Ultraschall in Med 2017; 38(04): 411-419
DOI: 10.1055/s-0041-107996
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Adrenal Incidentaloma and Subclinical Cushing’s Syndrome: A Longitudinal Follow-Up Study by Endoscopic Ultrasound

Nebenniereninzidentalome und subklinisches Cushing-Syndrom: eine longitudinale Verlaufsbeobachtung mittels EndosonografieMaike Collienne1, Nina Timmesfeld2, Simona Raluca Bergmann1, Joachim Goebel1, Peter Herbert Kann1
  • 1Division of Endocrinology & Diabetology, Philipps University Marburg, Faculty of Medicine, University Hospital Marburg, Germany
  • 2Institute of Medical Biometry and Epidemiology, Philipps University Marburg, Germany
Further Information

Publication History

28 April 2015

04 September 2015

Publication Date:
03 November 2015 (eFirst)

Abstract

Purpose Adrenal incidentaloma (AI) and adrenal masses in cases of subclinical Cushing’s syndrome (SCS) initially require follow-up imaging. In this study we used endoscopic ultrasound (EUS) as a method for high-resolution imaging. The aim was to evaluate the growth rate of AI and SCS by EUS.

Materials and Methods This retrospective analysis included 93 out of 229 patients with AI or SCS who were investigated longitudinally by EUS in our university hospital between 1997 and 2013. The longitudinal follow-up required at least two investigations by EUS and evaluation of endocrine function. Plasma renin, serum aldosterone, 24 h urinary catecholamines and 2 mg dexamethasone suppression test were performed. EUS was performed at baseline and during follow-up. Each time, the maximum diameter was measured. Three groups were defined: non-functioning adenomas (NFA), non-functioning nodular hyperplasias (NFH) and SCS.

Results 86 patients had non-functioning masses [NFM] (59 NFA, 48 NFH) and 7 patients had SCS (10 masses). At baseline the mean diameter was 19.4 (± 9.3) mm (NFM) and 19.6 (± 9.2) mm (SCS). The mean follow-up period was 31.6 ± 28.7 months. The estimated mean growth rates per year were low: They were 0.35 mm/yr [NFA], 0.02 mm/yr [NFH] and 0.53 mm/yr [SCS]. Furthermore, there was no malignant progression of any mass.

Conclusion The growth rate as determined by EUS was low for all tumor entities observed in this study. There was no difference in tumor growth between the groups.

Zusammenfassung

Ziel Zufällig entdeckte hormonell-inaktive Nebenniereninzidentalome (AI) und solche mit subklinischen Cushing-Syndrom (SCS) erfordern ein diagnostisches Work-up inklusive Verlaufsbeobachtungen. Wir wählten hierfür in dieser Studie die Endosonografie (EUS). Unser Ziel war es, die Wachstumsraten der AI und SCS zu bestimmen.

Material und Methoden In diese retrospektive Analyse wurden 93 der 229 Patienten mit AI und SCS, die in unserer Klinik im Zeitraum von 1997 bis 2013 untersucht wurden, eingeschlossen. Die Verlaufsbeobachtungen erforderten mindestens zwei endosonografische Untersuchungen und die Erfassung des endokrinen Status. Es wurden Renin im Plasma, Aldosteron im Serum, Katecholamine im 24-Stunden-Sammelurin und ein Dexamethason-Hemmtest (2 mg) durchgeführt. Anhand dessen definierten wir drei Gruppen: hormonell-inaktive Adenome (NFA), hormonell-inaktive noduläre Hyperplasien (NFH) und SCS.

Ergebnisse 86 Patienten hatten hormonell-inaktive Tumore [NFM] (59 NFA, 48 NFH) und sieben Patienten hatten ein SCS (10 Tumore). Zu Beginn betrug der durchschnittliche Durchmesser 19,4 (± 9,3) mm (NFM) und 19,6 (± 9,2) mm (SCS). Der durchschnittliche Beobachtungszeitraum war 31,6 ± 28,7 Monate lang. Die geschätzten Wachstumsraten pro Jahr waren gering: 0,35 mm/a [NFA], 0,02 mm/a [NFH] und 0,53 mm/a [SCS]. Weiterhin konnte kein Fortschreiten hinzu einem malignen Wachstumsmuster beobachtet werden.

Schlussfolgerung Die Wachstumsraten aller Tumore waren in dieser Studie gering. Es konnte kein Unterschied zwischen diesen beobachtet werden.