Abstract
Osteoarthritis is the most common disease of the hip joint in adults and has a high
socioeconomic impact. This review article discusses the value of three imaging modalities
in the diagnosis of osteoarthritis of the hip joint: projection radiography, computed
tomography, and magnetic resonance imaging (MRI). Besides established imaging diagnostics
of osteoarthritis, this review also outlines new MRI techniques that enable the biochemical
analysis of hip joint cartilage and discusses predisposing deformities of the hip
joint including femoroacetabular impingement (FAI) with labral pathologies, hip joint
dysplasia, malrotation, and, finally, femoral head necrosis, for which early detection
and an exact description of the extent and localization of the necrotic area are extremely
important. Conventional X-rays remain indispensable for the diagnosis of osteoarthritis,
while MRI is able to depict additional early symptoms and signs of activity of the
disease. With the increasing number of joint-preserving interventions such as surgical
hip luxation and hip joint arthroscopy for treating FAI, high-resolution imaging is
gaining further importance for both pre- and postoperative diagnostics because it
can accurately recognize early stages of joint damage. With high-resolution MR sequences
and MR arthrography, the detailed depiction of the thin cartilaginous coating of the
hip joint has become quite possible.
Key points:
• Projection radiography is the method of choice for the diagnostic work-up of osteoarthritis
of the hip joint.
• Using computed tomography, the amount of acetabular bone stock prior to total hip
arthroplasty is assessed in selected patients.
• Magnetic resonance imaging can substantiate the indication of surgery in case of
discrepancy between clinical symptoms and radiological findings of the hip joint.
• If distinct and left untreated, predisposing conditions (such as femoroacetabular
impingement) may lead to early development of osteoarthritis of the hip joint.
• Functional cartilage imaging can verify changes in the biochemical composition of
the cartilage before they become morphologically evident.
Citation Format:
• Weber MA, Merle C, Rehnitz C et al. Modern Radiological Imaging of Osteoarthritis
of The Hip Joint With Consideration of Predisposing Conditions. Fortschr Röntgenstr
2016; 188: 635 – 651
Zusammenfassung
Die Hüftgelenkarthrose ist bei Erwachsenen die häufigste Erkrankung des Hüftgelenks
mit hohen sozioökonomischen Auswirkungen. In dieser Übersicht werden die Wertigkeiten
der Modalitäten Projektionsradiografie, Computertomografie und Magnetresonanztomografie
(MRT) in der Diagnostik der Hüftgelenkarthrose diskutiert. Dieser Übersichtsbeitrag
stellt neben der etablierten bildgebenden Diagnostik der Coxarthrose neue MRT-Techniken
zur biochemischen Analyse des Hüftgelenkknorpels vor und diskutiert Präarthrosen und
präarthrotische Deformitäten am Hüftgelenk inklusive des femoroacetabulären Impingementsyndroms
(FAI) mit Labrumpathologien, der Hüftgelenkdysplasie, Fehlrotationen sowie der Hüftkopfnekrose.
Für letztgenannte Entität sind die Früherkennung und die genaue Beschreibung von Ausmaß
und Lokalisation der Nekrosezone von außerordentlicher Bedeutung. Die konventionelle
Röntgendiagnostik ist für die Diagnostik der Coxarthrose unverändert unverzichtbar,
während die MRT weitere Frühsymptome und Aktivitätszeichen der Hüftgelenkarthrose
darzustellen vermag. Mit zunehmender Zahl gelenkerhaltender Eingriffe, z. B. der chirurgischen
Hüftluxation und der Hüftgelenksarthroskopie in der Therapie des FAI, gewinnt die
hochauflösende Diagnostik in der prä- und postoperativen Bildgebung an Bedeutung,
um akkurat Frühstadien der Gelenkschädigung erkennen zu können. Mit hochauflösenden
MR-Sequenzen und der MR-Arthrografie ist die detaillierte Darstellung des dünnen Knorpelüberzugs
am Hüftgelenk gut möglich.
Key words
hip joint - osteoarthritis - magnetic resonance imaging - projection radiography -
computed tomography - femoroacetabular impingement