Summary
Background: Pigmented villonodular synovitis (PVS) is a very rare disorder characterized by a
slowly progressive benign proliferation of synovial tissue. As yet, the mainstay of
its treatment has been surgical or athroscopic synovectomy. However, the relapse rates
reported are relatively high, ranging between 8% and 46%. The aim of this study was
to evaluate the efficacy of a combined treatment with radiosynovectomy (RS) and surgical
synovectomy. Method: We studied the effect of thirteen radiosynovectomies performed in eleven pigmented
villonodular synovitis patients with Y-90 citrate or Re-186 sulfide. All patients
had undergone intraarticular radiation therapy within 6 months after surgical synovectomy.
Eight patients suffered from pigmented villonodular synovitis in the knee, the remaining
three from pigmented villonodular synovitis in the hip. Two of eleven patients had
to be treated twice, due to a relapse of symptoms occurring four months after the
first treatment. Therapy responses were evaluated one year after the initial radiosynovectomy.
Clinical response was assessed on three-point rating scales evaluating the degree
of hydrops, rubor, and motility as well as the degree of pain, these four parameters
were then averaged to an overall clinical score (CS). We also quantified the relative
uptake of Tc-99m-diphosphonate in the joint involved on the blood pool (BUR) and delayed images (DUR). Results: Clinical score decreased from 5.45 ± 1.04 to 1.18 ± 1.16 at one year after treatment
(p < 0.005), and the blood pool from 0.51 ± 0.36 to 0.08 ± 0.44 (p < 0.005). Delayed
images were not significantly changed: 0.66 ± 0.71 versus 0.66 ± 0.73 (p = 0.3). Conclusion: A combination of surgical synovectomy with radiosynovectomy is highly efficacious
in treating clinical symptoms of pigmented villonodular synovitis. It also improves
bone scintigraphic signs of inflammation, but has no influence on late diphosphonate
uptake.
Zusammenfassung
Ziel: Die mit einer Inzidenz von 2 x 10’6 sehr seltene pigmentierte villonoduläre Synovitis
(PVS) ist durch eine langsam fortschreitende benigne Proliferation des Synovialgewebes
charakterisiert. Als beste Behandlungsform galt bis jetzt die offene oder arthroskopische
Synovektomie. Leider besteht eine relativ hohe Rezidivrate; über den Einsatz der Radiosynoviorthese
(RS) bei der Synovitis villonodularis pigmentosa gibt es bisher nur Kasuistiken. Das
Ziel dieser Studie ist die Evaluierung der Wirksamkeit einer Kombination von Radiosynoviorthese
und chirurgischer Synovektomie. Methode: Wir untersuchten die Ergebnisse von 11 Patienten, die innerhalb von 6 Monaten nach
der chirurgischen Synovektomie mit Yttrium-9 O-Citrat oder Rhenium-186-Sulfat therapiert
wurden. Bei 8 Patienten waren die Kniegelenke befallen, bei den restlichen 3 Patienten
die Hüftgelenke. Der klinische Behandlungserfolg wurde 1 Jahr nach der RS anhand eines
Entzündung und Schmerz erfassenden Scores (CS) evaluiert. Zusätzlich wurde der relative
Uptake von Tc-99m-Diphosphonat in den Gelenken in den frühstatischen Aufnahmen (BUR)
5 Min p.i. quantifiziert. Ergebnisse: Alle Patienten hatten ein Jahr nach erster RS eine deutliche klinische Besserung.
Durchschnittlich ging der klinische Score (CS) um 78 % (p < 0,005) zurück. BUR reduzierte
sich von 0,51 ± 0 , 3 6 auf 0,08 ± 0 , 4 4 ( p < 0,005). Schlussfolgerung: Wie die Daten in dieser bisher größten mit RS behandelten Patientengruppe mit Synovitis
villonodularis pigmentosa zeigt, ist die Kombination der chirurgischen Synovektomie
mit der Radiosynoviorthese eine hochwirksame Behandlungsmethode dieser Krankheit.
Keywords
Radiosynovectomy - pigmented villonodular synovitis - radionuclide therapy
Schlüsselwörter
Radiosynoviorthese - Synovitis villonodularis pigmentosa - Radionuklidtherapie