Zusammenfassung
Stickstoffhaltige Bisphosphonate (BP) werden erfolgreich in der Osteoporose- und der
supportiven onkologischen Therapie eingesetzt. Erste Fälle von BP-assoziierten Kiefernekrosen
(KN) wurden 2003 in verschiedenen Fallberichten veröffentlicht. Insbesondere unter
oraler BP-Therapie bei Osteoporose handelt es sich dabei jedoch um ein sehr seltenes
Krankheitsbild. Die Pathogenese der BP-assoziierten KN ist bisher noch nicht vollständig
verstanden. Wir glauben, dass letztlich entzündliche Prozesse mit lokal saurem pH-Wert
zur Akkumulation von BP im Kieferknochen und lokaler Gewebetoxizität führen. Deshalb
reduzieren zahnärztliche Maßnahmen zur Beseitigung von Entzündungsherden signifikant
die KN bei onkologischen Patienten unter intravenöser BP-Therapie. Leider gab es bisher
keine relevanten Tiermodelle, in denen die Pathogenese und therapeutischen Maßnahmen
klinisch relevant getestet werden können. Aktuell haben wir ein Minipig-Modell durch
Zahnextraktion und Gabe von i. v.-Zoledronat in der gewichtsadaptierten onkologischen
Dosierung etabliert. Mit diesem Modell wird es möglich sein, die Pathogenese von BP-
assoziierten KN besser zu verstehen und mögliche Therapieoptionen zu testen.
Summary
Bisphosphonates have been successfully used for almost 20 years to treat osteoporosis
or as supportive therapy of bone metastasis. First cases of bisphosphonate related
osteonecrosis of the jaw (BRONJ) were reported to the FDA in 2001 and were published
as case reports in 2003. To date there are still contradictory publications on the
prevalence of BRONJ in literature. However, ONJ is a very rare disease in oral treatment
regimen for osteoporosis. The development of BRONJ has a multi- factorial aetiology
and the clinical presentation can vary markedly. Moreover, the precise pathogenesis
largely remains elusive. Yet, we believe that local tissue acidosis due to local infections
in the jaw bone offers a conclusive pathogenesis model and may prove to be the missing
link in bisphosphonate related ONJ. Bone-bound bisphosphonates are released at acidic
pH, accumulate in jawbone and lead to local tissue toxicity. This might explain why
dental procedures to treat foci of inflammation can significantly reduce BRONJ in
patients treated with iv-bisphosphonates in oncologic treatment regimens. Unfortunately,
relevant large animal models have not been published yet. Most recently we have established
a large animal model to induce BRONJ by tooth-extraction and iv-zoledronate treatment
in oncologically relevant doses in minipigs. This model gives evidence that bisphosphonates
are causally linked to the onset of BRONJ. Moreover, investigations in large animal
models will allow for better understanding of the pathogenesis and will allow for
testing of new therapeutic strategies for bisphosphonate related ONJ.
Schlüsselwörter Tiermodell - Kiefernekrose - Bisphosphonate
Keywords Animal model - osteonecrosis of the jaw - bisphosphonates