Kinder- und Jugendmedizin 2012; 12(06): 386-390
DOI: 10.1055/s-0038-1629312
Neuropädiatrie
Schattauer GmbH

Transkutane Elektrische Nervenstimulation (TENS) als Therapieoption der Spannungstypkopfschmerzen im Kindes- und Jugendalter

Transcutaneous electrical nerve stimulation (TENS) as a therapeutical option of tension-type headache in children and adolescents
M. Himpel
1   Sana Klinikum Lichtenberg, Klinik für Kinder- und Jugendmedizin, Berlin
,
A. Merkenschlager
2   Universitätsklinik und Poliklinik für Kinder und Jugendliche, Department für Frauen- und Kindermedizin, Leipzig
,
S. Syrbe
2   Universitätsklinik und Poliklinik für Kinder und Jugendliche, Department für Frauen- und Kindermedizin, Leipzig
,
M. Landgraf
3   Abteilung Pädiatrische Neuropädiatrie, Entwicklungsneurologie und Sozialpädiatrie, Dr. von Haunersches Kinderspital, LMU München
,
A. Bertsche
2   Universitätsklinik und Poliklinik für Kinder und Jugendliche, Department für Frauen- und Kindermedizin, Leipzig
,
M. K. Bernhard
2   Universitätsklinik und Poliklinik für Kinder und Jugendliche, Department für Frauen- und Kindermedizin, Leipzig
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Eingereicht am:30. April 2012

angenommen am:15. Mai 2012

Publikationsdatum:
31. Januar 2018 (online)

Zusammenfassung

Kopfschmerzen stellen auch im Kindes- und Jugendalter ein bereits sehr häufiges und zunehmendes Beschwerdebild dar und führen zu deutlichen Einschränkungen der Lebensqualität und nicht unerheblichen sozioökonomischen Folgen. Die Transkutane Elektrische Nervenstimulation (TENS) ist ein nicht medikamentöses, nicht invasives, kostengünstiges und nebenwirkungsarmes Therapieverfahren sowohl von akuten als auch chronischen Kopfschmerzen. TENS wirkt über die Stimulation großer, schnell leitender myelinisierter Nervenfasern. Der analgetische Effekt beruht einerseits auf Beeinflussung einer Vielzahl von Neurotransmittern wie Serotonin, Gamma-Aminobuttersäure und endogenen Opioiden, andererseits über eine Konzentrationsminderung Schmerzimpulse weiterleitender Substanzen auf spinaler Ebene. Als optimale Anwendungsparameter erweisen sich: hohe Intensitäten gerade unterhalb der Schmerzgrenze, alternierende Frequenzen zur Verminderung eines Toleranzeffektes, segmentale und extrasegmentale Applikation der Elektroden sowie Pulsdauern über 100 Mikrosekunden. Eine bis zu mehrfach tägliche Anwendung von wenigstens einer halben Stunde über einen Zeitraum von minimal mehreren Wochen ist empfehlenswert. Therapeutische Erfolgsraten von langfristig 60–70 % stellen die TENS-Therapie hier auf gleiche Stufe wie medikamentöse Dauertherapien.

Summary

Headaches are a common and increasing clinical presentation in children and adolescents. They leed to limitation in life quality and significant socio-economic consequences. Transcutaneous electrical nerve stimulation (TENS) is a non-medicamentous, non-invasive, cost-effective therapeutical option of acute and chronic headaches with low side effects. One of the mechanisms of action is the stimulation of the large, conducting myelinated nerve fibres. The analgesic effect is reached by a great number of neurotransmitters such as serotonine, gamma aminobutyric acid and endogenic opioids at the one hand and a reduction of concentration of substances that route pain impulses on the spinal level on the other hand. The most effective application parameters in the daily use are: high intensities shortly below the pain limit, alternating frequencies in order to reduce tolerance effects, segmental and extrasegmental application of the electrodes and stimulation with a pulse duration more than 100 microseconds. Up to several daily applications lasting half an hour over a time period of several weeks at least are recommended. TENS has a success rate of about 60–70 % in headache therapy and is therefore comparable with therapeutical regimes including daily administered drugs.

