Informationen aus Orthodontie & Kieferorthopädie 2015; 47(02): 86-92
DOI: 10.1055/s-0035-1549950
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Kieferorthopädie und gingivale Rezessionen

Orthodontics and Gingival Recessions
K. Bertl
1   Abteilung für Parodontologie, Universität Malmö, Schweden
2   Fachbereich für Orale Chirurgie, Universitätszahnklinik Wien, Österreich
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
03. Juli 2015 (online)

Zusammenfassung

Zielsetzung: Anhand folgender 3 Fragestellungen wird ein Überblick zu der Thematik “Kieferorthopädie und gingivale Rezessionen” gegeben:(1) Stellt eine kieferorthopädische Behandlung einen Risikofaktor für gingivale Rezessionen dar? (2) Kann gingivalen Rezessionen durch eine „prophylaktische“ Weichgewebsaugmentation vor kieferorthopädischer Therapie vorgebeugt werden? (3) Soll die Deckung einer bereits bestehenden gingivalen Rezession vor oder nach der kieferorthopädischen Behandlung erfolgen?

Ergebnis: Eine kieferorthopädische Behandlung als Risikofaktor für gingivale Rezessionen wird nach wie vor kontrovers diskutiert. Jedoch wiesen rezente Studien einen signifikanten Anstieg sowie eine gegenüber der Kontrollgruppe erhöhte Prävalenz an gingivalen Rezessionen in der Retentionsphase nach kieferorthopädischer Behandlung auf. Aber weder die Frage nach der Notwendigkeit einer „prophylaktischen“ Weichgewebsaugmentation vor einer kieferorthopädischen Behandlung noch die Frage nach dem optimalen Zeitpunkt zur Deckung einer bereits bestehenden gingivalen Rezession ist anhand der Literatur eindeutig zu beantworten.

Schlussfolgerung: Trotz noch kontroverser Diskussion scheint eine kieferorthopädische Behandlung als einer von mehreren Faktoren bei der Entstehung gingivaler Rezessionen eine Rolle zu spielen. Dementsprechend sollten andere Risikofaktoren mit berücksichtigt und eine Zahnbewegung aus dem Alveolarfach hinaus möglichst vermieden werden. Die Entscheidung, ob und wann eine kombinierte parodontologisch-kieferorthopädische Behandlung erfolgen sollte, ist nach wie vor subjektiv und nicht evidenz-basiert zu treffen.

Abstract

Objective: Based on the following 3 questions an overview is given on the topic “orthodontic treatment and gingival tissue recessions”:(1) Should orthodontic treatment be considered as risk factor for developing gingival tissue recessions? (2) Is a “prophylactic” soft tissue augmentation before orthodontic treatment justified to prevent gingival tissue recessions? (3) Should a root coverage procedure of a gingival tissue recession be performed before or after orthodontic treatment?

Results: Orthodontic treatment as a risk factor for gingival tissue recessions is still controversially discussed. Yet, recent studies presented a significant increase as well as compared to a control group a significantly higher prevalence of gingival tissue recessions in the retention phase after orthodontic treatment. Neither the question on the necessity of a “prophylactic” soft tissue augmentation before orthodontic treatment, nor the question on the best time point of root coverage procedures of an already existing gingival tissue recession can be answered by the available literature.

Conclusion: Although this topic is still controversially discussed, orthodontic treatment seems to be an influencing factor in the multifactorial process of gingival tissue recession development. Hence, other known risk factors should be considered and tooth movement out of the alveolar socket should be avoided as far as possible. The decision on any combined periodontal-orthodontic treatment is still made on a subjective and not evidence-based level.

