Ultraschall Med 2018; 39(01): 80-89
DOI: 10.1055/s-0042-108430
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

High-Resolution Sonography as an Additional Diagnostic and Prognostic Tool to Monitor Disease Activity in Leprosy: A Two-Year Prospective Study

Hochauflösende Sonografie als zusätzliche diagnostische und prognostische Methode zur Überwachung der Erkrankungsaktivität bei Lepra: Eine zweijährige prospektive Studie
Meher Vani Chaduvula
1   Immunology & Molecular Biology division, LEPRA Society Blue Peter Public Health & Research Centre, Hyderabad, India
,
Leo H. Visser
2   Dept of Neurology and Clinical Neurophysiology, Postbus 90151, 5000 LC, St Elisabeth Hospital, Tilburg, Netherlands
,
Sujai Suneetha
3   Infectious Disease Research Laboratory, CODEWEL Nireekshana ACET India, Hyderabad, India
,
Lavanya Suneetha
3   Infectious Disease Research Laboratory, CODEWEL Nireekshana ACET India, Hyderabad, India
,
Balakrishna Devaraju
3   Infectious Disease Research Laboratory, CODEWEL Nireekshana ACET India, Hyderabad, India
,
Ramesh Ellanti
4   Clinical Division, Near City Civil Court, Chatta Bazar, Purani Havelli, Thalassemia & Sickle Cell Society, Hyderabad, India
,
Renuka Raju
5   Laboratório de Hanseníase, Fundação Oswaldo Cruz, FIOCRUZ, Rio de Janeiro, Brazil
,
Suman Jain
6   Clinical Division, Near City Civil Court, Chatta Bazar, Purani Havelli, Thalassemia & Sickle Cell Society, Hyderabad, India
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

18. Dezember 2015

26. April 2016

Publikationsdatum:
07. Juni 2016 (online)

Abstract

Purpose Early diagnosis and treatment of leprosy and leprosy reactions are essential to prevent stigmatizing deformities and disability. Although the incidence of leprosy has decreased enormously, grade 2 disability due to nerve injury has remained the same. New tools are needed to better diagnose and monitor leprosy reactions and associated neuritis and this study assessed whether high-resolution sonography (HRUS) can be used as such a tool.

Materials and Methods During a prospective follow-up period of 2 years at regular intervals, we performed clinical examination to assess sensory and motor function and HRUS of the four main peripheral nerves in 57 patients, of whom 36 were with reactions and 21 were without reactions. Normative data of the cross-sectional area (CSA) of these nerves were obtained from 55 healthy subjects (HS). Color Doppler (CD) was used to study blood flow in the nerves.

Results At the baseline visit and during follow-up, all four nerves were significantly thicker in patients with leprosy reactions in comparison to HS (p < 0.0001) and to a lesser extent also in comparison to patients without reactions ranging from a p-value of < 0.05 to < 0.0001 in the different nerves tested. During follow-up, the nerve size did not change significantly in patients without reactions, while it decreased significantly in patients with reactions. At baseline, endoneural blood flow was present only in patients with reactions. This occurred in 20 of the 36 (55 %) patients (49 nerves) and decreased to only 1 patient (2.7 %) at the end of the follow-up period.

Conclusion This prospective study demonstrates the ability of HRUS to monitor disease activity and the effect of treatment in patients with leprosy reactions by determining changes in nerve size and vascularity, which are indicators of peripheral nerve involvement and damage.

Zusammenfassung

Ziel Frühe Diagnose und Therapie der Lepra und der Lepra-Reaktionen ist entscheidend, um stigmatisierende Entstellungen und Behinderungen zu verhindern. Obwohl die Lepra-Inzidenz immens gesunken ist, ist eine Behinderung 2. Grades aufgrund der Nervenschädigung gleich häufig geblieben. Neue Verfahren für eine bessere Diagnose und Überwachung der Lepra-Reaktionen und der assoziierten Neuritis sind erforderlich, daher überprüft diese Studie, ob HRUS hierfür eingesetzt werden kann.

Material und Methoden Während eines prospektiven Nachuntersuchungszeitraums von 2 Jahren mit gleichmäßigen Intervallen führten wir bei 57 Patienten eine klinische Untersuchung der sensorischen und motorischen Funktionen und HRUS der vier peripheren Hauptnerven durch, von denen 36 Reaktionen und 21 keine Reaktionen zeigten. Die normativen Werte der Querschnittsregion (CSA) dieser Nerven wurden bei 55 Gesunden erhoben. Farbdopplersonografie wurde durchgeführt, um den Blutfluss in den Nerven zu ermitteln.