 
  • Literatur

  • 1 Anttila P, Metsähonkala L, Aromaa M. et al Determinants of Tension-type headache in children.. Cephalgia 2002; 22: 401-408.
  • 2 Anttila P. Tension-type headache in childhood and adolescence.. Lancet Neurol 2006; 5: 268-274.
  • 3 Appenzeller O, Atkinson R. Transkutane Nervenreizung zur Behandlung der Migräne und anderer Kopfschmerzen.. Munch Med Wochenschr 1975; 117: 1953-1954.
  • 4 Bille B. A 40-year follow-up of school children with migraine.. Cephalgia 1997; 17: 488-491.
  • 5 Chabal C, Fishbain DA, Weaver M, Heine LW. Long-term TENS use: Impact on medication utilization and physical therapy costs.. Clin J Pain 1998; 14: 66-73.
  • 6 Chen CC, Johnson MI. An investigation into the hypoalgesic effects of high- and low-frequency TENS on experimentally-induced blunt pressure pain in healthy human participants.. Clin J Pain 2010; 11: 53-61.
  • 7 Chen CC, Tabasam G, Johnson MI. Does the pulse frequency of TENS influence hypoalgesia? A systematic review of studies using experimental pain and healthy human participants.. Physiotherapy 2008; 94: 11-20.
  • 8 Claydon LS, Chesterton LS, Barlas P, Sim J. Effect of simultaneous dual-site TENS stimulation on experimental pain.. E J Pain 2008; 12: 696-704.
  • 9 Cuvellier JC. Management of chronic daily headache in children and adolescents.. Rev Neurol 2009; 165: 521-531.
  • 10 De Santana JM, Sluka KA. Modulation between high and low frequency transcutaneous electrical nerve stimulation delays the development of analgesic tolerance in arthritic rats.. Arch Phys Med Rehabil 2008; 89: 754-760.
  • 11 DeSantana JM, Walsh DM, Vance C. et al Effectiveness of TENS for treatment of hyperalgesia and pain.. Curr Rheumatol Rep 2008; 10: 492-499.
  • 12 Deyo RA, Walsh NE, Schoenfeld LS, Ramamurthy S. Can trials of physical treatments be blinded? The example of transcutaneous electrical nerve stimulation for chronic pain.. Am J Phys Med Rehabil 1990; 69: 6-10.
  • 13 Dickenson AH. Gate control theory of pain stands the test of time.. Br J Anesth 2002; 88: 755-757.
  • 14 Fennichel GM. Clinical Pediatric Neurology - A Signs and Symptoms Approach. 5th Ed.. Philadelphia: Elsevier Saunders; 2005: 77-89.
  • 15 Fernandez-de-las Peñas C, Alonso-Blanco C, Cuadrado ML. et al Myofascial trigger points and their relationship with headache clinical parameters in chronic tension-typeheadache.. Headache 2006; 46: 1264-1272.
  • 16 Fernandez-de-las Peñas C, Alonso-Blanco C, Cuadrado M, Pareja JA. Myofascial trigger points in the suboccipital muscles in episodic tension-type headache.. Man Ther 2006; 11: 225-230.
  • 17 Fernandez-de-las-Peñas C, Schoenen J. Chronic tension-type headache: what is new?. Cur Op Neur 2009; 22: 254-261.
  • 18 Fumal A, Schoenen J. Tension-type Headache: current research and clinical management.. Lancet Neur 2008; 7: 70-83.
  • 19 Hamza MA, White PF, Ahmed HE. et al Effect of the frequency of TENS on the postoperative opioid analgesic requirement and recovery profile.. Anesthesiology 1999; 91: 1232-1238.
  • 20 Headache Classification Subcommittee of the International Headache Society (IHS) The International Classification of Headache Disorders 2nd Ed. first revision (May 2005). Cephalalgia. 2004 24 1-160.
  • 21 Heydenreich A. Die punktförmige transkutane elektrische Nervenstimulation in der Migränetherapie.. Psychatr Neurol med Psychol Leipzig 1988; 40: 717-723.
  • 22 Hoffert M. The gate control theory revisited.. J Pain Symp Manage 1986; 1: 39-41.
