Z Gastroenterol 2017; 55(01): 56-62
DOI: 10.1055/s-0042-111048
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

A liver nodule in a patient transplanted for primary sclerosing cholangitis: an interdisciplinary diagnostic approach

Eine unklare Leberraumforderung in der Transplantatleber einer Patientin mit primär sklerosierender Cholangitis: ein interdisziplinärer diagnostischer Ansatz
Sven Heiko Loosen
1   Department of Gastroenterology, Digestive Diseases and Intensive Care Medicine (Department of Medicine III), University Hospital RWTH Aachen, Aachen, Germany
,
Maximilian Schmeding
2   Department of General, Visceral and Transplantation Surgery, University Hospital RWTH Aachen, Aachen, Germany
,
Christoph Roderburg
1   Department of Gastroenterology, Digestive Diseases and Intensive Care Medicine (Department of Medicine III), University Hospital RWTH Aachen, Aachen, Germany
,
Marcel Binnebösel
2   Department of General, Visceral and Transplantation Surgery, University Hospital RWTH Aachen, Aachen, Germany
,
Ilknur Temizel
1   Department of Gastroenterology, Digestive Diseases and Intensive Care Medicine (Department of Medicine III), University Hospital RWTH Aachen, Aachen, Germany
,
Felix M. Mottaghy
3   Department of Nuclear Medicine, University Hospital RWTH Aachen, Aachen, Germany
,
Jens J.W. Tischendorf
1   Department of Gastroenterology, Digestive Diseases and Intensive Care Medicine (Department of Medicine III), University Hospital RWTH Aachen, Aachen, Germany
,
Frank Tacke
1   Department of Gastroenterology, Digestive Diseases and Intensive Care Medicine (Department of Medicine III), University Hospital RWTH Aachen, Aachen, Germany
,
Nadine T. Gaisa
4   Institute of Pathology, University Hospital RWTH Aachen, Aachen, Germany
,
Kais Hussein
5   Institute of Pathology, Hannover Medical School, Hannover, Germany
,
Ulrich Lehmann
5   Institute of Pathology, Hannover Medical School, Hannover, Germany
,
Christian Trautwein*
1   Department of Gastroenterology, Digestive Diseases and Intensive Care Medicine (Department of Medicine III), University Hospital RWTH Aachen, Aachen, Germany
,
Ulf Peter Neumann*
2   Department of General, Visceral and Transplantation Surgery, University Hospital RWTH Aachen, Aachen, Germany
,
Tom Luedde*
1   Department of Gastroenterology, Digestive Diseases and Intensive Care Medicine (Department of Medicine III), University Hospital RWTH Aachen, Aachen, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

24 April 2016

19 June 2016

Publication Date:
05 October 2016 (online)

Abstract

We report the case of a 53-year-old female patient who was transplanted with the liver of a 71-year-old male donor for advanced primary sclerosing cholangitis (PSC) and who additionally was diagnosed with a histologically non-classifiable colitis shortly before transplantation. Upon follow-up abdominal ultrasound 4 months after transplantation, a liver lesion measuring 16 × 23 mm was detected in the transplanted liver. This lesion had not been noticed immediately after transplantation and showed a pattern suspicious for malignancy in contrast-enhanced ultrasound. In line, a biopsy revealed the presence of a metastasis of an adenocarcinoma of colorectal origin, suggesting that a colitis- and PSC-associated colorectal cancer of the recipient might have been overseen upon the initial diagnostic workup. Despite two negative follow-up colonoscopies, this hypothesis was further supported by a strong positive signal in projection to the cecum in a subsequently performed PET/CT-scan. However, surgical resection of the right colon that was performed simultaneously with the atypical resection of the liver metastasis only revealed an inflamed diverticulum but no malignancy in the resected colon segment. Moreover, cytogenetic and molecular genetic testing on the resected specimens clearly attributed the metastasis to the male donor. On the one hand, this case underlines the necessity of endoscopic surveillance of patients with PSC and/or inflammatory bowel disease as well as the challenges in diagnosis of colitis-associated cancer. On the other hand, it shows that the acceptance of organs from elderly donors in times of organ shortage might be linked to an increased risk of donor transmitted malignancies.

Zusammenfassung

Wir berichten den Fall einer 53-jährigen Patientin, die aufgrund einer fortgeschrittenen primär sklerosierenden Cholangitis (PSC) sowie einer begleitenden histologisch nicht klassifizierbaren Kolitis mit der Leber eines 71-jährigen Spenders transplantiert wurde. Im Rahmen einer sonografischen Kontrolle 4 Monate nach Lebertransplantation fiel eine 16 × 23 mm große intrahepatische Raumforderung auf, die unmittelbar nach Transplantation nicht vorhanden war und sich in der Kontrastmittelsonografie als malignitätsverdächtig darstellte. Die Punktion ergab die Diagnose einer Metastase eines Adenokarzinoms vom kolorektalen Bautyp, sodass der dringende Verdacht auf ein Colitis ulcerosa- und PSC-assoziiertes kolorektales Karzinom (KRK) der Empfängerin mit Metastasierung in die Transplantatleber vorlag, welches in der initialen Diagnostik übersehen wurde. Dieser Verdacht erhärtete sich trotz 2 negativer Follow-up-Koloskopien durch eine PET-/CT-Untersuchung mit starker Tracer-Anreicherung im ileozökalen Übergang. Es wurde der interdisziplinäre Entschluss zur Lebermetastasenresektion sowie zusätzlich zur Resektion des entsprechenden Kolonbereichs gefasst, welcher allerdings den Befund eines entzündeten Divertikels als Korrelat des PET-/CT-Befunds erbrachte. Letztendlich konnte mittels zytogenetischer und molekulargenetischer Verfahren der einzelnen Resektate die Lebermetastase eindeutig dem männlichen Spender zugeordnet werden. Zum einen unterstreicht dieser Fall die Notwendigkeit und die Besonderheiten der endoskopischen Überwachung und KRK-Diagnostik bei Patienten mit PSC und/oder chronisch entzündlichen Darmerkrankungen. Zum anderen zeigt dieser Fall, dass in Zeiten der Organknappheit und der damit verbundenen zunehmenden Verwendung von Organen älterer Spender die Möglichkeit einer Transmission unerkannter maligner Erkrankungen an den Empfänger zu bedenken ist.

* These authors contributed equally to this work.


 
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