The present study was done in order to examine if the use of111ln-DTPA- labeled MAb fragments in place of 131l-labeled MAb fragments increases the sensitivity of tomographic immunoscintigraphy
to reach the level of that of planar imaging techniques. In 11 patients with various
primary tumors, local recurrences or metastases [colorectal carcinoma (n = 7), ovarian
carcinoma (n = 2), papillary thyroid carcinoma (n = 1), undifferentiated carcinoma
of the lung (n = 1)], immunoscintigraphy (IS) was carried out using 111ln-DTPA- labeled F(ab’)2 fragments of various MAbs (anti-CEA, OC 125, anti-hTG) and planar and tomographic
imaging were compared intraindividually. By conventional diagnostic procedures, the
presence of a tumor mass was confirmed (transmission computer tomography, ultrasound)
or verified (131l whole-body scintigraphy, histology) in all cases. Immunoscintigraphy was positive
in 9 out of 11 cases by ECT and in 10 out of 11 cases by planar imaging. When using
111 In-labeled MAb fragments, intraindividual comparison of ECT and planar imaging resulted
in a similar sensitivity. The increased sensitivity of ECT using this tracer in contrast
to 131l-labeled MAb fragments may be attributed to the fact that the physical properties
of111 In are much more suitable for the gamma cameras most commonly used (single detector,
3/8” crystal); using 111 In-labeled MAb fragments, count rates sufficient for ECT can be obtained within a
reasonable acquisition time. This allows to combine IS with the advantages of ECT
regarding tumour localization and prevention of artefacts due to superposition of
background.
Zusammenfassung
Die vorliegende Untersuchung sollte klären, inwieweit im Vergleich zum Gebrauch von
131J-markierten MAb- Fragmenten durch Verwendung 111In- DTPA-markierter MAb-Fragmente die Sensitivität der Immun-ECT gegenüber der planaren
Darstellungstechnik gesteigert werden kann. Bei 11 Patienten mit unterschiedlichen
Primärtumoren, Lokalrezidiven oder Metastasen [kolorektales Karzinom (n = 7), Ovarialkarzinom
(n = 2), papilläres Schilddrüsen-Karzinom (n = 1), undifferenziertes Karzinom im Bereich
der Lunge (n = 1)] wurde eine Immunszintigraphie (IS) mit 111In-DTPA-markierten F(ab’)2-Fragmenten verschiedener MAbs (Anti- CEA, OC 125, Anti-hTG) sowohl planar als auch
mit ECT durchgeführt. In sämtlichen Fällen war mit konventionellen Methoden vor oder
nach der IS ein tumorverdächtiger Befund erhoben (CT, Ultraschall) bzw. Tumorgewebe
nachgewiesen (Jodganzkörperszintigraphie, Histologie) worden.
Eine positive Beurteilung der IS erfolgte in 9 von 11 Fällen mit ECT und in 10 von
11 Fällen mit planarer Szintigraphie (PS). Bei Verwendung von 111In-markierten Fragmenten monoklonaler Antikörper ergibt sich im intraindividuellen
Vergleich zwischen ECT und PS eine vergleichbare Sensitivität. Dies läßt sich auf
die für übliche Gamma-Kameras (Einzeldetektor, 3/8”günstigen physikalischen Eigenschaften
des 111In zurückführen. Mit 111In-markierten Tracern können innerhalb einer vertretbaren Untersuchungszeit die für
ECT erforderlichen Impulsraten erreicht werden. Damit eröffnet sich für die IS der
Zugang zu den bekannten Vorteilen der ECT, die in der Exaktheit der Lokalisationsdiagnostik
und der Vermeidung von überlagerungsartefakten zu finden sind.