  • 23 Jay GM, Brunson J, Branson SJ. The effectiveness of physical therapy in the treatment of chronic daily heeadache.. Headache 1989; 29: 156-162.
  • 24 Johnson MI, Ashton CH, Thompson JW. An indepth study of long term users of TENS. Implications for clinical use of TENS.. Pain 1991; 44: 221-229.
  • 25 Kane K, Taub A. A history of local electrical analgesia.. Pain 1975; 1: 125-138.
  • 26 Kröner-Herwig B, Heinrich M, Morris L. Headache in german children and adolescents: a population- based-epidemiological study.. Cephalgia 2007; 27: 519-527.
  • 27 Larkin WD, Reilly JP, Kittler LB. Individual differences in sensitivity to transient electrocutaneous stimulation.. IEEE Trans Biomed Eng 1986; 33: 495-504.
  • 28 Lewis D, Ashwal S, Dahl G. Practice parameter: evaluation of children and adolescents with recurrent headaches: report of the quality standards subcommittee of the american academy of neurology and practice committee of the child neurology society.. Neurology 2002; 59: 490-498.
  • 29 Maeda Y, Lisi TL, Vance CGT, Sluka KA. Release of GABA and activation of GABA-A in the spinal cord mediates the effects of TENS in rats.. Brain Research 2007; 1136; 43-50.
  • 30 Melzack R, Wall PD. Pain mechanisms: a new theory.. Science 1965; 150: 971-978.
  • 31 Nnoaham KE, Kumbang J. Transcutaneous electrical nerve stimulation (TENS) for chronic pain (Review).. The Cochrane Library 2009 Issue 4
  • 32 Ozge A, Bugdayci R, Sasmaz T. et al The sensitivity and specificity of the case definition criteria in diagnosis of headache: a schoolbased epidemiological study of 5562 children in Mersin.. Cephalalgia 2003; 23: 138-145.
  • 33 Pothmann R. TENS zur Schmerztherapie.. Der Kinderarzt 1990; 5: 706-712.
  • 34 Pothmann R, Luka-Krausgrill U, Seemann H, Naumann E. Kopfschmerzbehandlung bei Kindern.. Schmerz 2001; 15: 265-271.
  • 35 Pothmann R. TENS bei Kopfschmerzen im Kindesalter.. Kinderärztliche Praxis 2010; 81: 37-40.
  • 36 Reich BA. Non-invasive treatment of vascular and muscle contracton headache: a comparative longitudinal clinical study.. Headache 1989; 29: 34-41.
  • 37 Rushton DN. Electrical stimulation in the treatment of pain.. Disabil Rehab 2002; 24: 407-415.
  • 38 Seshia S, Abu-Arafeh I, Hershey AD. Tension-type Headache in children: the cinderella of headache disorders.. Can J Neurol Sci 2009; 36: 687-695.
  • 39 Sluka KA. Systemic morphine in combination with TENS produces an increase antihyperalgesia in rats with acute inflammation.. J Pain 2000; 1: 204-211.
  • 40 Sluka KA, Walsh D. Transcutaneous electrical nerve stimulation: Basic science mechanisms and clinical effectiveness.. J Pain 2003; 4: 109-121.
  • 41 Sluka KA, Vance CGT, Lisi TL. High-frequency but nor low-frequency TENS reduces aspartat and glutamat release in the spinal cord dorsal horn.. J Neurochem 2005; 95: 1794-1801.
  • 42 Sluka KA, Lisi TL, Westlund KN. Increased release of serotonin in the spinal cord during low, but not high frequency transcutaneous electric nerve stimulation in rats with joint inflammation.. Arch Phys Med Rehabil 2006; 87: 1137-1140.
  • 43 Taubert K. Transkutane elektrische Nervenstimulation (TENS) bei Kopf- und Gesichtsschmerzen.. Z Ärztl Fortbild 1991; 85: 31-36.
  • 44 Walsh DM, Howe TE, Johnson MI, Sluka KA. Transcutaneous electrical nerve stimulation (TENS) for acute pain (Review).. The Cochrane Library 2009 Issue 3
  • 45 Walsh D. TENS: Clinical Applications and Related Theory.. Edinburgh, UK: Churchill Livingstone; 1996