Z Orthop Unfall 2015; 153(04): 441-456
DOI: 10.1055/s-0035-1546236
Refresher Orthopädie und Unfallchirurgie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Knochennekrosen der Hand

Bone Necrosis of the Hand
C. Betz
Abteilung Plastische, Hand- und Rekonstruktive Chirurgie, BG-Unfallklinik Frankfurt am Main
,
I. M. Mehling
Abteilung Plastische, Hand- und Rekonstruktive Chirurgie, BG-Unfallklinik Frankfurt am Main
,
M. Sauerbier
Abteilung Plastische, Hand- und Rekonstruktive Chirurgie, BG-Unfallklinik Frankfurt am Main
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
14 August 2015 (online)

Zusammenfassung

Die Knochennekrose ist eine häufige Erkrankung des Knochen-Knorpel-Komplexes der Hand. Prinzipiell kann jeder Knochen der Hand betroffen sein. Im Vergleich zu anderen Osteonekrosen der Hand tritt diese Erkrankung am häufigsten am Os lunatum auf. Osteonekrosen des Os scaphoideum (Morbus Preiser) sind deutlich seltener. Osteonekrosen der Metakarpaleköpfe oder aller Handwurzelknochen bleiben Fallbeschreibungen vorbehalten. Die Lunatumnekrose führt unbehandelt zu einer Arthrosis deformans des Handgelenks. Eine gründliche klinische Untersuchung sowie adäquate radiologische Diagnostik sind daher unerlässlich. Die Lunatumnekrose wird nach Lichtman und Ross anhand von Röntgenbildern klassifiziert. Die Therapie erfolgt stadienabhängig konservativ oder operativ. Hierbei haben sich druckentlastende und revaskularisierende Verfahren sowie Rettungsoperationen etabliert. Den übrigen Osteonekrosen kann kein standardisiertes Vorgehen zugeordnet werden, da die Datenlage hier nicht ausreichend ist. Generell gilt es, die Therapie individuell für den Patienten und die vorliegende Pathologie zu gestalten.

Abstract

The bone necrosis of the hand is a common disease of the bone-cartilage complex. In principle, every bone of the hand can be affected. Compared to other osteonecroses of the hand the necrosis of the lunate occurs most frequently. Other diseases such as osteonecrosis of the Os scaphoideums (Morbus Preiser) are much rarer. Unfrequent diseases such as osteonecrosis of the metacarpal heads or all carpal bones are restricted to case descriptions. The lunate osteonecrosis leads to osteoarthritis of the wrist if untreated. A detailed clinical examination and adequate radiological diagnosis are essential. The lunate osteonecrosis is classified according to Lichtman and Ross based on radiographs. The treatment is being executed either conservatively or surgically, depending on the stage. In surgical treatment pressure relieving and revascularization procedures and rescue operations have been established. For all other osteonecroses of the hand no standardized therapy can be assigned because sufficient data are not available. Generally, the treatment for bone necroses of the hand should be found for each patient individually.

