Summary
The clinical presentation of VWD shows sex-related differences of symptoms. In women
the most typical symptoms are menorrhagia, bleeding during and after delivery or abortion
and bleeding in connection with caesarean section or gynaecological surgery. Menorrhagia
is one of the most common symptoms presented to gynaecologists. In 7-20% of menorrhagia
the underlying cause is VWD, in our cohort of 185 women with menorrhagia the prevalence
of VWD was even 32%. On the other hand in women with VWD menorrhagia with onset at
the menarche can be found in 60-93%, influencing substantially their morbidity and
quality of life. During pregnancy women with mild VWD experience a decrease of bleeding
tendency due to an increase of endogenous VWF. But as the VWF concentration drops
rapidly after delivery, the post-partum period is often associated with significant
bleeding complications. In severe forms of VWD the bleeding risk is high during delivery
and postpartum period. Laboratory monitoring and therapeutical measures should be
continued for 8-10 days after delivery. During menopause the clinical situation improves
for most of the women with mild or moderate VWD.
Zusammenfassung
Die klinischen Symptome des VWS unterscheiden sich geschlechtsspezifisch. Typisch
für betroffene Frauen sind Menorrhagien, Blutungen während und nach Geburt oder Abort
und Blutungskomplikationen bei Schnittentbindung oder gynäkologischen Eingriffen.
Die Menorrhagie führt am häufigsten zur Vorstellung beim Gynäkologen. Bei 7-20% liegt
der Menorrhagie ein VWS zu Grunde, bei unseren 185 Patientinnen mit Menorrhagie lag
die Prävalenz des VWS sogar bei 32%. Andererseits findet man eine Menorrhagie bei
65-93% der Frauen mit VWS, was deren Lebensqualität erheblich beeinflusst. Während
der Gravidität stellen Frauen mit mildem VWS eine Abnahme der Blutungstendenz fest,
was auf einem Anstieg der VWF-Konzentration beruht. Da diese nach der Entbindung schnell
wieder abfällt, treten in der postpartalen Phase häufig schwere Blutungen auf. Bei
schweren Formen des VWS ist das Blutungsrisiko während der Geburt und der postpartalen
Phase hoch. Die Laborkontrollen und therapeutischen Maßnahmen sollten postpartal für
weitere 8-10 Tage fortgesetzt werden. Mit der Menopause verbessern sich die Blutungssymptome
der meisten Frauen mit mildem und moderatem VWS.
Keywords
Menorrhagia - delivery - postpartum bleeding
Schlüsselwörter
Menorrhagie - Entbindung - postpartale Blutungen