Summary
Aim: In order to evaluate the diagnostic efficiency of arthroscintigraphy in suspected
rotator cuff ruptures this new imaging procedure was performed 20 times in 17 patients
with clinical signs of a rotator cuff lesion. The scintigraphic results were compared
with sonography (n = 20), contrast arthrography (n = 20) and arthroscopy (n = 10)
of the shoulder joint. Methods: After performing a standard bone scintigraphy with intravenous application of 300
MBq 99m-Tc-methylene diphosphonate (MDP) for landmarking of the shoulder region arthroscintigraphy
was performed after an intraarticular injection of 99m-Tc microcolloid (ALBURES 400
μCi/5 ml). The application was performed either in direct combination with contrast
arthrography (n = 10) or ultrasound conducted mixed with a local anesthetic (n = 10).
Findings at arthroscopical surgery (n = 10) were used as the gold standard. Results: In case of complete rotator cuff rupture (n = 5), arthroscintigraphy and radiographic
arthrography were identical in 5/5. In one patient with advanced degenerative alterations
of the shoulder joint radiographic arthrography incorrectly showed a complete rupture
which was not seen by arthroscintigraphy and endoscopy. In 3 patients with incomplete
rupture, 2/3 results were consistant. A difference was seen in one patient with a
rotator cuff, that has been already revised in the past and that suffered of capsulitis
and calcification. Conclusion: Arthroscintigraphy is a sensitive technique for detection of rotator cuff ruptures.
Because of the lower viscosity of the active compound, small ruptures can be easily
detected, offering additional value over radiographic arthrography and ultrasound,
especially for evaluation of incomplete cuff ruptures.
Zusammenfassung
Ziel: Ziel dieser Studie war, die diagnostische Treffsicherheit der Arthroszintigraphie
bei Verdacht auf Ruptur der Rotatorenmanschette zu überprüfen. Zwanzig Arthroszintigraphien
wurden bei 17 Patienten mit klinischen Zeichen einer Ruptur der Rotatorenmanschette
durchgeführt. Zum Vergleich lagen Sonographie (n = 20), Röntgenarthrographie (n =
20) und Arthroskopie (n = 10) der Schultergelenke vor. Methode: Zum Landmarking wurde eine Skelettszintigraphie mit 300 MBq 99m-Tc-Me- thylen-Diphosphonat
(MDP) der Schulterregion und anschließend eine Arthroszintigraphie nach intraartikulärer
Radionuklidinstillation (99m-Tc- Microkolloid-ALBU-RES 400 μCi/5 ml) durchgeführt.
Die Radionuklidap- plikation erfolgte entweder in Kombination mit einer Röntgenarthrographie
(n = 10) oder nur ultraschallgestützt (n = 10). Goldstandard zur Befundverifizierung
war die Endoskopie (n = 10). Ergebnis: Bei kompletter Ruptur der Rotatorenmanschette (n = 5) waren die Ergebnisse der Arthroszintigraphie
und Röntgenarthrographie identisch (5/5). Ein falsch positiver Röntgenbefund einer
kompletten Ruptur bei einem Patienten mit ausgeprägter Schulterkapselverkalkung wurde
szintigraphisch korrekt diagnostiziert. Bei inkompletten Rupturen waren zwei Drittel
der Ergebnisse konsistent. Besser erwies sich die Arthroszintigraphie bei voroperierten
Patienten mit Reruptur und Zustand nach Kapselentzündung sowie Verkalkung. Schlußfolgerung: Die Arthroszintigraphie hat sich als sensitive Methode zum Nachweis von Rotatorenmanschetten-
rupturen erwiesen. Aufgrund der geringeren Radionuklidviskosität ergeben sich insbesondere
beim Nachweis inkompletter Rupturen Vorteile gegenüber der Röntgenkontrastmittelarthrographie
und Sonographie.
Keywords
Rotator cuff rupture - radionuclide arthrography - contrast arthrography - ultrasonography
- technetium-99m-microcolloid
Schlüsselwörter
Rotatorenmanschettenruptur - Arthroszintigraphie - Röntgenkontrastmit- telarthrographie
- Sonographie - 99m-Technetium-l\/likrokolloid