Abstract
Background This review reports the epidemiology, laboratory results, treatment regimens and
costs of fungal keratitis at a tertiary referral center in Lucerne, Switzerland.
Patients and Methods Culture-proven fungal infections between January 2010 and December 2015 were reviewed
retrospectively.
Results Seventeen patients with a mean age of 52 years were identified. Contact lens wear
was the most important risk factor (n = 11) (65 % of all cases), with filamentous
fungi being identified as the most common fungus type (n = 10) (91 % of all cases
of contact lens-associated fungal keratitis). All non-contact lens-associated fungal
infections (n = 6) (35 % of all cases) were related to Candida spp. Six patients (35 %) were treated on an outpatient basis; 11 cases (65 %) required
hospitalisation. Systemic voriconazole was the treatment regimen prescribed most often
(n = 12) (71 %), followed by topical natamycin 5 % (n = 11) (65 %). Corneal crosslinking
and penetrating keratoplasty were required in 4 cases each (24 %). One case ended
up in enucleation (6 %). Average costs per case were EUR 15 952 for hospitalised patients
if surgical intervention was required, and EUR 7415 if no intervention was performed.
Average costs for outpatients were EUR 7079. In a majority of cases, visual acuity
could be improved (n = 9) (53 %) or preserved (n = 2) (12 %).
Conclusion Despite the relatively low incidence of culture-proven keratitis (17 cases in 6 years),
a clear pattern with regard to risk factors and fungus species was noted. In the absence
of a gold standard for the treatment of fungal keratitis, the combination of systemic
voriconazole and topical natamycin seems to be one of the most commonly used antifungal
treatment regimens. The costs of outpatient versus inpatient non-surgical treatment
were approximately the same.
Zusammenfassung
Hintergrund Der vorliegende Review gibt einen Überblick über die Epidemiologie, Laborresultate,
Behandlungsschemen und Kosten der Pilzkeratitiden, die an einem tertiären Hornhautzentrum
in Luzern, Schweiz, behandelt worden sind.
Patienten und Methoden Retrospektiv wurden alle kulturpositiven, antifungal behandelten Pilzkeratitiden
zwischen Januar 2010 und Dezember 2015 analysiert.
Resultate Siebzehn Patienten mit mittlerem Alter von 52 Jahren wurden eingeschlossen. Kontaktlinsen
zeigten sich als häufigster Risikofaktor (n = 11, 65 % aller Fälle), davon waren 10
Fälle mit filamentösen Pilzen assoziiert (91 % aller Pilzinfekte bei Kontaktlinsenträgern).
Bei allen nicht kontaktlinsenassoziierten Keratitiden (n = 6, 35 % aller Fälle) wurden
Candida spp. nachgewiesen. Sechs Patienten (35 %) wurden ambulant, 11 Patienten (65 %)
stationär behandelt. Voriconazol systemisch war die am häufigsten verschriebene Therapie
(n = 12, 71 %), gefolgt von topischem Natamycin 5 % (n = 11, 65 %). Ein korneales
Crosslinking respektive eine perforierende Keratoplastik erfolgte in je 4 Fällen (je
24 %), eine Enukleation in 1 Fall (6 %). Die durchschnittlichen Behandlungskosten
für stationäre Patienten betrugen EUR 15 952 mit respektive EUR 7415 ohne chirurgische
Intervention, bei den ambulant behandelten Patienten EUR 7079. In den meisten Fällen
konnte eine Verbesserung (n = 9, 53 %) oder ein Erhalt des Visus (n = 2, 12 %) erreicht
werden.
Schlussfolgerung Trotz der relativ tiefen Inzidenz (17 Fälle in 6 Jahren) zeigte sich eine klare Zuordnung
in Bezug auf Risikofaktoren und nachgewiesene Pilzspezies. Bei Fehlen eines Therapie-Goldstandards
scheint die Kombination aus systemischem Voriconazol und topischem Natamycin eine
der am häufigsten verwendeten Behandlungsoptionen darzustellen. Die Kosten einer ambulanten
und einer stationären, nicht operativen Behandlung sind annähernd gleich.
Key words
fungal keratitis - contact lenses - antifungal therapy - treatment cost
Schlüsselwörter
Pilzkeratitis - Kontaktlinsen - Pilztherapie - Behandlungskosten