Phlebologie 2009; 38(05): 211-218
DOI: 10.1055/s-0037-1622275
Original article
Schattauer GmbH

Causes and the way of treatment of patients with chronic leg ulcers

Analysis of a survey of 1000 practising specialists and general practitionersGenese und Behandlungswege der Patienten mit einem chronischen Ulcus cruris – Auswertung einer Befragung von 1000 niedergelassenen Fachärzten und AllgemeinmedizinernCauses et mode de traitement des patients atteints d'ulcère de jambe chronique – Analyse d'une enquête auprès de 1000 spécialistes et généralistes
J. Klode
1   Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Universitätsklinikum Essen-Duisburg
,
C. Wax
1   Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Universitätsklinikum Essen-Duisburg
,
A. Körber
,
J. Dissemond
1   Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Universitätsklinikum Essen-Duisburg
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Received: 07. September 2009

accepted in revised form: 10. September 2009

Publikationsdatum:
05. Januar 2018 (online)

Summary

Chronic leg ulcer may have various causes, which are currently not centrally recorded in Germany. It is also unclear who treats patients with chronic leg ulcers in Germany and how the basic implementation of diagnosis and treatment of these patients looks like. Patients, methods: Therefore, we started a survey of 1000 general practitioners and practising specialists in dermatology, surgery and phlebology in five different regions of Germany. We carried out the genesis of a total of 6275 patients from 62 different practising therapists, 33 specialists in dermatology, surgery or phlebology and 29 general practitioners. Results: In 66.1% of all patients we found a venous leg ulcer, in 9.1% a leg ulcer from peripheral arterial occlusive disease, and in 8.5% a mixture of both. Thus there suffered a total of 83.8% of patients on chronic venous insufficiency or peripheral arterial occlusive disease as a major factor in the genesis of the chronic leg ulcer. However, even the rarely diagnosed entities such as exogenous factors, vasculitis, pyoderma gangrenosum or infectious diseases are occur in summation in 16.2% of all patients and should therefore be known and excluded. In addition, the treatment periods and referral routes of patients with chronic leg ulcer should be identified. The analysis showed that the vast majority (86.8%) of patients with chronic ulcers who were investigated by us is treated by specialists. The treatment duration of general practitioners is 6.3 weeks (mean value) before the patient will be referred to a specialist. This treatment period is significantly shorter compared to the treatment period of the specialists, who treat their patients 14.1 weeks (mean value) before the patient will be referred to another specialist or to a clinic. Conclusion: Our results show the current aspects of aetiology and the way of treatment of patients with chronic leg ulcers in Germany.

Zusammenfassung

Das chronische Ulcus cruris kann verschiedene Ursachen haben, die in Deutschland zurzeit nicht zentral erfasst werden. Auch ist unklar, wer in Deutschland tatsächlich Patienten mit einem Ulcus cruris behandelt und wie die grundsätzliche Diagnostik und Therapie dieser Patienten abläuft. Patienten, Methoden: Wir haben 1000 niedergelassene Ärzten verschiedener Fachrichtungen in fünf Regionen in Deutschland befragt. Nach der Auswertung aller Rückmeldungen konnten wir somit die Genese von insgesamt 6275 Patienten differenziert erfragen, die bei insgesamt 33 Fachärzten für Dermatologie, Chirurgie oder Phlebologie sowie bei 29 Allgemeinmedizinern in Behandlung waren. Ergebnisse: Bei 66,1% der Patienten lag ein Ulcus cruris venosum, bei 9,1% ein Ulcus cruris arteriosum und bei 8,5% ein Ulcus cruris mixtum vor. Somit litten insgesamt 83,8% der Patienten unter einer chronisch-venösen Insuffizienz oder peripheren arteriellen Verschlusskrankheit als wesentlicher Faktor für die Entstehung eines chronischen Ulcus cruris. Allerdings stellen auch die selten diagnostizierten Entitäten wie z. B. exogene Faktoren, Vaskulitis, Pyoderma gangraenosum, Infektionen mit 16,2% der Patienten relevante Krankheitsbilder dar, die stets ausgeschlossen werden sollten. Zudem sollten Behandlungszeiträume und Überweisungswege der Patienten mit einem chronischen Ulkus ermittelt werden. Es zeigte sich, dass mit 86,8% die große Mehrheit der von uns untersuchten Ulkus-Patienten von Fachärzten betreut wird. Die Behandlungsdauer bei den Allgemeinmedizinern ist im Durchschnitt mit 6,3 Wochen signifikant kürzer bevor eine Überweisung an einen Facharzt erfolgt verglichen mit Fachärzten, die durchschnittlich 14,1 Wochen behandeln, bevor an eine andere Institution überwiesen wird. Schlussfolgerung: Unsere Resultate verdeutlichen die aktuellen Aspekte der Genese und der Behandlungswege der Patienten mit einem chronischen Ulcus cruris in Deutschland.

Résumé

Un ulcère de jambe peut avoir diverses causes, qui ne figurent pas jusqu'à présent dans un registre central en Allemagne. On ne sait pas non plus clairement qui traite en Allemagne les patients atteints d'ulcères de jambe chroniques, ni quel est le mode de diagnostic et de traitement de ces patients. Patients, méthodes: Nous avons donc lancé une enquête auprès de 1000 généralistes et spécialistes de diverses disciplines dans cinq régions d'Allemagne. Après dépouillement des réponses, nous avons ainsi obtenu les données différenciées de 6275 patients pris en charge au total par 33 spécialistes en dermatologie, chirurgie ou phlébologie, ainsi que par 29 généralistes. Résultats: 66,1% des patients présentaient un ulcère de jambe veineux, 9,1% un ulcère de jambe artériel et 6,5% un ulcère mixte. Chez 83,8% des patients, une insuffisance veineuse chronique ou une artériopathie obstructive des membres inférieurs s'avérait la cause principale du développement d'un ulcère de jambe. Toutefois, chez 16,2% des patients, des entités plus rarement diagnostiquées étaient observées qu'il convient d'exclure, telles que facteurs exogènes, vasculite, pyodermite gangreneuse ou maladies infectieuses. Par ailleurs, il fallait déterminer les périodes de traitement et les voies d'orientation à un spécialiste en cas d’ulcère de jambe. L'analyse a montré que parmi les patients que nous avons étudiés, 86,8%, soit la grande majorité, étaient traités par des spécialistes. La durée du traitement par des généralistes est en moyenne de 6,3 semaines avant que le patient soit adressé à un spécialiste. Elle est significativement plus courte que chez le spécialiste qui traite en moyenne pendant 14,1 semaines avant d’orienter le patient vers un autre spécialiste hospitalier. Conclusion: Nos résultats montrent les aspects actuels de l'étiologie et du mode de traitement des patients atteints d'ulcère de jambe en Allemagne.

 
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