 
  • Literatur

  • 1 Susin C, Haas AN, Oppermann RV et al. Gingival recession: epidemiology and risk indicators in a representative urban Brazilian population. J Periodontol 2004; 75: 1377-1386
  • 2 Bertl K, Durstberger G, Ulm C. Von der Planung bis zur Deckung gingivaler Rezessionen. Stomatologie 2013; 110: 21-26
  • 3 Wedrychowska-Szulc B, Syrynska M. Patient and parent motivation for orthodontic treatment – a questionnaire study. Eur J Orthod 2010; 32: 447-452
  • 4 Wennstrom JL. Mucogingival considerations in orthodontic treatment. Semin Orthod 1996; 2: 46-54
  • 5 Boke F, Gazioglu C, Akkaya S et al. Relationship between orthodontic treatment and gingival health: A retrospective study. Eur J Dent 2014; 8: 373-380
  • 6 Yared KF, Zenobio EG, Pacheco W. Periodontal status of mandibular central incisors after orthodontic proclination in adults. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2006; 130: 6.e1-6.e8
  • 7 Renkema AM, Navratilova Z, Mazurova K et al. Gingival labial recessions and the post-treatment proclination of mandibular incisors. Eur J Orthod 2014;
  • 8 Renkema AM, Fudalej PS, Renkema A et al. Gingival recessions and the change of inclination of mandibular incisors during orthodontic treatment. Eur J Orthod 2013; 35: 249-255
  • 9 Joss-Vassalli I, Grebenstein C, Topouzelis N et al. Orthodontic therapy and gingival recession: a systematic review. Orthod Craniofac Res 2010; 13: 127-141
  • 10 Aziz T, Flores-Mir C. A systematic review of the association between appliance-induced labial movement of mandibular incisors and gingival recession. Aust Orthod J 2011; 27: 33-39
  • 11 Renkema AM, Fudalej PS, Renkema A et al. Development of labial gingival recessions in orthodontically treated patients. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2013; 143: 206-212
  • 12 Renkema AM, Fudalej PS, Renkema AA et al. Gingival labial recessions in orthodontically treated and untreated individuals: a case – control study. J Clin Periodontol 2013; 40: 631-637
  • 13 Vasconcelos G, Kjellsen K, Preus H et al. Prevalence and severity of vestibular recession in mandibular incisors after orthodontic treatment. Angle Orthod 2012; 82: 42-47
  • 14 Baldi C, Pini-Prato G, Pagliaro U et al. Coronally advanced flap procedure for root coverage. Is flap thickness a relevant predictor to achieve root coverage? A 19-case series. J Periodontol 1999; 70: 1077-1084
  • 15 Huang LH, Neiva RE, Wang HL. Factors affecting the outcomes of coronally advanced flap root coverage procedure. J Periodontol 2005; 76: 1729-1734
  • 16 Kloukos D, Eliades T, Sculean A et al. Indication and timing of soft tissue augmentation at maxillary and mandibular incisors in orthodontic patients. A systematic review. Eur J Orthod 2014; 36: 442-449
  • 17 Maynard JGJ, Ochsenbein C. Mucogingival problems, prevalence and therapy in children. J Periodontol 1975; 46: 543-552
  • 18 Ngan PW, Burch JG, Wei SH. Grafted and ungrafted labial gingival recession in pediatric orthodontic patients: effects of retraction and inflammation. Quintessence Int 1991; 22: 103-111
  • 19 Chambrone L, Chambrone D, Pustiglioni FE et al. Can subepithelial connective tissue grafts be considered the gold standard procedure in the treatment of Miller Class I and II recession-type defects?. J Dent 2008; 36: 659-671
  • 20 Roccuzzo M, Bunino M, Needleman I et al. Periodontal plastic surgery for treatment of localized gingival recessions: a systematic review. J Clin Periodontol 2002; 29 (Suppl. 03) 178-194 discussion 195
  • 21 Johal A, Katsaros C, Kiliaridis S et al. State of the science on controversial topics: orthodontic therapy and gingival recession (a report of the Angle Society of Europe 2013 meeting). Prog Orthod 2013; 14: 16
  • 22 Kim DM, Neiva R. Periodontal soft tissue non-root coverage procedures: a systematic review from the AAP regeneration workshop. J Periodontol 2015; 86: S56-S72
  • 23 Pini-Prato GP, Cozzani G, Magnani C et al. Healing of gingival recession following orthodontic treatment: a 30-year case report. Int J Periodontics Restorative Dent 2012; 32: 23-27
  • 24 Zucchelli G, Parenti SI, Ghigi G et al. Combined orthodontic – mucogingival treatment of a deep post-orthodontic gingival recession. Eur J Esthet Dent 2012; 7: 266-280
  • 25 Artun J, Krogstad O. Periodontal status of mandibular incisors following excessive proclination. A study in adults with surgically treated mandibular prognathism. Am J Orthod Dentofacial Orthop 1987; 91: 225-232