Psychiat Prax
DOI: 10.1055/s-0043-105058
Kurze Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Standardtherapie für Panikstörung mit/ohne Agoraphobie in der Hausarztpraxis

Usual Care for Panic Disorder with/without Agoraphobia in Primary Carefür die „Jena-PARADISE“ Study Group Michael Sommer1, *, Thomas S. Hiller1, *, Jörg Breitbart1, Nico Schneider1, Tobias Teismann2, Antje Freytag1, Jochen Gensichen1, 3
  • 1Institut für Allgemeinmedizin, Universitätsklinikum Jena
  • 2Fakultät für Psychologie, Forschungs- und Behandlungszentrum für psychische Gesundheit, Ruhr-Universität Bochum
  • 3Institut für Allgemeinmedizin, Klinikum der Ludwig-Maximilians-Universität München
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Publication Date:
12 May 2017 (eFirst)

Zusammenfassung

Ziel Beschreibung der hausärztlichen Standardtherapie (Therapy As Usual, TAU) bei Panikstörung mit/ohne Agoraphobie (PDA).

Methoden Schriftliche Befragung von 38 Hausärzten, die in einer Interventionsstudie 189 Patienten mit PDA behandelten.

Ergebnisse TAU beinhaltete eine Mischung aus psychosozialen (Besprechung psychosozialer Probleme, 83 %) und pharmakologischen (SSRI, 62 %) Interventionen.

Schlussfolgerung TAU erscheint weitgehend leitliniengerecht. Die Generalisierbarkeit der Ergebnisse ist studienbedingt eventuell eingeschränkt.

Abstract

Objective To describe therapy as usual (TAU) for panic disorder with/without agoraphobia (PDA) in primary care.

Method Written survey of 38 general practitioners (GPs) who provided TAU to 189 patients with PDA as part of an interventional study. Data were analyzed descriptively.

Results The most common TAU-interventions were: exploration of psychosocial problems (83 %), recommendation not to avoid anxiety-provoking stimuli (72 %), prescription of SSRIs (62 %). Common reasons for referrals were various psychiatric comorbidities and treatment-refractory anxiety (77 %). GPs rarely used validated diagnostic tools such as structured interviews (18 %) or questionnaires (14 %).

Conclusions TAU mostly involved guideline-recommended psychosocial and pharmacological interventions. Study-related procedures may limit the generalizability of findings.

* Beide Autoren haben zu gleichen Teilen beigetragen.