Aktuelle Kardiologie 2016; 5(03): 198-201
DOI: 10.1055/s-0042-104053
Übersichtsarbeit
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Psychologische Komorbiditäten bei Herzinsuffizienz

Psychological Comorbidities in Heart Failure
J. A. Ukena
Klinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg/Saar
,
S. Wedegärtner
Klinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg/Saar
,
M. Böhm
Klinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg/Saar
,
I. Kindermann
Klinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg/Saar
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
17 June 2016 (online)

Zusammenfassung

Die Herzinsuffizienz kann psychosoziale Faktoren wie Lebensqualität, Depression und Angst sowie die kognitive Leistungsfähigkeit der Patienten negativ beeinflussen. Aufgrund der hohen Prävalenz und der ungünstigen prognostischen Bedeutung psychosozialer Faktoren sind diese in der Behandlung herzinsuffizienter Patienten zu berücksichtigen. Psychische Belastungsfaktoren wie z. B. depressive Störungen und kognitive Defizite können negative Effekte auf das Krankheitsverhalten in Form von verminderter Bewegung und Adhärenz ausüben. Daher ist bei Patienten mit chronischer Herzinsuffizienz ein Screening auf Depression, Angststörungen und Einschränkung der kognitiven Fähigkeiten empfehlenswert. Therapeutisch erweisen sich vor allem psychotherapeutische Interventionen zur Besserung der Angst und Depression als wirksam. Die Bedeutung einer medikamentösen antidepressiven Therapie mit SSRI bei Herzinsuffizienz ist aufgrund neutraler Studienergebnisse nicht abschließend geklärt.

Abstract

Chronic heart failure may be associated with negative effects on psychosocial factors, such as quality of life, depression, anxiety and cognition. Due to the high prevalence and its negative prognostic impacts these psychosocial factors need to be considered in the treatment of heart failure. Furthermore, these factors may influence patientsʼ disease management by reduced physical training and decreased adherence to medical therapy. Therefore, screening for depression, anxiety and impaired cognitive function should be part of work-up of heart failure patients. Psychotherapeutic interventions represent treatment options to improve depression and anxiety. The role of medical therapies such as selective serotonine reuptake inhibitors is still discussed due to neutral results of current studies.

 
  • Literatur

  • 1 McMurray JJ, Adamopoulos S, Anker SD et al. ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure 2012: The Task Force for the Diagnosis and Treatment of Acute and Chronic Heart Failure 2012 of the European Society of Cardiology. Developed in collaboration with the Heart Failure Association (HFA) of the ESC. Eur Heart J 2012; 33: 1787-1847
  • 2 Statistisches Bundesamt. Todesursachen/Die 20 häufigsten Diagnosen bei Krankenhauspatienten. 2014 Im Internet: https://www.destatis.de/ Stand: Dezember 2014
  • 3 Vogels RL, Scheltens P, Schroeder-Tanka JM et al. Cognitive impairment in heart failure: a systematic review of the literature. Eur J Heart Fail 2007; 9: 440-449
  • 4 Ladwig K, Lederbogen F, Albus C et al. Positionspapier zur Bedeutung psychosozialer Faktoren in der Kardiologie. Kardiologie 2013; 7: 7-27
  • 5 Hobbs FD, Kenkre JE, Roalfe AK et al. Impact of heart failure and left ventricular systolic dysfunction on quality of life: a cross-sectional study comparing common chronic cardiac and medical disorders and a representative adult population. Eur Heart J 2002; 23: 1867-1876
  • 6 Rutledge T, Reis VA, Linke SE et al. Depression in heart failure a meta-analytic review of prevalence, intervention effects, and associations with clinical outcomes. J Am Coll Cardiol 2006; 48: 1527-1537
  • 7 Harter M, Klesse C, Bermejo I et al. Unipolar depression: diagnostic and therapeutic recommendations from the current S3/National Clinical Practice Guideline. Dtsch Ärztebl Int 2010; 107: 700-708
  • 8 Lowe B, Kroenke K, Grafe K. Detecting and monitoring depression with a two-item questionnaire (PHQ-2). J Psychosom Res 2005; 58: 163-171
  • 9 Angermann C, Gelbrich G, Störk S et al. Effects of selective serotonin re-uptake inhibition on mortality, morbidity and mood in depressed heart failure patients. American College of Cardiology 2015 Scientific Sessions 2015: Abstract 414–405.
  • 10 OʼConnor CM, Jiang W, Kuchibhatla M et al. Safety and efficacy of sertraline for depression in patients with heart failure: results of the SADHART-CHF (Sertraline Against Depression and Heart Disease in Chronic Heart Failure) trial. J Am Coll Cardiol 2010; 56: 692-699
  • 11 Bunz M, Lenski D, Wedegartner S et al. Heart-focused anxiety in patients with chronic heart failure before implantation of an implantable cardioverter defibrillator: baseline findings of the Anxiety-CHF Study. Clin Res Cardiol 2016; 105: 216-224
  • 12 Suzuki T, Shiga T, Kuwahara K et al. Impact of clustered depression and anxiety on mortality and rehospitalization in patients with heart failure. J Cardiol 2014; 64: 456-462
  • 13 Flatten G, Gast U, Hofmann A et al. S3-Leitlinie Posttraumatische Belastungsstörung. Trauma & Gewalt 2011; 3: 202-210
  • 14 Bunz M, Kindermann I, Karbach J et al. [Psychocardiology: how heart and mind interact]. Dtsch Med Wochenschr 2015; 140: 117-122
  • 15 Kindermann I, Fischer D, Karbach J et al. Cognitive function in patients with decompensated heart failure: the Cognitive Impairment in Heart Failure (CogImpair-HF) study. Eur J Heart Fail 2012; 14: 404-413
  • 16 Duncker D, Friedel K, Konig T et al. Cardiac resynchronization therapy improves psycho-cognitive performance in patients with heart failure. Europace 2015; 17: 1415-1421