Nervenheilkunde 2009; 28(05): 310-314
DOI: 10.1055/s-0038-1628629
Thema zum Schwerpunkt
Schattauer GmbH

Grundlagen der Psychoonkologie und ihre therapeutischen Verfahren

Psychooncology – principles and treatment methods
K. Reuter
1   Abteilung für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinikum Freiburg
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Eingegangen am: 23. Februar 2009

angenommen am: 11. März 2009

Publikationsdatum:
23. Januar 2018 (online)

Zusammenfassung

Psychoonkologische Versorgung wird zunehmend zum unverzichtbaren Bestandteil heutiger Tumortherapien. Sowohl die körperlichen, psychischen und sozialen Belastungen, die im Rahmen einer Krebserkrankung entstehen, als auch die bei einem signifikanten Teil der Patienten auftretende psychische Symptomatik, erfordern gezielte Unterstützungsund Behandlungsansätze. Innerhalb der als Fachdisziplin vergleichsweise noch jungen Psychoonkologie wurden in den vergangenen zwei Jahrzehnten problemund settingspezifische Interventionen entwickelt und wissenschaftlich international überprüft. Darüber hinaus hat sich ein Feld mit interdisziplinären Ausund Weiterbildungsmaßnahmen für alle in der Onkologie tätigen Berufsgruppen etabliert. Der Beitrag hat zum Ziel, einen Überblick über den aktuellen Stand der Psychoonkologie zu geben sowie die derzeit wichtigsten psychoonkologischen Therapieverfahren und ihre empirische Evidenz vorzustellen.

Summary

Psychooncological care is increasingly becoming an indispensable part of modern cancer therapies. The physical, psychological and social stresses arising in the context of cancer as well as the symptoms of mental disorders that can be found in a significant part of the patients, require targeted support and treatment programs. Although psychooncology is still a comparatively young discipline, problem and treatment-setting specific interventions have been developed and evaluated on international level within the past two decades. In addition, inter-disciplinary training and education measures have evolved for all professions in oncology. This article is intended to present an overview of the current level of research in psychooncology and to outline some of the most important treatment methods and their empirical evidence.

