Abstract
Background: Acute bronchitis (AB) is a highly contagious infection of the airways, presenting
mostly in connection with common cold (CC). There is a high variance in duration and
course of symptoms which, sooner or later, also may disappear spontaneously and change
during the course of the disease. Therefore, assessment of treatment outcome is difficult.
Methods: Composite outcome measures are commonly used to examine the effects of pharmacotherapy
in complex diseases. We discuss the features of the Bronchitis Severity Scale (BSS)
on the basis of the available literature.
Results: For the BSS the five most important symptoms of AB are rated by the patient and the
physician. Since its introduction in 1996, the BSS has been used in many clinical
trials evaluating treatment effects of AB. Its score correlates well with clinical
findings. As thorough validation analyses revealed, this applies even more to the
BSS subscales “cough domain” and “sputum domain”.
Conclusion: The validated BSS appears to be a reliable tool to assess therapeutic effects in
CC/AB. The BSS and its subscales are recommended as outcome measures for future drug
trials in CC/AB, but also help physicians to focus their consultation in patients
with CC/AB.
Zusammenfassung
Hintergrund: Akute Bronchitis (AB) ist eine Entzündung der Atemwege. Sie tritt meist im Rahmen
eines Erkältungsinfektes auf (engl. common cold; CC). Die klinische Symptomatik ist
in Dauer und Verlauf äußerst variabel, früher oder später spontan abklingend und kann
sich im Krankheitsverlauf ändern, was die Beurteilung der Wirksamkeit von Therapiemaßnahmen
erschwert.
Methode: Zur Einschätzung von Behandlungsmaßnahmen bei komplexen Krankheiten werden oft zusammengesetzte
Ratingskalen eingesetzt. Wir stellen die Bronchitis Severity Scale (BSS) vor und diskutieren
sie anhand vorhandener Literatur.
Ergebnisse: Für die BSS werden die 5 wichtigsten Symptome bei AB von Patient und Arzt eingeschätzt.
Seit ihrer Einführung 1996 wurde die BSS in vielen klinischen Studien zur Einschätzung
von Therapieeffekten bei AB genutzt. Ihre Resultate stimmten stets gut mit der klinischen
Situation überein. Die Validierungsanalyse zeigte, dass die BSS-Unterskalen „Hustendomäne“
und „Sputumdomäne“ die klinischen Gegebenheiten noch genauer widerspiegeln.
Schlussfolgerungen: Die validierte BSS und ihre Unterskalen eignen sich zur Einschätzung von Therapieeffekten
bei CC/AB. Sie werden als Zielparameter für klinische Studien empfohlen und erleichtern
auch Ärzten die Diagnose.