Abstract
Purpose Detection of mesenteric masses (MM) by 2 D ultrasound often causes a diagnostic dilemma,
and histological confirmation is required for definite diagnosis. The value of contrast-enhanced
ultrasound (CEUS) for the diagnosis of MMs has not been investigated before. Here,
we retrospectively evaluate 2D-mode and CEUS patterns of 69 patients with histologically
confirmed MMs.
Materials and Methods Between January 2006 and January 2016, n = 69 patients were included in the study.
Histopathological data, clinical data, 2D-mode ultrasound and CEUS enhancement were
retrospectively analyzed.
Results More than half of the MMs (n = 47/69, 68 %) revealed a malignant histology. The size
of the MM, inflammation markers and clinical symptoms did not correlate with the histological
outcome. 2 D mode revealed n = 46 (67 %) lesions as hypoechoic, n = 14 (20 %) as hyperechoic,
and n = 9 (13 %) with a complex echo pattern. Hypoechogenicity and complex echo patterns
as well as regular borders of MMs were significantly associated with malignancy (p < 0.05).
On CEUS, malignant MMs showed arterial hyperenhancement (n = 11/47, 23 %), isoenhancement
(n = 25/47, 52 %) and hypoenhancement (n = 7/47, 15 %). The majority of malignant
MMs (n = 42/47, 89 %) revealed parenchymal hypoenhancement. Benign masses revealed
arterial hyperenhancement in n = 1/22 (5 %), isoenhancement in n = 8/22 (36 %), and
hypoenhancement in n = 10/22 (45 %). The majority of lesions showed parenchymal hypoenhancement
(n = 19/22, 86 %).
Conclusion Hypoechogenicity and complex echogenicity in 2 D mode, irregular borders, and parenchymal
wash-out were more often associated with malignancy. However, CEUS did not help to
subclassify malignant MMs according to their histological entity.
Zusammenfassung
Ziel Der Stellenwert der kontrastunterstützten Sonografie (KUS) zur Beurteilung von mesenterialen
Raumforderungen (mRF) ist bisher nicht systematisch untersucht worden. In dieser Arbeit
werden 69 Patienten mittels B-Bild Sonografie und KUS retrospektiv analysiert.
Material und Methode Die histopathologischen Befunde, klinische Daten, B-Bild- und KUS Daten von n = 69
Patienten mit mRF wurden über den Zeitraum von 10 Jahren (Januar 2006-Januar 2016)
ausgewertet.
Ergebnisse Maligne mRF wurden in n = 47/69 (68 %) gefunden. Weder die Größe, Laborwerte, noch
die klinische Symptomatik korrelierte mit der Dignität. In der B-Bild Sonografie zeigten
sich n = 46 (67 %) mRF echoarm, n = 14 (20 %) echoreich und n = 9 (13 %) mit einem
komplexen Echomuster. Echoarmes und komplexes Echomuster, als auch scharfe Begrenzung
der mRF waren signifikant häufiger mit Malignität assoziiert (p < 005). In der KUS
zeigten maligne mRF ein arterielles Hyperenhancement (n = 11/47, 24 %), ein Isoenhancement
(n = 25/47, 52 %) und ein Hypoenhancement (n = 7/47, 15 %). Ein Großteil der malignen
mRF waren durch ein parenchymales Hypoenhancement gekennzeichnet (n = 42/47, 89 %).
Gutartige mRF zeigten ein Hyperenhancement in n = 1/22 (5 %), ein Isoenhancement in
n = 8/22 (36 %) und ein Hypoenhancement in n = 10/22 (45 %). Die Mehrzahl der benignen
mRF wiesen ein parenchymales Hypoenhancement (n = 19/22, 86 %) auf.
Schlussfolgerung Echoarme und komplexe mRF, scharfe Begrenzung und parenchymales wash out sind signifikant
häufiger mit Malignität assoziiert. Die KUS scheint jedoch keine Subklassifizierung
der histologischen Entitäten zu erlauben.
Key Words
CEUS - mesentery - mesenteric mass