Zusammenfassung
Anliegen: Evaluation eines Vertrags zur sektorübergreifenden Integrierten Versorgung (IV) für
alle psychiatrischen Diagnosen.
Methode: Die stationäre und ambulante Leistungsnutzung wurde für das Jahr vor und nach Einschreibung,
Zufriedenheit und Symptomlast der IV-Gruppe und einer Kontrollgruppe (KG) für das
Jahr nach Einschreibung erhoben.
Ergebnisse: Eingeschriebene nutzten bereits im Jahr vor Einschreibung die Leistungsangebote umfangreicher
als die Ablehner der IV. Im Vergleich mit der KG zeigte sich für die IV eine Zunahme
ambulanter und eine Reduktion stationärer Leistungen. Zufriedenheit und Symptomlast
unterschieden sich nicht.
Schlussfolgerung: Unter Bedingungen der IV-Versorgung findet Behandlung ohne Qualitätseinbußen vermehrt
ambulant statt.
Abstract
Objective: To evaluate a model of Integrated Care (IC) at the Centres for Psychiatry Suedwuerttemberg
for all kinds of mental disorders implemented in 2010.
Methods: We used two different approaches. Patients who subscribed to the IC model (N = 98)
were compared to a control group (N = 77) 1. in a prospective design with regard to
treatment satisfaction (ZUF-8) and symptom burden (BSI) and 2. in a panel design regarding
use of in-patient and out-patient services in the year before and after inscription.
Results: Patients who subscribed to the IC model had used more services in the year before
subscription compared to those who declined. Compared to the control group, IC patients
had a greater increase of use of out-patient services, use of in-patient services
(hospital days) was lower after one year. Treatment satisfaction and symptom burden
did not differ significantly between groups.
Conclusions: Under the conditions of IC treatment is realized increasingly outside the hospital
without loss of quality.
Schlüsselwörter
integrierte Versorgung - sektorübergreifende Versorgung - Leistungsnutzung - Behandlungszufriedenheit
- Symptomlast
Keywords
integrated health - care systems - health care financing - administration - evaluation