Ergebnisse: Beim Erstbesuch und während der Folgeuntersuchungen waren bei allen Patienten mit Lepra-Reaktionen im Vergleich zu gesunden alle vier Nerven signifikant dicker (p < 0,0001) und in geringerem Maße auch im Vergleich zu Patienten ohne Reaktionen, die in einem p-Wert-Bereich zwischen < 0,05 und < 0,0001 für die verschiedenen untersuchten Nerven lagen. Während der Folgeuntersuchungen veränderte sich bei Patienten ohne Reaktion die Größe der Nerven kaum, während sie bei Patienten mit Reaktionen signifikant kleiner wurden. Bei Erstaufnahme war der endoneurale Blutfluss nur bei Patienten mit Reaktionen vorhanden, dies traf für 20 (55 %) der 36 Patienten zu (49 Nerven) und sank auf nur einen Patienten (2,7 %) am Ende des Nachsorgezeitraums ab.

Schlussfolgerung Diese prospektive Studie zeigt die Möglichkeit des HRUS, die Erkrankungsaktivität und den Therapieerfolg bei Patienten mit Lepra-Reaktionen zu überwachen, indem die Veränderungen der Nervengröße und Durchblutung bestimmt werden, welche Hinweise auf eine Beteilung der peripheren Nerven und deren Schädigung geben.

 
  • References

  • 1 Ooi WW, Srinivasan J. Leprosy and the peripheral nervous system: basic and clinical aspects. Muscle Nerve 2004; 30: 393-409
  • 2 WHO. Global leprosy situation, 2012. Wkly Epidemiol Rec 2012; 87: 317-328
  • 3 Weekly epidemiological record. No. 36. 2014 89. 389-400 http://www.who.int/wer
  • 4 Walker SL, Lockwood DN. The clinical and immunological features of leprosy.  Br Med Bull  2006; 77–78: 103-121
  • 5 Jain S, Visser LH, Praveen TL. et al. High-resolution sonography: a new technique to detect nerve damage in leprosy. PloSNegl Trop Dis 2009; 3: e498
  • 6 Goedee HS, Brekelmans GJ, van Asseldonk JT. et al. High resolution sonography in the evaluation of the peripheral nervous system in polyneuropathy—a review of the literature. Eur J Neurol 2013; 20: 1342-1351
  • 7 Visser LH, Hens V, Soethout M. et al. Diagnostic value of high-resolution sonography in common fibular neuropathy at the fibular head. Muscle Nerve 2013; 48: 171-178
  • 8 Ridley DS, Jopling WH. Classification of leprosy according to immunity. A five-group system. Int J Lepr Other Mycobact Dis 1966; 34: 255-273
  • 9 Weinstein S. Fifty years of somatosensory research: from the Semmes-Weinstein monofilaments to the Weinstein Enhanced Sensory Test. J Hand Ther 1993; 6: 11-22
  • 10 Jain S, Muzzafarullah S, Peri S. et al. Lower touch sensibility in the extremities of healthy Indians: further deterioration with age. J PeripherNervSyst 2008; 13: 47-53
  • 11 Brandsma W. Basic nerve function assessment in leprosy patients. Lepr Rev 1981; 52: 161-170
  • 12 Wagenaar I, Brandsma W, Post EW. et al. Two randomized controlled clinical trials to study the effectiveness of prednisolone treatment in preventing and restoring clinical nerve function loss in leprosy: the TENLEP study protocols. BMC Neurol 2012; 12: 159
  • 13 Frijlink DW, Brekelmans GJ, Visser LH. Increased nerve vascularization detected by color Doppler sonography in patients with ulnar neuropathy at the elbow indicates axonal damage. Muscle Nerve 2013; 47: 188-193
  • 14 Goedee HS, Brekelmans GJ, Visser LH. Multifocal enlargement and increased vascularization of peripheral nerves detected by sonography in CIDP: a pilot study. Clin Neurophysiol 2014; 125: 154-159
  • 15 Visser LH, Goedee HS. The relation between nerve morphology detected by sonography and electrodiagnostic findings. Clin Neurophysiol 2014; 125: 1293-1294
  • 16 Rao PN, Jain S. Newer management options in leprosy. Indian J Dermatol 2013; 58: 6-11
  • 17 Bathala L, Kumar K, Pathapati R. et al. Ulnar neuropathy in hansen’s disease: clinical, high-resolution ultrasound and electrophysiologic correlations. J Clin Neurophysiol 2012; 29: 190-193
  • 18 van Brakel WH, Nicholls PG, Wilder-Smith EP. INFIR Study Group. et al. Early diagnosis of neuropathy in leprosy—comparing diagnostic tests in a large prospective study (the INFIR cohort study). PloSNegl Trop Dis 2008; 2: e212
  • 19 Beekman R, Visser LH, Verhagen WI. Ultrasonography in ulnar neuropathy at the elbow: a critical review. Muscle Nerve 2011; 43: 627-635
  • 20 Jain S, Visser LH, Suneetha S. Imaging techniques in leprosy clinics. Clinics in Dermatology 2016; 34: 70-78