Abstract
Purpose: The purpose of this study was to evaluate the validity of commercially available
planning software on plain radiographs after THA compared to CT scans as the gold
standard.
Patients and Methods: In a prospective clinical study, anteroposterior (AP) radiographs and three-dimensional
CT scans (3D-CT) were obtained for 121 patients, who underwent minimally invasive,
cementless THA with a straight tapered stem, in a lateral decubitus position. For
measuring SV, we used digital planning software (TraumaCad 2.0, BrainLAB Feldkirchen,
Germany). Two independent raters repeated the analysis after a six-week interval.
Radiological measurements were compared with 3D-CT measurements by an independent,
blinded external institute. This investigation was approved by the local ethics commission
(no. 10 -121- 0263) and is a secondary analysis of a larger project (DRKS00 000 739,
German Clinical Trials Register May-02 – 2011).
Results: The radiograph measurements showed very high intra- and interrater agreement. The
intra-class correlation (ICC) of the intrarater agreement was 0.97 for rater 1 and
0.98 for rater 2. The intrarater reliability was 0.99 using the mean values of both
rater measurements. The mean difference between the average radiograph measurement
and the 3D-CT-based measurement was 0.41° (SD 11.24°) (range: –33.85°–22.50°; 95 %
limits of agreement: –21.63 – 22.45), but there was no correlation found between both
methods.
Conclusion: Measuring stem version with the help of commercially available digital planning software
on plain radiographs after THA has high intra- and interrater reliability but clinically
inacceptable validity and reliability when compared to 3D-CT scans.
Key Points:
• Measuring stem torsion after THA on plain radiographs with digital planning software
is not valid.
Citation Format:
• Worlicek M, Weber M, Zeman F et al. Digital Planning Software Fails to Reflect Stem
Torsion on Plain Radiographs after Total Hip Arthroplasty. Fortschr Röntgenstr 2016;
188: 763 – 767
Zusammenfassung
Zielsetzung: Ziel dieser Studie war es die Validität einer kommerziell verfügbaren Planungssoftware
zur Vermessung von zweidimensionalen Röntgenbildern, im Vergleich zu CT-Aufnahmen
zu bestimmen.
Patienten und Methoden: In einer sekundären Analyse einer großen prospektiven, kontrollierten Studie (DRKS00 000 739,
Deutsches Register klinischer Studien 02.05.2011), wurden anteriorposteriore Hüftübersichtsaufnahmen
und 3D-CT-Aufnahmen einer Untergruppe von 121 Patienten, die einen endoprothetischen
Hüftersatz erhielten, untersucht. Der Eingriff wurde über einen minimalinvasiven Zugang,
in Seitenlage, unter Verwendung eines nichtzementierten, kegelförmigen Geradschaftes
durchgeführt. Zur Messung der Schafttorsion verwendeten wir eine digitale Planungssoftware
(TraumaCad 2.0, BrainLAB Feldkirchen, Deutschland). Die Messungen wurden von zwei
unabhängigen Untersuchern durchgeführt und nach sechs Wochen wiederholt. Die Ergebnisse
wurden mit 3D-CT-Messungen eines unabhängigen, verblindeten, externen Instituts verglichen.
Die Untersuchung wurde durch die ansässige Ethikkommission (Nr. 10 -121- 0263) genehmigt.
Ergebinsse: Die Messungen der Röntgenbilder zeigten eine sehr hohe Übereinstimmung, sowohl zwischen
den Untersuchern, als auch zwischen den Erst- und Zweitmessungen der einzelnen Untersucher.
Die Intra-Klassen-Korrelation der Erst- und Zweitmessungen lag bei 0,97 für Untersucher
1 und bei 0,98 für Untersucher 2. Die Zuverlässigkeit der Messungen zwischen beiden
Untersuchern lag bei 0,99 bzgl. der Durchschnittswerte beider Messungen. Die mittlere
Abweichung zwischen den Durchschnittswerten der Messungen auf den Röntgenbildern und
den 3D-CT Messungen lag bei 0,41° (SA 11,24°) (Messbereich –33,85°–22,50°; 95 % limits
of agreement –21,63 – 22,45), allerdings konnte keine Korrelation zwischen beiden
Methoden nachgewiesen werden.
Schlussfolgerung: Die Vermessung der Schafttorsion mit einer kommerziell verfügbaren, digitalen Planungssoftware
auf zweidimensionalen Röntgenbildern, nach endoprothetischem Hüftersatz, zeigt trotz
guter Reproduzierbarkeit, eine klinisch inakzeptable Ungenauigkeit verglichen mit
3D-CT-Aufnahmen.
Kernaussagen:
• Die Vermessung der Schafttorsion auf zweidimensionalen Röntgenbildern mit digitaler
Planungssoftware ist nicht valide.
Key words
hip arthroplasty - stem version - anterior posterior radiographs - planning software
- CT