 
  • Literatur

  • 1 Andersen BL. A Biobehavioral Model for Psychological Intervention. In: Baum A, Andersen BL. (eds.) Psychosocial Interventions for Cancer. Washington, DC: American Psychological Association; 2001: 119-129.
  • 2 Andersen BL. et al. Psychological, behavioral, and immune changes after a psychological intervention: a clinical trial. JCO 2004; 22: 3570-3580.
  • 3 Andersen BL. et al. Psychologic intervention improves survival for breast cancer patients. Cancer 2008; 113: 3450-8.
  • 4 Antoni MH. et al. Cognitive-behavioral stress management intervention decreases the prevalence of depression and enhances benefit finding among women under treatment for early-stage breast cancer. Health Psychology 2001; 20: 20-32.
  • 5 Antoni MH. et al. The influence of bio-behavioural factors on tumor biology: pathways and mechanisms. Cancer 2006; 06: 240-248.
  • 6 Antoni MH. et al. Reduction of cancer-specific thought intrusions and anxiety symptoms with a stress management intervention among women undergoing treatment for breast cancer. AJP 2006; 163 (10) 1791-1797.
  • 7 Barsevick AM. et al. A systematic qualitative analysis of psychoeducational interventions for depression in patients with cancer. Oncol Nurs Forum 2002; 29: 73-84.
  • 8 Boesen EH, Johansen CH. Impact of psychotherapy on cancer survival: time to move on?. Curr Opin Oncol 2008; 20: 372-377.
  • 9 Classen C. et al. Supportive-expressive group therapy and distress in patients with metastatic breast cancer: a randomized clinical intervention trial. Arch Gen Psychiatry 2001; 58: 494-501.
  • 10 Deutsche Krebsgesellschaft e. V. und Deutsche Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe. Interdisziplinäre S3-Leitlinie für die Diagnostik, Therapie und Nachsorge des Mammakarzinoms. München: Zuckerschwerdt; 2008
  • 11 Devine EC. Meta-analysis of the effect of psychoeducational interventions on pain in adults with cancer. Oncol Nurs Forum 2003; 30: 75-89.
  • 12 Evans DL. et al. Mood disorders in the medically ill: scientific review and recommendations. Biol Psychiatry 2005; 58: 175-189.
  • 13 Faller H. Psychologischer Interventionen – ein Review. In: Koch U, Weis J. (Hrsg.) Psychoonkologie Eine Disziplin in der Entwicklung. Jahrbuch – Medizinische Psychologie Bd 22. Göttingen: Hogrefe; 2009: 189-198.
  • 14 Fawzy F, Fawzy N, Canada A. Psychoeducational intervention programs for patients with cancer. In: Baum A, Anderson BL 2001; 235-267.
  • 15 Giese-Davis J. et al. Change in emotion-regulation strategy for women with metastatic breast cancer following supportive-expressive group therapy. J Consult Clin Psychol 2002; 70: 916-925.
  • 16 Goodwin PJ. et al. The effect of group psychosocial support on survival in metastatic breast cancer. NEJM 2001; 345: 1719-1726.
  • 17 Gore-Felton C, Spiegel D. Group psychotherapy for medically ill patients. In: Stoudemire A, Fogel B, Greenberg D. 2000: 41-49.
  • 18 Greer S. et al. Adjuvant psychological therapy for patients with cancer: A prospective randomized trial. BMJ 1992; 304: 675-680.
  • 19 Grossman P. et al. Mindfulness-based stress reduction and health benefits. A meta-analysis. J Psychosom Res 2004; 57: 35-43.
  • 20 Härter M. et al. Psychiatric disorders and associated factors in cancer: results of an interview study with patients in inpatient, rehabilitation and outpatient treatment. EJC 2000; 37: 1385-1393.
  • 21 Herlen-Pelzer S, Rechenberg P. Malen mit Krebspatienten. Stuttgart: Fischer; 1998
  • 22 Holland JC. (ed.) Psychooncology. New York: Oxford University Press; 1998
  • 23 Kissane DW. et al. Cognitive-existential group psychotherapy for women with primary breast cancer: a randomised controlled trial. Psycho-Oncology 2003; 12: 532-546.
  • 24 Kissane DW. et al. . Effects of cognitive-existential group therapy on survival in early-stage breast cancer. JCO 2004; 4255-4260.
  • 25 Lepore SJ, Coyne JC. Psychological interventions for distress in cancer patients: A review of reviews. Ann Behav Med 2006; 32: 85-92.
  • 26 Leszcz M. Gruppenpsychotherapie für Brustkrebspatientinnen. Psychotherapeut 2004; 49: 314-330.
  • 27 Lloyd-Williams M. et al. Depression – An independent predictor of early death in patients with advanced cancer. J Affect Disord 2009; 113: 127-132.
  • 28 Meyer TJ, Mark MM. Effects of psychosocial interventions with adult cancer patients: a meta-analysis of randomized experiments. Health Psychology 1995; 14: 101-108.
  • 29 Miller G, Cohen S. Psychological intervention and the immune system: a meta-analytic review and critique. Health Psychology 2001; 20: 47-63.
