Zusammenfassung
Einleitung: Menschen mit Depressionen im Alter können erfolgreich in voll- und teilstationären
Setting behandelt werden.
Methodik: Auf der Grundlage eines Routinedatensatzes untersucht diese Arbeit, welche Besonderheiten
ältere Menschen mit Depressionen in der Diagnostik und Behandlung aufweisen.
Ergebnisse: Ältere Depressive werden seltener tagesklinisch und in einem psychotherapeutischen
Setting behandelt. Auch findet sich eine niedrigere Therapiedichte. Die Liegezeiten
sind bei jüngeren depressiven Patienten länger.
Schlussfolgerung: Die Möglichkeiten einer intensiven Behandlung von älteren depressiven Menschen in
der stationären Versorgung sind noch nicht umgesetzt.
Abstract
Objective: There are highly effective treatments either in inpatient or day hospital settings
available for elderly with major depression. It is important to consider some specific
needs of elderly people (e. g. higher somatic comorbidities).
Methods: On the base of a large routine data set (139 307 patients in hospital treatment)
differences between elderly and younger people with major depression are investigated.
Results: Elderly with major depression receive significantly less day hospital treatment and
psychotherapy. Surprisingly, the mean length of hospital stay was significantly longer
in younger patients with major depression.
Conclusion: The results from such routine data should be interpreted with caution. Never the
less our results suggest that there is still room for improvement for elderly people
with major depression.
Schlüsselwörter VIPP - Depressionen im Alter - Versorgungsindikatoren - tagesklinische und psychotherapeutische
Behandlung
Keywords depression in elderly - treatment indicators - treatment in day hospitals and psychotherapy