-323
  • 18 Chinn L, Hertel J. Rehabilitation of ankle and foot injuries in athletes. Clin Sports Med 2010; 29 (01) 157-167
  • 19 Milankov M, Miljkovic N, Popovic N. Concomitant plantar tarsometatarsal (Lisfranc) and metatarsophalangeal joint dislocations. Arch Orthop Trauma Surg 2003; 123 (02) 95-97 Epub 2003 Mar 20.
  • 20 Leibner ED, Mattan Y, Shaoul J et al. Floating metatarsal: concomitant Lisfranc fracture-dislocation and complex dislocation of the first metatarsophalangeal joint. J Trauma 1997; 42 (03) 549-552
  • 21 Sammarco GJ. Turftoe. Instr Course Lect 1993; 42: 207-212
  • 22 Crain JM, Phancao JP, Stidham K. MR imaging of turf toe. MagnReson Imaging Clin N Am 2008; 16 (01) 93-103
  • 23 Soligard T, Bahr R, Andersen TE. Injury risk on artificialturf and grass in youth tournament football. Scand J Med SciSports 2012; 22: 356-361
  • 24 Prieskorn D, Graves SC, Smith RA. Morphometric analysis of the plantar plate apparatus of the first metatarsophalangeal joint. Foot Ankle 1993; 14 (04) 204-207
  • 25 Waldrop 3rd NE, Zirker CA, Wijdicks CA et al. Radiographic evaluation of plantar plate injury: an in vitro biomechanical study. Foot Ankle Int 2013; 34 (03) 403-408
  • 26 Saxby T. Foot and Ankle: Forward – Turf Toe. Journal of science and medicine in sport 1999; 2: 1
  • 27 Tewes DP, Fischer DA, Fritts HM et al. MRI findings of acute turf toe: a case report and review of anatomy. ClinOrthopRelat Res 1994; 304: 200-203
  • 28 Bojanić I, Smoljanović T, Kubat O. Osteochondritis dissecans of the first metatarsophalangeal joint: arthroscopy and microfracture technique. J Foot Ankle Surg 2011; 50 (05) 623-625
  • 29 Kim YS, Park EH, Lee HJ et al. Clinical comparison of the osteochondral autograft transfer system and subchondral drilling in osteochondral defects of the first metatarsal head. Am J Sports Med 2012; 40 (08) 1824-1833
  • 30 Brophy RH, Gamradt SC, Ellis SJ et al. Effect of turf toe on foot contact pressures in professional American football players. Foot Ankle Int 2009; 30 (05) 405-409 DOI: 10.3113/FAI.2009.0405.