Zusammenfassung
Pramipexol ist der meistverordnete Dopaminagonist weltweit und darf mittlerweile als
Referenzsubstanz bei der Bewertung neuer Substanzen angesehen werden. Das Wirksamkeits-
und Sicherheitsprofil dieses non-ergolinen Dopaminagonisten ist aufgrund umfangreicher
klinischer Daten und Erfahrungen gut charakterisiert. Seit Oktober 2009 steht in Deutschland
Pramipexol in retardierter Form zur symptomatischen Behandlung des Morbus Parkinson
zur Verfügung. Die notwendige dreimal tägliche Einnahme von Pramipexol lässt sich
durch die neu entwickelte Retardform auf eine Einmalgabe pro Tag reduzieren. Dies
ist ein wesentlicher therapeutischer Fortschritt im Hinblick auf eine Reduktion der
Tablettenlast und bessere Compliance der Patienten. Bei einer kontinuierlichen Wirkstofffreigabe
über 24 Stunden zeigt die Retardform zudem weniger Fluktuationen im Plasmakonzentrationsverlauf
als eine dreimal tägliche Gabe des unretardierten Pramipexol. Die vorliegende Arbeit
fasst die wesentlichen pharmakologischen, pharmakokinetischen und klinischen Merkmale
der Retardform zusammen, stellt die Studiendaten zur Um- und Neueinstellung auf Pramipexol
Retard bei idiopathischem Parkinson-Syndrom vor und vergleicht die Wirksamkeits- und
Sicherheitsdaten der unretardierten versus der retardierten Pramipexol-Formulierungen.
Summary
Pramipexole, the most commonly prescribed dopamine agonist worldwide, meanwhile serves
as a reference substance for evaluation of new drugs. Based on numerous clinical data
and vast experiences, efficacy and safety profiles of this non-ergolinic dopamine
agonist are well characterized. Since October 2009, an extended-release formulation
of pramipexole has been available in Germany for symptomatic treatment of Parkinson’s
disease. Pramipexole administration can be cut down from three times to once a day
due to the newly developed extended-release formulation. This is considerable progress
in regard to minimizing pill burden and enhancing compliance. Moreover, the 24 h continuous
drug release of the once-daily extended-release formulation results in fewer fluctuations
in plasma concentrations over time compared to immediate-release pramipexole, given
three times daily. The present study summarizes pharmacokinetics and all essential
pharmacological and clinical characteristics of the extended-release formulation.
In addition, it provides all study data, available so far, with regard to transition
and de-novo administration of extended-release formulation for patients with Parkinson’s
disease. It further compares efficacy and safety data of immediate-release pramipexole
with the extendedrelease formulation of pramipexole.
Schlüsselwörter
Dopaminagonist - Pramipexol Retard - Morbus Parkinson - Retardformulierung
Keywords
Dopamin agonist - extended-release pramipexole - Parkinson´s disease - extended release
formulation