Aktuelle Rheumatologie 2017; 42(05): 432-441
DOI: 10.1055/s-0042-124184
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

REMISSIONPLUS eine Initiative zur Integration moderner Bildgebung in die rheumatologische Versorgung Rückblick, Einblick, Ausblick: Auswertung der Niederfeld-MRT Daten

REMISSIONPLUS, an Initiative to Integrate Modern Imaging into Rheumatologic Care – Review, Appraisal and Outlook: Evaluation of Low-Field MRI Data
Philipp Sewerin
1   Poliklinik, Funktionsbereich und Hiller-Forschungszentrum für Rheumatologie, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf
,
Sabine Klein
1   Poliklinik, Funktionsbereich und Hiller-Forschungszentrum für Rheumatologie, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf
,
Ralph Brinks
1   Poliklinik, Funktionsbereich und Hiller-Forschungszentrum für Rheumatologie, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf
,
Annika Hoyer
3   Deutsches Diabetes Zentrum, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf
,
Christoph Schleich
2   Institut für diagnostische und interventionelle Radiologie, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf
,
Falk Miese
2   Institut für diagnostische und interventionelle Radiologie, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf
,
Sabine Blaschke
4   Rheumatologie, Universitätsklinikum Göttingen, Göttingen
,
Edmund Edelmann
5   Rheumazentrum Bad Aibling Erding, Bad Aibling Erding
,
Ino K. Gao
6   Rheumapraxis Heidelberg, Heidelberg
,
Joachim Georgi
7   Abteilung Innere Medizin/ Rheumatologie, Helios Ostseeklinik Damp, Damp
,
Herbert Kellner
8   Schwerpunktpraxis für Rheumatologie und Gastroenterologie, Ärztlicher Leiter der Abteilung Rheumatologie im Krankenhaus Neuwittelsbach, München
,
Gernot Keyßer
9   Klinik und Poliklinik für Innere Medizin I, Universitätsklinikum Halle, Halle/Saale
,
Hanns-Martin Lorenz
10   Med. Klinik V, Sektion Rheumatologie, Universität Heidelberg, Heidelberg
,
Ulf Müller-Ladner
11   Kerckhoff-Klinik, Abteilung für Rheumatologie und klinische Immunologie, Justus-Liebig-Universität Gießen, Bad Nauheim
,
Hans-Georg Pott
12   Schwerpunktpraxis für Rheumatologie, Physikalische Medizin und klinische Immunologie, Rheumatologikum Hannover, Hannover
,
Hendrik Schulze-Koops
13   Rheuma-Einheit, Medizinische Poliklinik, Universitätsklinikum München – Campus Innenstadt, München
,
Marisa Walther
14   Immanuel-Krankenhaus Rheumaklinik Berlin-Buch, Innere Medizin, Rheumatologie und Klinische Immunologie, Berlin
,
Wolfgang A. Schmidt
14   Immanuel-Krankenhaus Rheumaklinik Berlin-Buch, Innere Medizin, Rheumatologie und Klinische Immunologie, Berlin
,
Matthias Schneider
1   Poliklinik, Funktionsbereich und Hiller-Forschungszentrum für Rheumatologie, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf
,
Benedikt Ostendorf
1   Poliklinik, Funktionsbereich und Hiller-Forschungszentrum für Rheumatologie, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
24 April 2017 (online)

Zusammenfassung

Bildgebende Verfahren nehmen heute bei der Diagnosestellung und Therapiekontrolle der Rheumatoiden Arthritis (RA) eine unverzichtbare Rolle ein. Die Initiative REMISSIONPLUS hat seit 2006 über 10 Jahre das Ziel verfolgt, moderne bildgebende Verfahren wie die Arthrosonografie und die Magnetresonanztomografie (MRT) in den klinischen Alltag des Rheumatologen zu implementieren. Neben Schulungen (über 3 000 Rheumatologen in über 200 Veranstaltungen) wurden zahlreiche Bildgebungs- Studien durchgeführt. Erstmals werden jetzt zusammenhängend alle Niederfeld-MRT Daten aus der Initiative vorgestellt. Die Ergebnisse dieser multizentrischen Studie zeigen, dass die Niederfeld-MRT für RA Patienten eine komfortable Untersuchungsmethode darstellt und für den Rheumatologen die Möglichkeit bietet, effektiv und sehr genau Therapieeffekte (DMARD, Biologika) zu kontrollieren. Die MRT-Daten korrelierten hierbei signifikant mit Klinik und Labor. Mit der Methode ist es ferner möglich bei RA-Patienten subklinische Arthritiszeichen zu detektieren, zum anderen konnte fortschreitende radiologische Progression (Erosivität), trotz klinischer Remission („silent progression") erkannt werden. Diese Ergebnisse sind konventionell radiologisch nicht zu gewinnen, sodass der Einsatz der MRT neue Einblicke in die Pathogenese und konsekutiv neue Informationen für das Management der RA liefert. Die Bewertung dieser Vorteile und der Benefit für den Patienten im klinischen Alltag muss in weiteren Studien untersucht und diskutiert werden.

