Abstract
Purpose: An extensive analysis of the value of computed tomography (CT) parameters as potential
predictors of the clinical outcome of type 2 endoleaks after endovascular aortic aneurysm
repair (EVAR).
Materials and Methods: Initial CT scans of 130 patients with abdominal aortic aneurysms (AAAs) were retrospectively
reviewed. On the basis of postoperative CT scans and angiographies, patients were
stratified into a low-risk group (LRG; without or transient type 2 endoleak; n = 80)
and a high-risk group (HRG, persistent type 2 endoleak or need for reintervention;
n = 50). Statistical analysis comprised a univariate and multivariate analysis.
Results: Anatomical, thrombus-specific, as well as aortic side branch parameters were assessed
on the initial CT scan. Of all anatomical parameters, the diameter of the immediate
infrarenal aorta was significantly different in the univariate analysis (LRG 22.4 ± 3.8 mm;
HRG 23.6 ± 2.5 mm; p = 0.03). The investigation of the thrombus-specific parameters
showed a trend towards statistical significance for the relative thrombus load (LRG
31.7 ± 18.0 %; HRG 25.3 ± 17.5 %; p = 0.09). Assessment of aortic side branches revealed
only for the univariate analysis significant differences in the patency of the inferior
mesenteric artery (LRG 71.3 %; HRG 92.0 %; p = 0.003) and their diameter (LRG 3.3 ± 0.7 mm;
HRG 3.8 ± 0.9 mm; p = 0.004). In contrast, the number of lumbar arteries (LAs; LRG
2.7 ± 1.4; HRG 3.6 ± 1.2; univariate: p = 0.01; multivariate: p = 0.006) as well as
their diameter (LRG 2.1 ± 0.4 mm; HRG 2.4 ± 0.4 mm; univariate: p < 0.001; multivariate:
p = 0.006) were highly significantly associated with the development of type 2 endoleaks
of the HRG.
Conclusion: The most important predictive factors for the development of high-risk type 2 endoleaks
were mainly the number and the diameter of the LAs which perfused the AAA.
Key Points:
• This study is a very detailed and comprehensive analysis of the value of various
CT parameters as potential predictors of the clinical outcome of type 2 endoleaks
after EVAR.
• Anatomical as well as thrombus-specific parameters were unsuitable as predictors.
• The most important predictive factors were mainly the number and the diameter of
the LAs which perfused the AAA.
Citation Format:
• Löwenthal D., Herzog L., Rogits B. et al. Identification of Predictive CT Angiographic
Factors in the Development of High-Risk Type 2 Endoleaks after Endovascular Aneurysm
Repair in Patients with Infrarenal Aortic Aneurysms. Fortschr Röntgenstr 2015; 187:
49 – 55
Zusammenfassung
Ziel: Eine umfängliche Analyse zur Wertigkeit computertomografischer (CT) Parameter als
potenzielle Prädiktoren des klinischen Verlaufs von Typ-2 Endoleaks nach endovaskulärem
Aortenrepair (EVAR).
Material und Methoden: Retrospektiv wurden die präoperativen CT-Angiografien von 130 Patienten mit einem
infrarenalen Bauchaortenaneurysma (BAA) ausgewertet. Anhand postoperativer CT und
angiografischer Verlaufskontrollen wurden die Patienten einer Niedrigrisikogruppe
(NRG; ohne bzw. mit transientem Typ-2 Endoleak; n = 80) oder einer Hochrisikogruppe
(HRG; mit persistentem bzw. behandlungsbedürftigem Typ-2 Endoleak; n = 50) zugeordnet.
Die statistische Auswertung umfasste eine univariate und multivariate Analyse.
Ergebnisse: Anhand der initialen CT wurden anatomische, thrombusspezifische und Parameter zu
aortalen Seitästen beurteilt. Bei den anatomischen Parametern fand sich lediglich
für den Durchmesser der unmittelbar infrarenalen Aorta ein signifikanter Unterschied
in der univariaten Analyse (NRG 22,4 ± 3,8 mm; HRG 23,6 ± 2,5 mm; p = 0,03). Die Betrachtung
thrombusspezifischen Parameter zeigte für die relative Thrombusfläche einen Trend
zur Signifikanz (NRG 31,7 ± 18,0 %; HRG 25,3 ± 17,5 %; p = 0,09). Hinsichtlich der
aortalen Seitäste waren die Offenheit der Arteria mesenterica inferior (NRG 71,3 %;
HRG 92,0 %; p = 0,003) und deren Durchmesser (NRG 3,3 ± 0,7 mm; HRG 3,8 ± 0,9 mm;
p = 0,004) lediglich univariat signifikant unterschiedlich. Demgegenüber waren sowohl
Anzahl der Lumbalarterien (LA; NRG 2,7 ± 1,4; HRG 3,6 ± 1,2; univariat: p = 0,01;
multivariat: p = 0,006) sowie deren Durchmesser (NRG 2,1 ± 0,4 mm; HRG 2,4 ± 0,4 mm;
univariat: p < 0,001; multivariat: p = 0,006) hochsignifikant mit der Entstehung eines
Hochrisikotyp-2 Endoleaks assoziiert.
Schlussfolgerung: Als bedeutendste prädiktive Faktoren für die Entstehung eines Hochrisikotyp-2 Endoleaks
fanden sich die Anzahl als auch der Durchmesser der perfundierten aneurysmaspeisenden
LA.
Key words aorta - CT angiography - aneurysm