Literaturverzeichnis als PDF

 
  • Literatur

  • 1 Arnaiz J, Piedra T, Cerezal L et al. Imaging of Kienböck disease. Am J Roentgenol 2014; 203: 131-139
  • 2 Mennen U, Sithebe H. The incidence of asymptomatic Kienböckʼs disease. J Hand Surg Eur Vol 2009; 34: 348-350
  • 3 Lichtman DM, Degnan GG. Staging and its use in the determination of treatment modalities for Kienböckʼs disease. Hand Clin 1993; 9: 409-416
  • 4 Kienböck R. Die radio-ulnare Synostose. Fortschr Röntgenstr 1910;
  • 5 Lesley N, Lichtman D. Classification and treatment of Kienböckʼs disease: a review of the past 100 years, and a look at the future. Handchir Mikrochir Plast Chir 2010; 42: 171-176
  • 6 Schmitt R, Kalb K. Bildgebende Diagnostik der Lunatumnekrose. Handchir Mikrochir Plast Chir 2010; 42: 162-170
  • 7 Preiser G. Preiser: Eine typische posttraumatische und zur Spontanfraktur führende Ostitis des Naviculare carpi. Fortschr Röntgenstr 1910;
  • 8 Erne H, Lanz U, van Schoonhoven J et al. Die aseptische Osteonekrose des Metakarpalekopfes (Morbus Mauclaire) – Fallbericht und Literaturübersicht. Handchir Mikrochir Plast Chir 2008; 40: 207-210
  • 9 Meberg A. [Infantile cortical hyperostosis (Morbus Caffey)]. Tidsskr Nor Laegeforen 1975; 95: 1201-1201
  • 10 Bain GI, Begg M. Arthroscopic assessment and classification of Kienbockʼs disease. Tech Hand Up Extrem Surg 2006; 10: 8-13
  • 11 Got J, Cavallasca JA. Bilateral avascular necrosis of the scaphoid (Preiserʼ disease), a rare cause of wrist pain. Reumatol Clin 2014; 10: 418-419
  • 12 Schmitt R, Lanz U. Bildgebende Diagnostik der Hand. 3. Aufl.. Stuttgart: Thieme; 2015: 434-436
  • 13 Lamas C, Carrera A, Proubasta I et al. The anatomy and vascularity of the lunate: considerations applied to Kienböckʼs disease. Chir Main 2007; 26: 13-20
  • 14 Kaszap B, Daecke W. Lunatumnekrose: eine aktuelle Zusammenfassung mit Langzeitergebnissen der therapeutischen Verfahren. Handchir Mikrochir Plast Chir 2010; 42: 177-186
  • 15 Schiltenwolf M, Martini AK, Mau HC et al. Further investigations of the intraosseous pressure characteristics in necrotic lunates (Kienböckʼs disease). J Hand Surg Am 1996; 21: 754-758
  • 16 Salmon J, Stanley JK, Trail IA. Kienböckʼs disease: conservative management versus radial shortening. J Bone Joint Surg Br 2000; 82: 820-823
  • 17 Goeminne S, Degreef I, De Smet L. Negative ulnar variance has prognostic value in progression of Kienböckʼs disease. Acta Orthop Belg 2010; 76: 38-41
  • 18 Ledoux P, Lamblin D, Wuilbaut A et al. A finite-element analysis of Kienbockʼs disease. J Hand Surg Eur Vol 2008; 33: 286-291
  • 19 Schuind F, Eslami S, Ledoux P. Kienbockʼs disease. J Bone Joint Surg Br 2008; 90: 133-139
  • 20 Stahl S, Hentschel P, Lotter O. Prospective case-control study on the etiopathology of kienböck disease. Plastic Hand Sur 2014; 133: 324e-334e
  • 21 Short WH, Werner FW, Fortino MD et al. Distribution of pressures and forces on the wrist after simulated intercarpal fusion and Kienböckʼs disease. J Hand Surg Am 1992; 17: 443-449
  • 22 Sauerbier M, Tränkle M, Erdmann D et al. Functional outcome with scaphotrapeziotrapezoid arthrodesis in the treatment of Kienböckʼs disease stage III. Ann Plast Surg 2000; 44: 618-625
  • 23 Kakar S, Shin AY. Vascularized bone grafting from the dorsal distal radius for Kienböckʼs disease: technique, indications and review of the literature. Chir Main 2010; 29 (Suppl. 01) S104-S111
  • 24 Kakar S, Giuffre JL, Shin AY. Revascularization procedures for Kienböck disease. Tech Hand Up Extrem Surg 2011; 15: 55-65
  • 25 Arora R, Lutz M, Zimmermann R et al. Free vascularised iliac bone graft for Kienböckʼs disease stage III. Handchir Mikrochir Plast Chir 2010; 42: 198-203
  • 26 Bürger HK, Windhofer C, Gaggl AJ et al. Vascularized medial femoral trochlea osteochondral flap reconstruction of advanced Kienböck disease. J Hand Surg Am 2014; 39: 1313-1322
  • 27 Berger RA. Partial denervation of the wrist: a new approach. Tech Hand Up Extrem Surg 1998; 2: 25-35
  • 28 Wilhelm A. Anatomical aspects of wrist denervation. J Hand Surg Br 1996; 21: 834
  • 29 Wilhelm A. Denervation of the wrist. Tech Hand Up Extrem Surg 2001; 5: 14-30
  • 30 Tränkle M, Sauerbier M, Blum K et al. Proximal row carpectomy: a motion-preserving procedure in the treatment of advanced carpal collapse. Unfallchirurg 2003; 106: 1010-1015
  • 31 Kalb K. Lunatumnekrose. Handchir Scan 2014; 3: 325-342
  • 32 Sauerbier M, Eisenschenk A, Krimmer H, Partecke B-D, Schaller H-E Hrsg. Handchirurgie. München: Elsevier; 2014: 276
  • 33 Lauder AJ, Trumble TE. Idiopathic avascular necrosis of the scaphoid: Preiserʼs disease. Hand Clin 2006; 22: 475-484 (Abstract vi)
  • 34 Schmitt R, Fröhner S, van Schoonhoven J et al. Idiopathic osteonecrosis of the scaphoid (Preiserʼs disease)–MRI gives new insights into etiology and pathology. Eur J Radiol 2011; 77: 228-234
  • 35 Kalainov DM, Cohen MS, Hendrix RW et al. Preiserʼs disease: identification of two patterns. J Hand Surg Am 2003; 28: 767-778
  • 36 Braun B, Brandenburg LO, Braun C. Behandlung einer partiellen avaskulären Nekrose eines Mittelhandknochenkopfes (Morbus Mauclaire, Morbus Dieterich) durch Knochen-Knorpel-Transplantation unter Verwendung des Osteochondral Autograft Transfer System (OATS). Handchir Mikrochir Plast Chir 2012; 44: 35-39
  • 37 Schiedel F, Langer M. Morbus Dieterich – Die seltene aseptische Knochennekrose der Metakarpaleköpfe. Handchir Mikrochir Plast Chir 2008; 40: 204-206
  • 38 Prommersberger KJ, van Schoonhoven J, Lanz U. Aseptische Nekrose des Kapitatums: Eine seltene Ursache für Handgelenkschmerzen. Fallbericht und Literaturübersicht. Handchir Mikrochir Plast Chir 2000; 32: 123-128