Abstract

Imaging plays a vital role in the diagnosis and treatment control of rheumatoid arthritis (RA). Since 2006, the initiative REMISSIONPLUS has aimed to implement modern imaging tools like arthrosonography and magnetic resonance imaging (MRI) into the routine clinical practice of rheumatologists. In addition to training sessions (over 3 000 rheumatologists in over 200 sessions), numerous sonography and MRI studies have been conducted to assess the value of these techniques for treatment control in RA. The following study summarises the results of the low-field MRI-studies. The results of this multicenter study demonstrate that low-field MRI is a comfortable examination for RA patients and enables rheumatologists to effectively and very carefully monitor treatment outcomes (DMARDs, biologics). MRI data significantly correlate with clinical and laboratory parameters. In addition, this method allows clinicians to detect subclinical indicators for arthritis as well as advancing radiological progression despite clinical remission ("silent progression"). These findings cannot be obtained in conventional X-rays. The use of MRI thus provides new insights into the pathogenesis and will consecutively deliver new informations for RA management. The assessment of these advantages and the benefits for patients in daily clinical routine need to be further examined and discussed in future studies.

 
  • Literatur

  • 1 Haraoui B, Smolen JS, Aletaha D. et al. Treating Rheumatoid Arthritis to Target: Multinational recommendations assessment questionnaire. Ann Rheum Dis 2011; 70: 1999-2002
  • 2 Felson DT, Smolen JS, Wells G. et al. American College of Rheumatology/European League Against Rheumatism provisional definition of remission in rheumatoid arthritis for clinical trials. Arthritis Rheum 2011; 63: 573-586
  • 3 Smolen JS, Aletaha D, Bijlsma JWJ. et al. Treating rheumatoid arthritis to target: Recommendations of an international task force. Ann Rheum Dis 2010; 69: 631-637
  • 4 Aletaha D, Neogi T, Silman AJ. et al. Rheumatoid arthritis classification criteria: An American College of Rheumatology/European League Against Rheumatism collaborative initiative. Ann Rheum Dis 2010; 69: 1580-1588
  • 5 Arnett FC, Edworthy SM, Bloch DA. et al. The American Rheumatism Association 1987 revised criteria for the classification of rheumatoid arthritis. Arthritis Rheum 1988; 31: 315-324
  • 6 Bejarano V, Hensor E, Green M. et al. Relationship between early bone mineral density changes and long-term function and radiographic progression in rheumatoid arthritis. Arthritis Care Res 2012; 64: 66-70
  • 7 Baker JF, Ostergaard M, Emery P. et al. Early MRI measures independently predict 1-year and 2-year radiographic progression in rheumatoid arthritis: Secondary analysis from a large clinical trial. Ann Rheum Dis 2014; 73: 1968-1974
  • 8 Gandjbakhch F, Foltz V, Mallet A. et al. Bone marrow oedema predicts structural progression in a 1-year follow-up of 85 patients with RA in remission or with low disease activity with low-field MRI. Ann Rheum Dis 2011; 70: 2159-2162
  • 9 Schmidt WA, Schicke B, Ostendorf B. et al. Low-field MRI versus ultrasound: Which is more sensitive in detecting inflammation and bone damage in MCP and MTP joints in mild or moderate rheumatoid arthritis?. Clin Exp Rheumatol 2013; 31: 91-96
  • 10 McQueen FM, Ostendorf B. What is MRI bone oedema in rheumatoid arthritis and why does it matter?. Arthritis Res Ther 2006; 8: 222
  • 11 Møller-Bisgaard S, Hørslev-Petersen K, Ejbjerg BJ. et al. Impact of a magnetic resonance imaging-guided treat-to-target strategy on disease activity and progression in patients with rheumatoid arthritis (the IMAGINE-RA trial): Study protocol for a randomized controlled trial. Trials 2015; 16: 178
  • 12 Ostendorf B, Scherer A, Kellner H. et al. Project REMISSION(PLUS): Clinical and radiological remission: New treatment goals in the management of rheumatoid arthritis. Z Rheumatol 2008; 67: 707-710 712–715
