Ultraschall in Med 2017; 38(04): 403-410
DOI: 10.1055/s-0035-1553405
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Short-Time Impact of Laser Ablation of Placental Anastomoses on Myocardial Function in Monochorionic Twins with Twin-to-Twin Transfusion Syndrome

Kurzzeiteinfluss der Laserablation plazentarer Anastomosen auf die myokardiale Funktion bei monochorialen Zwillingen mit ZwillingstransfusionssyndromJan Degenhardt1, Meike Reinold1, Christian Enzensberger2, Aline Wolter1, Andrea Kawecki1, Thomas Kohl3, Oliver Graupner2, Arne Willruth4, Ulrich Gembruch4, Franz Bahlmann5, Johannes Steinhard6, Roland Axt-Fliedner1
  • 1Division of Prenatal Medicine, Department of Obstetrics and Gynecology, Justus-Liebig-University and UKGM, Giessen, Germany
  • 2Department of Obstetrics and Gynecology, Philipps-University, Marburg, Division of Prenatal Medicine, Marburg, Germany
  • 3German Center for Fetal Surgery & Minimally Invasive Therapy, University of Giessen, Germany
  • 4Department of Obstetrics and Prenatal Medicine, University of Bonn, Germany
  • 5Obstetrics and Gynecology, Bürgerhospital, Frankfurt, Germany
  • 6Division of Prenatal Medicine an Human Genetics Muenster, Germany
Further Information

Publication History

27 April 2015

22 June 2015

Publication Date:
02 September 2015 (eFirst)

Abstract

Purpose To evaluate pre- and post-procedure myocardial function in monochorionic twins with TTTS who underwent laser ablation of placental anastomoses using pulsed wave tissue Doppler imaging (pw TDI).

Materials and Methods 20 monochorionic twin gestations with TTTS were included and underwent laser ablation at our center between 2011 and 2014. Prior to and after the intervention, cardiac function was assessed by measuring the mitral annular plane systolic excursion (MAPSE), the tricuspid annular plane systolic excursion (TAPSE), Tei index, isovolumetric contraction time (ICT), ejection time (ET), isovolumetric relaxation time (IRT) for the left ventricle in pulsed wave Doppler (pw D) ultrasound as well as ICT, ET, IRT and Tei index in pw TDI for the left and right ventricle. E-, A-, E´- and A´-wave peak velocity and the systolic downward motion (S´) were measured for both ventricles and the E/A, E/E´ and E´/A´ ratios were calculated. In a mean of 1.3 (SD 0.6) days after laser ablation, this measurement protocol was repeated.

Results Pre-intervention recipients had longer ICT, ET and IRT in pw D and pw TDI compared to donors not reaching statistical significance for most parameters. Statistically significant were prolonged ICT in pw D (p 0.01) and ET (p 0.01) in pw TDI in recipients. In donor fetuses preoperative myocardial function did not differ significantly from postoperative myocardial function except in increased left ventricular ejection time of the left ventricle in pw TDI (p 0.04) and an increased E´/A´ratio (p 0.01). After laser coagulation, myocardial function was slightly altered in recipients as ICT and IRT shortened and Tei indices decreased but only reaching statistical significance in shortened IRTs in pw TDI for both ventricles.

Conclusion Laser ablation of placental anastomoses in TTTS might influence myocardial function in the postoperative period. Shortened IRT intervals may reflect an improvement of diastolic function in recipients.

Zusammenfassung

Ziel Analyse der prä- und postoperativen myokardialen Funktion mittels gepulstem Gewebedoppler bei Zwillingen mit TTTS vor und nach Laserablation plazentarer Anastomosen.

Material und Methoden 20 Zwillingsschwangerschaften mit TTTS wurden eingeschlossen und mittels Laserablation bei TTTS zwischen 2011 und 2014 behandelt. Vor und nach dem Eingriff wurde die myokardiale Funktion durch Messung folgender Parameter beurteilt: Mitral Annular Plane Systolic Excursion (MAPSE), Tricuspid Annular Plane Systolic Excursion (TAPSE), Tei Index, isovolumetrische Kontraktionszeit (ICT), Ejektionszeit (ET), isovolumetrische Relaxationszeit (IRT) für den linken Ventrikel mittels PW Doppler sowie ICT, ET, IRT und Tei index in gepulstem Gewebedoppler (PW-TDI) für beide Ventrikel. E-, A-, E´, A´ und S´ Maximalgeschwindigkeiten wurden für beide Ventrikel gemessen und E/A, E/E´und E´/A´- Ratios berechnet. Das Messprotokoll wurde nach Laserablation wiederholt.

Ergebnisse Präinterventionell zeigten sich bei den Rezipienten im Vergleich zu Donorfeten längere ICT, ET und IRT in PW-Doppler und PW-TDI. Statistisch signifikant waren verlängerte ET und ICT. Bei Donorfeten unterschied sich die pränatale myokardiale Funktion nicht grundlegend von der postnatalen. Bei Rezipienten zeigte sich nach der Intervention eine significant verkürzte IRT im PW-TDI für beide Ventrikel.

Schlussfolgerung Laserablation plazentarer Anastomosen hat Einfluss auf die myokardiale Funktion des Feten in der postoperativen Phase. Verkürzte IRT-Intervalle könnten eine Verbesserung der diastolischen Funktion andeuten.