Laryngorhinootologie 2016; 95(03): 178-181
DOI: 10.1055/s-0035-1564186
Originalie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Evaluation und Optimierung arterieller Anastomosen durch Transit-Zeit Flussvolumenmessungen

Evaluation and Optimization of Microvascular Arterial Anastomoses by Transit Time Flow Measurement
S. Herberhold
1   HNO-Klinik, Universität Bonn, Bonn
,
J. Röttker
1   HNO-Klinik, Universität Bonn, Bonn
,
D. Bartmann
1   HNO-Klinik, Universität Bonn, Bonn
,
A. Solbach
2   Klink für Kardiochirurgie, Universität Bonn, Bonn
,
S. Keiner
1   HNO-Klinik, Universität Bonn, Bonn
,
A. Welz
2   Klink für Kardiochirurgie, Universität Bonn, Bonn
,
F. Bootz
1   HNO-Klinik, Universität Bonn, Bonn
,
W. Laffers
1   HNO-Klinik, Universität Bonn, Bonn
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 07 August 2015

akzeptiert 31 August 2015

Publication Date:
15 December 2015 (online)

Zusammenfassung

Einleitung: Transit-Zeit-Flussvolumenmessungen haben in der Kardiochirurgie zur Verbesserung der Ergebnisse koronarer Bypassoperationen geführt. Unsere prospektive Studie soll klären, ob das Messverfahren auch zur Evaluation und Optimierung arterieller Anastomosen von Radialislappen geeignet ist.

Methode: Verwendet wurde ein ultraschallgestütztes Durchflussmessgerät (VeriQ, MediStim) bei 15 Radialislappenplastiken. Der durchschnittliche Blutvolumenfluss und der Pulsatilitätsindex wurden jeweils direkt nach Öffnen der arteriellen Anastomose und 15 min später gemessen. Anwendungsdauer und Angaben zur Handhabung wurden gesondert erfasst.

Ergebnisse: Der durchschnittliche Blutfluss direkt nach Öffnen der arteriellen Anastomose betrug durchschnittlich 3,9 ml/min und 15 min später durchschnittlich 3,4 ml/min. Damit zeigte sich hier kein signifikanter Unterschied (p=0,96). Im gleichen Zeitraum stieg der Pulsatilitätsindex (PI) nicht signifikant von durchschnittlich 22,1 auf 27,2 (p=0,09). Die Entscheidung zu einer Revision der Anastomose wurde in 2 Fällen aufgrund der Durchflussmessungen getroffen. Alle Radialislappen zeigten sich im Verlauf vital. Der Zeitaufwand betrug etwa 20 min. Die Handhabung wurde durchweg als einfach beschrieben.

Zusammenfassung: Transit-Zeit-Flussvolumenmessungen tragen zur Qualitätsverbesserung von Anastomosen bei und verbessern so das Gesamtergebnis von Radialislappenplastiken. Das Messverfahren erbringt objektive Ergebnisse und lässt sich gut zur Dokumentation nutzen.

Abstract

Indroduction: The regular application of transit time flow measurement in microvascular anastomoses during heart surgery has lead to improvements of the outcome of coronary artery bypass grafts. Our study was meant to discover whether this measurement method was also applicable for evaluation and optimization of microvascular arterial anastomoses of radial forearm flaps.

Methods: In this prospective examination a combining ultrasound imaging and transit time flow measurement device (VeriQ, MediStim) was used during surgery to assess anastomotic quality of 15 radial forearm flaps. Pulsatility index (PI) and mean blood flow were measured immediately after opening the arterial anastomosis as well as 15 min afterwards. Furthermore, application time and description of handling were recorded seperately for every assessment.

Results: Mean blood flow immediately after opening the anastomosis and 15 min later were 3.9 and 3.4 ml/min resepectively showing no statistically significant difference (p=0.96). There was no significance in the increase of pulsatility index from 22.1 to 27.2 (p=0.09) during the same time range, either. Due to measurement results showing atypical pulse curves in 2 cases decision for surgical revision of the anastomoses was made. All forearm flaps showed good vascularisation during follow-up. Time for device set up, probe placement and measurements was about 20 min. Handling was described to be uncomplicated without exception. There were no noteworthy problems.

Conclusion: Transit time flow measurement contributes to the improvement of anastomotic quality and therefore to the overall outcome of radial forearm flaps. The examined measurement method provides objective results and is useful for documentation purposes.

 
  • Literatur

  • 1 Abdel-Galil K, Mitchell D. Postoperative monitoring of microsurgical free-tissue transfers for head and neck reconstruction: a systematic review of current techniques–part II. Invasive techniques. Br J Oral Maxillofac Surg 2009; 47: 438-442
  • 2 Chen KT, Mardini S, Chuang DC, Lin CH, Cheng MH, Lin YT, Huang WC, Tsao CK, Wei FC. Timing of presentation of the first signs of vascular compromise dictates the salvage outcome of free flap transfers. Plast Reconstr Surg 2007; 120: 187-195
  • 3 D’Ancona G, Karamanoukian HL, Ricci M, Schmid S, Bergsland J, Salerno TA. Graft revision after transit time flow measurement in off-pump coronary artery bypass grafting. Eur J Cardiothorac Surg 2000; 17: 287-293
  • 4 Eley KA, Young JD, Watt-Smith SR. Epinephrine, norepinephrine, dobutamine, and dopexamine effects on free flap skin blood flow. Plast Reconstr Surg 130: 564-570
  • 5 Kroll SS, Schusterman MA, Reece GP, Miller MJ, Evans GR, Robb GL, Baldwin BJ. Timing of pedicle thrombosis and flap loss after free-tissue transfer. Plast Reconstr Surg 1996; 98: 1230-1233
  • 6 Lorenzetti F, Suominen S, Tukiainen E, Kuokkanen H, Suominen E, Vuola J, Asko-Seljavaara S. Evaluation of blood flow in free microvascular flaps. J Reconstr Microsurg 2001; 17: 163-167
  • 7 Matthias C. First results on radial forearm free flap monitoring using indocyaninegreen fluorescence angiography. Laryngorhinootologie 2005; 84: 793-796
  • 8 Sasmor MT, Reus WF, Straker DJ, Colen LB. Vascular resistance considerations in free-tissue transfer. J Reconstr Microsurg 1992; 8: 195-200
  • 9 Selber JC, Garvey PB, Clemens MW, Chang EI, Zhang H, Hanasono MM. A prospective study of transit-time flow volume measurement for intraoperative evaluation and optimization of free flaps. Plast Reconstr Surg 131: 270-281
  • 10 Sharma S, Anand R, Hickman M, Senior R, Walji S, Ramchandani PL, Culliford D, Ilankovan V, Greaves K. Power modulation contrast enhanced ultrasound for postoperative perfusion monitoring following free tissue transfer in head and neck surgery. Int J Oral Maxillofac Surg 39: 1211-1217
  • 11 Visscher K, Boyd K, Ross DC, Amann J, Temple C. Refining perforator selection for DIEP breast reconstruction using transit time flow volume measurements. J Reconstr Microsurg 26: 285-290
  • 12 Walpoth BH, Bosshard A, Genyk I, Kipfer B, Berdat PA, Hess OM, Althaus U, Carrel TP. Transit-time flow measurement for detection of early graft failure during myocardial revascularization. Ann Thorac Surg 1998; 66: 1097-1100
  • 13 Yavuz S, Celkan A, Goncu T, Turk T, Ozdemir IA. Effect of papaverine applications on blood flow of the internal mammary artery. Ann Thorac Cardiovasc Surg 2001; 7: 84-88