  • 13 Ejbjerg BJ, Narvestad E, Jacobsen S. et al. Optimised, low cost, low field dedicated extremity MRI is highly specific and sensitive for synovitis and bone erosions in rheumatoid arthritis wrist and finger joints: Comparison with conventional high field MRI and radiography. Ann Rheum Dis 2005; 64: 1280-1287
  • 14 Duer-Jensen A, Vestergaard A, Døhn UM. et al. Detection of rheumatoid arthritis bone erosions by two different dedicated extremity MRI units and conventional radiography. Ann Rheum Dis 2008; 67: 998-1003
  • 15 Ostendorf B, Edelmann E, Kellner H. et al. Low-field magnetic resonance imaging for rheumatoid arthritis. Z Rheumatol 2010; 69: 79-86
  • 16 Backhaus M, Ohrndorf S, Kellner H. et al. Evaluation of a novel 7-joint ultrasound score in daily rheumatologic practice: A pilot project. Arthritis Rheum 2009; 61: 1194-1201
  • 17 Backhaus TM, Ohrndorf S, Kellner H. et al. The US7 score is sensitive to change in a large cohort of patients with rheumatoid arthritis over 12 months of therapy. Ann Rheum Dis 2013; 72: 1163-1169
  • 18 Hartung W, Kellner H, Strunk J. et al. Development and evaluation of a novel ultrasound score for large joints in rheumatoid arthritis: one year of experience in daily clinical practice. Arthritis Care Res 2012; 64: 675-682
  • 19 Ohrndorf S, Fischer IU, Kellner H. et al. Reliability of the novel 7-joint ultrasound score: Results from an inter- and intraobserver study performed by rheumatologists. Arthritis Care Res 2012; 64: 1238-1243
  • 20 Østergaard M, Peterfy C, Conaghan P. et al. OMERACT Rheumatoid Arthritis Magnetic Resonance Imaging Studies. Core set of MRI acquisitions, joint pathology definitions, and the OMERACT RA-MRI scoring system. J Rheumatol 2003; 30: 1385-1386
  • 21 Schleich C, Buchbender C, Sewerin P. et al. Evaluation of a simplified version of the Rheumatoid Arthritis Magnetic Resonance Imaging Score (RAMRIS) comprising 5 joints (RAMRIS5). Clin Exp Rheumatol 2015; 33: 209-215
  • 22 Buchbender C, Scherer A, Miese F. et al. Patterns of magnetic resonance imaging of the foot in rheumatoid arthritis: Which joints are most frequently involved?. Rheumatol Int 2013; 33: 1731-1736
  • 23 Sewerin P, Buchbender C, Vordenbäumen S. et al. Advantages of a combined rheumatoid arthritis magnetic resonance imaging score (RAMRIS) for hand and feet: Does the RAMRIS of the hand alone underestimate disease activity and progression?. BMC Musculoskelet Disord 2014; 15: 104
  • 24 Sewerin P, Brinks R, Schleich C. et al. FRI0028 Gazing into the Crystal Ball? Prospective MRI Score to Predict Negative Eular-Response in Patients with Rheumatoid Arthritis (RA) Before Therapy-Escalation to a Biological Therapy. Ann Rheum Dis 2015; 74 (Suppl. 02) 428
  • 25 Brown AK, Quinn MA, Karim Z. et al. Presence of significant synovitis in rheumatoid arthritis patients with disease-modifying antirheumatic drug-induced clinical remission: Evidence from an imaging study may explain structural progression. Arthritis Rheum 2006; 54: 3761-3773
  • 26 Brown AK, Conaghan PG, Karim Z. et al. An explanation for the apparent dissociation between clinical remission and continued structural deterioration in rheumatoid arthritis. Arthritis Rheum 2008; 58: 2958-2967
  • 27 Hetland ML, Christensen IJ, Tarp U. et al. Direct comparison of treatment responses, remission rates, and drug adherence in patients with rheumatoid arthritis treated with adalimumab, etanercept, or infliximab: Results from eight years of surveillance of clinical practice in the nationwide Danish DANBIO registry. Arthritis Rheum 2010; 62: 22-32
  • 28 Gandjbakhch F, Haavardsholm EA, Conaghan PG. et al. Determining a magnetic resonance imaging inflammatory activity acceptable state without subsequent radiographic progression in rheumatoid arthritis: Results from a followup MRI study of 254 patients in clinical remission or low disease activity. J Rheumatol 2014; 41: 398-406