Abstract
Background Nosocomial infections are a serious problem in the treatment of extremely low birth
weight infants (ELBW, <1 000 g). In these patients, effective skin antisepsis is critical
to prevent hospital-acquired infections and their sequelae. However, serious side
effects of topical antiseptics have been repeatedly reported in extremely preterm
infants and no agreement has been reached on the best product in this population.
Therefore, we conducted a survey of the German NICUs aiming to investigate current
practices and safety of topical antiseptics in ELBW neonates.
Methods: We sent anonymized questionnaires to 166 German NICUs with the highest level of care.
Results: Usable questionnaires were returned by 64 NICUs (39%). These NICUs had treated a
total of 2130 patients with a birth weight<1 000 g in 2012. Octenidine without phenoxyethanol
(OwPh) and Octenisept® were the predominantly used skin antiseptics for intensive-care procedures. At least
one skin complication was reported by 27% (n=17) of the NICUs. In 9 cases Octenisept® was used, and in 6 cases octenidine was used.
Conclusions: According to our knowledge, this is the first study surveying practices and safety
of skin antisepsis in ELBWs in the German NICUs. Most German NICUs use octenidine,
however, in different preparations. Skin complications including blistering, necrosis
and scarring were seen with all octenidine products, a fact which has not been previously
reported.
Zusammenfassung
Hintergrund: Nosokomiale Infektionen stellen bei der Behandlung extrem unreifer Frühgeborener
(ELBW) mit einem Geburtsgewicht von <1 000 g ein sehr ernst zu nehmendes Problem dar.
Im Rahmen der Intensivpflege macht die Durchführung invasiver Prozeduren wiederholte
Hautdesinfektionen erforderlich. Wegen der strukturellen und funktionellen Unreife
ist die Haut Frühgeborener sehr vulnerabel. Hautantiseptika können zu schweren Hautschäden
führen. In dieser Untersuchung sollten in einer retrospektiven Befragung die an deutschen
PNZ-Level 1 angewendeten Hautantiseptika und Korrelationen mit dem Auftreten von Hautschäden
erfasst werden.
Methode: 166 deutschen PNZ-Level 1 wurde dazu ein anonymisierter Fragebogen zugesandt.
Ergebnisse: Von 64 PNZ-Level 1 (39%) wurden verwertbare Fragebögen zurückerhalten. Diese behandelten
im Jahre 2012 insgesamt 2130 Patienten mit einem Geburtsgewicht<1 000 g. Überwiegend
wurden Octenisept® oder Octenidin ohne Phenoxyethanol für die intensivmedizinischen Prozeduren angewendet.
27% (n=17) gaben mindestens eine dokumentierte Hautkomplikation an. In 9 Fällen wurde
Octenisept®, in 6 Octenidin ohne Phenoxyethanol angewendet
Schlussfolgerung: Die Haut von ELBW erfordert wegen ihrer Unreife ausschließlich Hautantiseptika mit
möglichst geringem resorptivem und direkt toxisch schädigendem Risiko. Deutsche PNZ
Level-1 wenden ganz überwiegend Octenisept® (56%) sowie Octenidin ohne Phenoxyethanol (58%) an. Bei beiden Präparaten sind in
den ersten beiden Lebenswochen Hautläsionen möglich. Bedenkenlos bei ELBW anwendbare
Hautantiseptika stehen derzeit nicht zur Verfügung. Vom Robert Koch-Institut wird
bei ELBW Octenidin ohne Phenoxyethanol empfohlen. Aber selbst hierbei wurden Hautläsionen
beobachtet, was bisher nicht in der Literatur beschrieben wurde.
Key words
ELBW - extremely low birth weight infants - octenidine - skin antisepsis - immature
skin - neonate
Schlüsselwörter
ELBW - extrem unreife Neugeborene - Octenidin
®
- Hautantisepsis - unreife Haut - Frühgeborenes