Pneumologie 2015; 69(11): 673-679
DOI: 10.1055/s-0034-1392957
Original Paper
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Perceived Impact of Motherhood on Adherence to Therapy in Mothers with Cystic Fibrosis

Einfluss der Mutterschaft auf die Therapieadhärenz aus Sicht von Müttern mit Mukoviszidose
G. Ullrich
1   Private Practice, Schwerin, Germany
,
I. Bobis
2   Adult CF centre, University Hospital Schleswig-Holstein, Kiel, Germany
,
B. Bewig
2   Adult CF centre, University Hospital Schleswig-Holstein, Kiel, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 18 June 2015

accepted after revision 05 August 2015

Publication Date:
23 September 2015 (online)

Abstract

Aim: To explore the stress related to motherhood and its perceived impact on adherence to therapy in women with cystic fibrosis (CF).

Methods: Cross-sectional study with a purpose-designed questionnaire.

Sample: 46/73 eligible women were enrolled and 38 returned the questionnaire. Mean age of mothers was 33.8 y ± 7.1 y, mean age of firstborn child was 6.9 y ± 5.7 y. Nine women had more than one biological child. 18 mothers (47 %) were currently employed, 12 of whom worked 19 to 30 hours per week and none full-time.

Results: There were mothers who reported a detrimental effect on adherence (time constraints 38 %; intentional nonadherence 42 %), and mothers who reported that adherence had actually improved (29 %). Both of these effects were related to daily CF therapy at home. By contrast, i. v. antibiotic therapy was less impaired by role strains, mainly due to home i. v. therapy being an alternative and/or due to intensive social support (husband, parents). Participants clearly addressed the importance of adherence and the need for adequate self-management in narrative comments.

Conclusion: Motherhood may improve adherence to CF therapy as well as it may affect it negatively. Health caregivers are well-advised to address a possible detrimental effect, proactively.

Zusammenfassung

Ziel: Es sollten bei Müttern mit CF die Auswirkungen der Mutterschaft auf die CF-Therapie aus Sicht dieser Frauen erfasst werden.

Methoden: Querschnittsbefragung mit einem für diese Studie erstellten Fragebogen.

Stichprobe: 46/73 möglichen Frauen willigten zur Studienteilnahme ein, von denen 38 ausgefüllte Fragebögen zurücksandten. Das Durchschnittsalter der Mütter lag bei 33,8 ± 7,1 Jahren, das Durchschnittsalter des erstgeborenen Kindes war 6,9 ± 5,7 Jahre. Neun Frauen hatten mehr als ein Kind geboren. 18 Frauen (47 %) waren zum Zeitpunkt der Befragung berufstätig, davon 12 im Umfang 19 – 30 Wochenstunden und keine in Vollzeit.

Ergebnisse: Es gab sowohl Mütter, die eine Beeinträchtigung der CF-Therapie durch die Mutterschaft einräumten (38 % mit Verweis auf Zeitknappheit, 42 % gaben bewusste Reduktion der Therapie an) als auch Mütter, die über eine verbesserte Therapieumsetzung aufgrund der Mutterschaft berichteten (29 %). In beiden Fällen bezogen sich diese Effekte auf die häusliche, tägliche CF-Therapie. Bei der i. v.-antibiotischen Therapie gab es hingegen weniger häufig Einschnitte durch die Mutterschaft zu beklagen, überwiegend dank der Möglichkeit zu häuslicher i. v.-Antibiotikatherapie oder dank intensiver sozialer Unterstützung (Partner, Eltern). Die befragten Frauen brachten in Freitextkommentaren deutlich zum Ausdruck, dass ihnen die Wichtigkeit der Therapieumsetzung und eines adäquaten Selbstmanagements bewusst ist.

Schlussfolgerungen: Mutterschaft kann sich sowohl positiv als auch negativ auf die Therapieumsetzung auswirken. In der CF-Sprechstunde sollten mögliche Beeinträchtigungen der Therapie proaktiv angesprochen werden.

 
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