  • 30 Morrow GR. et al. Differential effects of paroxetine on fatigue and depression: A randomized doubleblind trial from the university of Rochester cancer center community clinical oncology program. JCO 2003; 21 (24) 4635-4641.
  • 31 Musselman DL. et al. Paroxetine for the prevention of depression induced by high-dose interferon alfa. NEJM 2001; 344: 961-966.
  • 32 Musselman DL. et al. A double-blind, multicenter, parallel-group study of paroxetin, desipramine, or placebo in breast cancer patients (stages I,II, III, and IV) with Major Depression. JCP 2006; 67 (02) 288-296.
  • 33 Newell SA, Sanson-Fisher RW, Savolainen NJ. Systematic review of psychological therapies for cancer patients: overview and recommendation for future research. JNCI 2002; 94: 558-584.
  • 34 Reiche EM, Nunes SO, Morimoto HK. Stress, depression, the immun system and cancer. Lancet Oncol 2004; 05: 617-625.
  • 35 Reuter K. et al. Depressive symptom patterns and their consequences for diagnostic of comorbid affective disorder in cancer patients. Support Care Cancer 2004; 12: 864-870.
  • 36 Reuter K. et al. Association of coping styles, depression and fatigue in women with primary breast cancer. Psycho-Oncology 2006; 15 (09) 772-779.
  • 37 Reuter K, Weis J. Behandlung psychischer Belastungen und Störungen bei Tumorerkrankungen. In: Härter M, Bengel J, Baumeister H. 2007: 125-137.
  • 38 Robert Koch-Institut u. Gesellschaft der epidemiologischen Krebsregister in Deutschland. Krebs in Deutschland 2003–2004. Häufigkeiten und Trends. Berlin: Robert Koch Institut; 2008
  • 39 Roscoe JA. et al. Effect of Paroxetine hydrochloride (Paxil®) on fatigue and depression in breast cancer patients receiving chemotherapy. BCR 2005; 89 (03) 243-249.
  • 40 Rose JP, Brand K, Weis J. Musiktherapie in der Onkologie: eine methodenkritische Übersicht. PPmP 2004; 54: 457-470.
  • 41 Sheard T, Maguire P. The effect of psychological interventions on anxiety and depression in cancer patients: results of two meta-analyses. BJC 1999; 80: 1770-1780.
  • 42 Sherman AC. et al. Group intervention for patients with cancer and HIV diseases. American Group Psychotherapy Association – Task force on group interventions for medical patients. Online manuscript by the American Group Psychotherapy Association. 2005 www.agpa.org
  • 43 Shuster JL, Chochinov HM, Greenberg DB. Psychiatric aspects and psychopharmacologic strategies in palliative care. In: Stoudemire A, Fogel B, Greenberg D. 2000: 315-327.
  • 44 Speca M. et al. A randomized wait-list controlled clinical trial: The effect of a mindfulness meditation-based stress reduction program on mood and symptoms of distress in cancer outpatients. Psychosom Med 2000; 62: 613-622.
  • 45 Spiegel D, Bloom JR, Yalom I. Group support for patients with metastatic cancer. A randomized outcome study. Arch Gen Psychiatry 1981; 38: 527-533.
  • 46 Spiegel D. et al. Effect of psychosocial treatment of survival of patients with metastatic breast cancer. Lancet 1989; 338: 888-891.
  • 47 Spiegel D, Moore R. Imagery and hypnosis in the treatment of cancer patients. Oncology 1997; 11: 1179-1189.
  • 48 Spiegel D. et al. Group psychotherapy for recently diagnosed breast cancer patients: a multicenter feasibility study. Psycho-Oncology 1999; 08: 482-493.
  • 49 Spiegel D, Classen C. Group therapy for cancer patients: a research-based handbook of psychosocial care. New York: Basic Books; 2000
  • 50 Spiegel D. et al. Effects of supportive-expressive group therapy on survival with metastatic breast cancer. A randomized prospective trial. Cancer 2007; 110: 1130-1138.
  • 51 Stefanek M. McDonald Brain, behavior and immunity in cancer. In: Miller AM, Bowen DJ, Croyle RT, Rowland JH. 2009; 499-516.
  • 52 Strittmatter G. Indikation zur Intervention in der Psychoonkologie. Münster: Waxmann; 1997
  • 53 Tschuschke V. Psychoonkologie. Zur Bedeutung psychischer Prozesse bei Krebserkrankungen. Nervenheilkunde 2008; 09: 823-839.
  • 54 Weis J. Psychoonkologie: Theoretische Grundlagen und Behandlungskonzepte. In: Unger C, Weis J. (Hrsg.) Onkologie: unkonventionelle und supportive Therapiestrategien. Stuttgart: Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft; 2005: 51-78.
  • 55 Weis J, Heckl U. Psychotherapie chronisch körperlich Kranker aus Sicht der Verhaltenstherapie. In: Faller H. (Hrsg.) Psychotherapie bei somatischen Erkrankungen. Stuttgart: Thieme; 2005: 43-56.
  • 56 Weis J. et al. Psychoonkologie – Konzepte und Aufgaben einer jungen Fachdisziplin. Onkologe 2007; 13: 185-194.
  • 57 Schwarz R. Psychosoziale Onkologie: Position, Prinzipien und Perspektiven. Forum Deutsche Krebsgesellschaft 2000; 15: 22-24.