OP-Journal 2016; 32(02): 138-144
DOI: 10.1055/s-0042-116193
Artikel zum Leitthema
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Implantatentfernung nach Frakturversorgung oder Osteotomie am Knie (Tipps und Tricks)

Implant Removal after Osteosynthesis or Osteotomy of the Knee
Tobias C. Drenck
,
Achim Preiss
,
Ralph Akoto
,
Karl-Heinz Frosch
Further Information

Publication History

Publication Date:
14 October 2016 (online)

Zusammenfassung

Nach erfolgreicher osteosynthetischer Versorgung stellt sich grundsätzlich die Frage nach der Materialentfernung. Technische Schwierigkeiten finden sich je nach Literatur in bis zu 20 % der Fälle. Es muss deshalb geklärt werden, welches Material entfernt werden sollte. Eine generelle Empfehlung zur Materialentfernung gibt es nicht, die Indikation ist jeweils individuell in Abhängigkeit von anatomischer Lokalisation, Beschwerdebild, Alter und Grunderkrankungen des Patienten sowie Art des Materials zu stellen. Bei der Metallentfernung können durchaus Probleme auftreten, welche meist durch zerstörte Schrauben oder Nagel-Extraktions-Interfaces verursacht werden. Abgebrochene oder kalt verschweißte Schrauben können den Eingriff dabei erheblich erschweren. Bei der Entfernung ist darauf zu achten, dass das spezifische, für das Material vorgesehene Instrumentarium vorhanden ist. Auch mit auftretenden Problemen sollte gerechnet werden und ein entsprechendes „Rescue Set“ zur Verfügung stehen. Bereits beim Einbringen des Materials sollte sorgfältig vorgegangen werden und eine später notwendige Materialentfernung berücksichtigt werden.

Abstract

Every successful osteosynthesis brings up the question whether the implant should be removed. Technical difficulties related to implant removal are described in up to 20 % of the cases depending on the literature. The main question is, which implants have to be removed. There is no general recommendation for implant removal. The indication depends on localization, complaints by the patient, age and comorbidities as well as the type of implant. Problems in the operation itself are usually due to damaged screws or nail interfaces. Broken or cold welded screws are some reasons the implant removal becomes more difficult than expected. It is advised to have the specific instruments for implant removal on hand as well as a “rescue set”. The implant removal should always be considered while performing the initial osteosynthesis to make the implant removal successful.

 
  • Literatur

  • 1 Müller-Färber J. Die Metallentfernung nach Osteosynthesen. Indikationen und Risiken. Orthopäde 2003; 32: 1039-1058
  • 2 Höntzsch D. Tipps und Tricks für die problematische Metallentfernung von winkelstabilen Platten-Schrauben-Systemen. OP-Journal 2012; 28: 170-173
  • 3 Müller M, Mückley T, Hofmann GO. [Costs and complications of implant removal]. Trauma Berufskrankh 2007; 9: S297-S301
  • 4 Gras F, Marintschev I, Lenz M et al. [Fractures due to removal of support devices]. Trauma Berufskrankh 2014; 16: 341-348
  • 5 Müller-Färber J. Die Metallentfernung in der Unfallchirurgie. Unfallchirurg 2003; 106: 653-670
  • 6 Schildhauer TA. [Metal removal operations]. Trauma Berufskrankh 2007; 9: S292-S296
  • 7 Grechenig S, Pfeifer C, Krutsch W et al. [Complication management for failed bone fracture healing: pseudarthrosis]. Chirurg 2015; 86: 919-924
  • 8 Frosch KH, Balcarek P, Walde T et al. A new posterolateral approach without fibula osteotomy for the treatment of tibial plateau fractures. J Orthop Trauma 2010; 24: 515-520
  • 9 Raschke M, Zantop T, Petersen W. [Fracture of the tibial head]. Chirurg 2007; 78: 1157-1171
  • 10 Niemeyer P, Schmal H, Hauschild O et al. Open-wedge osteotomy using an internal plate fixator in patients with medial-compartment gonarthritis and varus malalignment: 3-year results with regard to preoperative arthroscopic and radiographic findings. Arthroscopy 2010; 26: 1607-1616
  • 11 Hinterwimmer S, Feucht MJ, Imhoff AB. [High tibial osteotomy for varus arthritis]. Arthroskopie 2012; 25: 184-194
  • 12 Boerger TO, Patel G, Murphy JP. Is routine removal of intramedullary nails justified. Injury 1999; 30: 79-81
  • 13 Krettek C, Mommsen P. [Implant removal after intramedullary osteosyntheses. Literature review, technical details, and tips and tricks]. Unfallchirurg 2012; 115: 299-314
  • 14 Schwarz N, Euler S, Schlittler M et al. Technical complications during removal of locking screws from locking compression plates: a prospective multicenter study. Eur J Trauma Emerg Surg 2013; 39: 339-344
  • 15 Höntzsch D, Stuby FM. [Removal of plates and screws. Tips and tricks for problematic cases]. Unfallchirurg 2012; 115: 291-298